Tutoring in the permanent training of teachers in diverse and complex sociocultural contexts
Keywords:
Initial Teacher Education (ITE), Educational system, Mentoring, Teacher professional performance, Intercultural and rural education, ChileAbstract
Initial Teacher Training (FID) is based on the idea that the educational system is homogeneous in its purposes, study plans and programs, conditions and quality of its students, native languages, and characteristics of the territories. In Chile there are teaching induction or development experiences to improve practices, including tutoring or mentoring. From our systematization of development, extension and research projects with young people and adults, intercultural and rural education, we have recognized impact experiences on the professional teaching performance and student learning. However, mentoring or tutoring associated with the FID is scarce - except for the pedagogical practices of students - in sectors that are on the edges of the educational system. Therefore, based on a systematization and analysis of these experiences, we make a proposal for tutoring or mentoring, from internships to induction and teacher development, for teacher training.
Downloads
References
Actualización de la priorización curricular para la reactivación integral de aprendízajes: Educación para Personas Jóvenes y Adultas (EPJA). (s. f.). Educación de Personas Jóvenes y Adultas. Disponible en: https://epja.mineduc.cl/actualizacion-de-la-priorizacion-curricular-para-la-reactivacion-integral-de-aprendizajes-educacion-para-personas-jovenes-y-adultas-epja/
Araya M., R.; Palma R. F. (2023). ¿Cómo mejorar la permanencia del estudiantado en el sistema escolar? Aprendizajes a partir de la implementación del Programa de Tutorías Pedagógicas en la región de Valparaíso, Chile. Santiago de Chile: OREALC-UNESCO. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385346
Arias-Ortega, K. y Quintriqueo, S. (2021). Tensiones epistemológicas en la implementación de la Educación Intercultural Bilingüe. Avaliação e Políticas Públicas em Educação, vol. 29 n.111. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362020002802249
Bonomelli F.; Amanda Castillo, A. y Croquevielle, J. (2020). Medición de la exclusión escolar en Chile. Documento de trabajo, n. 20 (Ministerio de Educación, Centro de Estudios Mineduc).
Cabezas, V.; Claro, S.; Gallego, F.; Monge, M. P.; Narea, M. y Volante, P. (2022). Tutorías para niños, niñas y adolescentes: una oportunidad para la aceleración del aprendizaje integral pospandemia. Temas de la Agenda Pública, año 17, n. 157, pp. 1-20. Disponible en: https://politicaspublicas.uc.cl/publicacion/tutorias-para-ninos-ninas-y-adolescentes-una-oportunidad-para-la-aceleracion-del-aprendizaje-integral-pospandemia/
Calderón, Margarita; Castillo, Silvia; Fuenzalida, Diego; Hasler, Felipe; Mariano, Héctor y Vargas, Cristián (2017). Estudio de casos de la enseñanza de la lengua y cultura mapuche y su implementación como asignatura del currículo de educación básica. Calidad en la educación, n. 47, pp. 43-80. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000200043
Castillo Henríquez, P. y Williamson Castro, G. (2023). Transiciones educativas de jóvenes en contexto rural mapuche: experiencia, aspiraciones e identidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, v. 22, n. 1, pp. 1–27. DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.1.6306
Chateau, J. (2017). Los Grandes Pedagogos. México: FCE.
Chavarría, C. y Williamson, G. (2023). Construyendo puentes: La importancia de la Vinculación Temprana Universitaria para los estudiantes rurales en Chile (29 de junio, 2023). Disponible en: https://www.educacionfutura.org/construyendo-puentes-la-importancia-de-la-vinculacion-temprana-universitaria-para-los-estudiantes-rurales-en-chile/
CIAE (2021a) Reporte Observatorio Docente: Ingreso de Estudiantes de Pedagogía en Chile: Análisis de Matrícula en Educación Superior (2010-2021). Santiago de Chile: CIAE.
CIAE (2021b) Informe Observatorio de Formación Docente: Disminuye la Deserción en Carreras de Pedagogía, pero la Matrícula cae 29% en dos años. Santiago de Chile: CIAE.
Elige Educar (2021). Análisis y proyección de la dotación docente en Chile. Santiago de Chile: Área de Investigación Elige Educar. Disponible en: https://eligeeducar.cl/content/uploads/2021/01/deficitactualizado2021.pdf
Equipo de Coordinación Tutorías Pedagógicas (2021). Manual Tutorías Pedagógicas. Santiago de Chile: MINEDUC/UNESCO. Disponible en: https://epja.mineduc.cl/recursos-educativos/manual-tutorias-pedagogicas/
Estándar Docente. (s. f.). Disponible en: https://estandaresdocentes.mineduc.cl/
Estándares de Aprendizaje (s. f.). Curriculum Nacional. MINEDUC. Chile. Disponible en: https://www.curriculumnacional.cl/portal/Evaluacion/Estandares-y-otros-indicadores/Estandares-de-Aprendizaje/
Freire, Paulo (1981). Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5ª ed. Río de Janeiro: Paz e Terra.
Gobierno de Chile. Ministerio de Educación. Educación de Personas Jóvenes y Adultas (s. f.). Planes y programas de estudio. Disponible en: https://epja.mineduc.cl/modalidad-regular/informacion-a-instituciones-reg/planes-programas-estudio/
Gobierno de Chile. Ministerio de Educación. Unidad de Currículum y Evaluación (2023). Orientaciones Didácticas: escuela rural. Santiago de Chile: Ministerio de Educación. Disponible en: https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-342401_recurso_pdf.pdf
González, J. y López, Y. (2022). Espacios Comunitarios en la Formación de Docentes Multigrado en Chile y México. México: Taberna Libraría Editores.
Ley 20.903 Crea el sistema de desarrollo profesional docente y modifica otras normas. 4 de marzo de 2016. Disponible en: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1087343.
Martín-Cuadrado, A. M.; Campos Barrionuevo, B.; Pérez Sánchez, L. (2023). Relatos biográficos en la formación del profesorado principiante: una base para la investigación educativa. Madrid: UNED.
Martín-Cuadrado, A. M.; Cano R., M. A. y Márquez G., B. F. (2023). II Jornadas Internacionales. Formación acompañada del docente principiante en contextos escolares vulnerables. Madrid: UNED.
PIAAC-OECD (2017) Las consecuencias de (no) completar la educación media para la población adulta en Chile. Hallazgos a partir de la Evaluación Internacional de Competencias en Población Adulta. Santiago de Chile: Centro de Estudios División de Planificación y Presupuesto Subsecretaría de Educación.
Retamal, C. S. (2021). Repensando la educación rural: reflexiones y aportes en el territorio chileno. Santiago de Chile: Universidad de Los Lagos – RUCHER.
UNESCO (2021). Políticas Educativas e Interculturalidad en América Latina: estado del arte (2015-2020). Buenos Aires: Oficina para América Latina del Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
UNESCO (2023). La docencia no es atractiva: faltan maestros y sobra estrés. En: Noticias ONU: mirada global historias humanas. Disponible en: https://news.un.org/es/story/2023/10/1524617
Vidal P., P.; Vidal R., M.; Vidal B., J.; Morales-Cabello, C.; Ríos S., T.; Salazar A, L. y Ramírez-Martínez, P. (2017). La educación superior chilena como campo de disputa ideológica. Santiago de Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano.
Williamson, G. e Hidalgo, C. (2019). La Pedagogía del Oprimido, la Investigación en Sala de Clases y los Profesores como Investigadores. Educação em Revista, v.35, e222219. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698222219
Williamson, G. y Pedraza, I. (2022). El desarrollo profesional y la formación docente inicial y continua en educación de personas jóvenes y adultas en Chile. En: Molinet, E. (ed.). Educación de Personas Jóvenes y Adultas: trayectorias formativas para la ciudadanía y la justicia educativa. Chile: Red Universitaria por la Educación de Personas Jóvenes y Adultas – RUEPJA [etc.], pp. 95-117.