THE STUDENT VOICE: HIS SILENCE AND THE PROFESSIONAL CULTURE

Authors

  • Paula Escobedo Peiro Universitat Jaume I
  • Auxiliadora Sales Ciges Universitat Jaume I
  • Joan Traver Martí Universitat Jaume I

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.19045

Keywords:

Student Teacher Evaluation, perception, school culture.

Abstract

The present article focuses on a study in a childhood and Primary Education
centre. The objective of this study is to learn the student voice in the centre,
and understand why, in a school that tries to transform to become more
intercultural and inclusive, the student voice is silenced. Methodologically,
this is a case study in which, through focus groups, interviews and participant
observation we try to understand the perspectives of the participants in depth.
The main results include the professional culture of teachers as an aspect
that negatively influences the participation of families and students. Also, the
fact of listening to the voice of the students gives us a more complete view of
the centre and shows some of the contradictions that exist in the practice. As
conclusions, we highlight the importance of rescuing the student voice and
encouraging their active participation in the centre, not only to create a more
participatory and democratic school, but also to get a more complete look of
the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (2002). Rutas para el desarrollo de prácticas inclusivas en los sistemas educativos. Revista de educación, 327, 69-82.

Becker, H. S. (1953). The teacher in the authority system of the public school. Journal of the Educational Sociology, 27, 128-141.

Bucknall, S. (2009). Children as researchers: exploring issues and barriers in English primary schools. [PhD thesis]. The Open University.

Calvo, A., Rodríguez-Hoyos, C., y García, M. (2012). Lo mejor de todo es que nos escucháis. Investigar el aumento de la participación de los estudiantes en los programas de diversificación y de cualificación profesional inicial. Revista de Educación, 359, 164-183.

Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Dyson, A., Howes, A. & Roberts, B. (2004). What do we really know about inclusive schools? A systematic review of the research evidence. En D. Mitchell (Ed.), Special Educational Needs and Inclusive Education: Major Themes in Education. London: Routledge.

Echeíta, G. (2011). El proceso de inclusión educativa en España. ¡Quien bien te quiere te hará llorar! CEE Participación Educativa, 18, 117-128.

Fielding, M. (2004). Transformative approaches to student voice: Theoretical underpinnings, recalcitrant realities. British Educational Research Journal, 30(2), 295-311.

Fielding, M. (2011). La voz del alumnado y la inclusión educativa: una aproximación democrática radical para el aprendizaje intergeneracional. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70(25), 31-61.

Gale, T. y Densmor, K. (2007). La implicación del profesorado. Una agenda de democracia radical para la escuela. Barcelona: Octaedro.

Glaser, B. G. y Strauss, A. L. (1967). The discovery of Grounded Theory. Chicago (EUA): Aldine.

Guerrero, A. (2007). El análisis sociológico del profesorado: categoría social y agente educativo. Educación y Futuro, 17, 43-70.

Hargreaves, A. y Fink, D. (2008). El Liderazgo Sostenible. Siete principios para el liderazgo en centros educativos innovadores. Madrid: Morata.

Imbernon, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó. 7.ª edición.

Marcelo, C. y Estebaranz, A. (1999). Cultura escolar y cultura profesional: los dilemas del cambio. Educar, 24, 47-69.

Márquez, C. y Sandoval, M. (2016). ¿Para cuándo la mejora de participación de los estudiantes en los centros educativos? Intersticios: Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, 10 (2), 21-33.

Messiou, K. (2013). El compromiso con la voz del alumnado: uso de un marco de trabajo para abordar la marginación en las escuelas. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 97-108.

Rojas, S.; Haya, I. y Lázaro, S. (2012). La voz del alumnado en la mejora escolar: niños y niñas como investigadores en Educación Primaria, Revista de Educación, 359, 81-101.

Rudduck, J. & Fielding, M. (2006). Students voice and the perils of popularity. Education Review, 58 (2), 219-231.

Rudduck, J y Flutter, J. (2007). Cómo mejorar tu centro escolar dando la voz al alumnado. Madrid: Morata.

Rubin, H. & Rubin, I. (1995). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data. Thousand Oaks, CA: Sage.

Santos Guerra, M. A. (2010). Una pretensión problemática: educar para los valores y preparar para la vida. Revista de Educación, 351, 23-47.

Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.

Susinos, T. (2012). Las posibilidades de la voz del alumnado para el cambio y la mejora educativa. Revista de Educación, 359, 16-23.

Susinos, T. y Ceballos, N. (2012). Voz del alumnado y presencia participativa en la vida escolar. Apuntes para una cartografía de la voz del alumnado en la mejora educativa. Revista de Educación, 359, 24-44.

Susinos, T. (2013). Desde el mismo lugar no vemos lo mismo. Investigar la participación de los estudiantes como un proceso multivocal. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 120-132.

Traver, J. A., Sales, A. y Moliner, O. (2010). Ampliando el territorio: algunas claves sobre la participación de la comunidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficiencia y cambio en educación, 8(3), 96-119.

Waller, W. (1932). The Sociology of teaching. New York: Wiley.

Issue

Section

Estudios