EVIDENCE OF VALIDITY OF A GENERIC COMPETENCIES MEASURE
DOI:
https://doi.org/10.5944/educxx1.25896Keywords:
Generic competencies, college sports, segmentation techniques, validity.Abstract
The level of employability achieved by universities is considered an
indicator of quality and is closely related to the professional competencies
received by students. The professional performance of graduates depends on
the mastery of specific competencies, developed in particular and intentional
ways in each degree and subject, but also on the development of generic
competencies that are not always achieved with the methods and structures
of formal teaching-learning. This study focuses on the study of these generic
competences most often related to professional self-efficacy and is located
within a wider research that links its development to the practice of sports.
The specific objective of this article is to provide evidence of validity of
a generic competencies measure applicable in universities using an
unconventional technique, such as hierarchical segmentation. The sample
consists of 1,267 university students, both Spanish and Mexican, athletes
and non-athletes. The CART algorithm (Classification and Regression Trees)
is obtained using the SPSS program and the importance of standardized
items in terms of their relationship with the validation criterion, which is
the self-perception of competency for the job manifested by the respondents.
The results allow definition of the generic competencies that should be
developed at the university in order to improve its employability rates.
The innovative methodological contribution that involves segmentation
methodology employed to obtain evidence of validity in the advancement of
research in this field, is discussed.
Downloads
References
American Educational Research Association (AERA), American Psychological Association (APA) and National Council on Measurement in Education (NCME) (2014). Standards for Educational and Psychological Testing. APA.
Álvarez-Benítez, M. (2016). La práctica deportiva en las instituciones de Educación Superior como herramienta para la formación en competencias genéricas. [Tesis doctoral]. UCM
Álvarez-Benítez, M., Asensio-Muñoz, I., y García-Ramos, J.M. (2013). Deporte y competencias genéricas en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 24(1), 141-163.
Artinger, L., Clapham, L., Hunt, C., Meigs, M., Milord, N., Sampson, B., & Forrester, S.A. (2006). The Social Benefits of Intramural Sports. Journal
NASPA- Student Affairs Administrators in Higher Education, 43 (1), 69–86.
Asensio, I., Carpintero, E., López, E., y Expósito, E. (2018). ¿Cuánto oro hay entre la arena? Minería de datos con los resultados de España en PISA 2015, Revista Española de Pedagogía, 270, 225-245. https://doi.org/10.22550/REP76-2-2018-02
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18, 13-25
Berlanga, V., Rubio, M. J., y Vilá, R. (2013). Cómo aplicar árboles de decisión en SPSS. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 6(1), 65-79
Blanco, A., Asensio, I., Carpintero, E., Ruiz de, C., & Expósito, E. (2017). Aplicaciones de la Segmentación Jerárquica en Medición y Evaluación de Programas Educativos. Ejemplos con un Programa De Educación Financiera. Educación XX1, 20(2), 235-257. https://doi.org/10.5944/educxx1.19039
Borda, J., y Ormeño, J.M. (2010). Rendimiento deportivo de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos en los juegos deportivos universitarios nacionales de Trujillo 2006 y Tacna 2008. Revista Investigación Educativa, 14 (25), 155–181.
Breiman, L., Friedman, J.H., Olshen R.A., & Stone, C.J. (1984). Classification and regression trees. Chapman & Hall/CRC.
Bull, S. Shambrook, C., James, W., & Brooks, J. (2005). Toward an understanding of mental toughness in elite. English cricketers. Journal of applied Sport Psychology, 17, 209-227.
Castro, M. (2011). ¿Qué sabemos de la medida de las competencias? Características y problemas psicométricos en la evaluación de competencias. Bordón. Revista de Pedagogía, 63(1), 109-123.
Castro, M., y Lizasoaín, L. (2012). Las técnicas de modelización estadística en la investigación educativa: minería de datos, modelos de ecuaciones estructurales y modelos jerárquicos lineales. Revista Española de Pedagogía, 70(251), 131-148.
Goleman, D. (2010) Inteligencia Emocional. (77°Edición). Kairos
Goleman, D. (2007). La Práctica de la Inteligencia Emocional (20ª. Edición). Kairos.
González, V. y González, R (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, 47, 185-209.
Gould, D., Dieffenbach, K., & Moffett, A. (2002). Psychological Characteristics and Their Development in Olympic Champions. Journal of Applied Sport Psychology. 14(3), 172-204.
Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L. y Black, W. (1999). Análisis multivariante. (5ª Edición). Prentice Hall
Hernández, J., Ramirez, J., y Ferri, C. (2007). Introducción a la Minería de Datos. Pearson.
Holt, N.L., & Dunn, J. G.H. (2004). Toward a Grounded Theory of the Psychosocial Competencies and Environmental Conditions Associated with Soccer Success. Journal of Applied Sport Psychology, 16(3), 199–219.
Lizasoain, L., y Joaristi, L. (2000). El análisis de datos en la evaluación de programas educativos. Revista de Investigación Educativa, 18(2), 357-379.
Lizasoain, L., Joaristi, L., Santiago, C, Lukas, J.F., Moyano N., Sedano, M., y Munárriz, B. (2003). El uso de las técnicas de segmentación en la evaluación del rendimiento en lenguas. Un estudio en la Comunidad Autónoma Vasca. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 93-111.
López López, M.C.; León Guerrero, M.J., y Pérez García, P. (2018). El enfoque por competencias en el contexto universitario español. La visión del profesorado. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 529-545. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.2.314351
Martínez Abad, F., & Chaparro Caso López, A.A. (2017). Data-mining techniques in detecting factors linked to academic achievement, School Effectiveness and School Improvement, 28(1), 39-55. https://doi.org/10.1080/09243453.2016.1235591
Morales, P., Urosa, B., y Blanco, A. (2003). Construcción de escalas de actitudes tipo Likert. La Muralla
Romero, C., & Ventura, S. (2010). Educational data mining: A review of the state of the art. IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics-Part C: Applications and Reviews, 40(6), 601–618.
Ruiz Llamas, G., y Cabrera Suárez, D. (2004). Los valores en el deporte. Revista de Educación, 335, 9-19.
Saarni, C. (2000). Emotional Competence; A Developmental Perspective. En R. Bar On & J. D.A. Parker (Eds.). The Handbook of Emotional Intelligence. (pp. 68-91), Jossey – Bass.
Sireci, S., & Padilla, J.L. (2014). Validiting assessment: Introduction to the Special Section. Psicothema, 26, 97-99
Thelwell, R., Weston, N., & Greenlees, I. (2005). Defining and understanding mental toughness within soccer. Journal of Applied Sport Psychology, 17, 326-332
Tourón, J., López-González, E., Lizasoain, L., Navarro, E., y García, M.J. (2018). Alumnado español de alto y bajo rendimiento en ciencias en PISA 2015: análisis del impacto de algunas variables de contexto. Revista de Educación, 380, 156-184. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-280-376
Weinberg, R.S., & Gould, D. (2010). Introducción al entrenamiento de las habilidades Psicológicas. En R. S. Weinberg y D. Gould, Fundamentos de Psicología del Deporte y del Ejercicio Físico (4ª. Edición). (pp. 249-272). Panamericana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educación XX1

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Educación XX1 is published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)