SITUATIONAL ASSESSMENT OF CONFLICTS: DEVISING AND ANALYZING THE QUESTIONNAIRE OF STRATEGIES AND GOALS FOR SCHOOL CONFLICTS RESOLUTION
DOI:
https://doi.org/10.5944/educxx1.16467Keywords:
Assessment, conflict resolution, school, teachers, students.Abstract
The aim of this study has been the construction and analysis of a questionnaire to evaluate strategies and goals for conflict resolution in representative school situations for both students and teachers. Differentiated versions were administered to 1786 students and to 147 of their teachers respectively. The factorial analyses indicated three factors of strategies (Integration, Domination and Avoidance) and two of goals (Long-term and Short-term goals) that showed adequate internal consistency and absence of differences in function of having really experienced the situation before or not. It stands out the effect of the level of participation in the conflicts in the students´ version, predicting fewer strategies of Integration, and more of Domination and Avoidance—even above the effects of gender and course—, and more Short-term
goals. The questionnaire is a realistic and sensitive instrument which allows
comparing the different management of the school conflicts in students and teachers, providing keys for school interventions.
Downloads
References
Álvarez, L., Álvarez, D., González-Castro, P., Núñez, J. C., y González-Pienda, J. A. (2006). Evaluación de los comportamientos violentos en los centros educativos. Psicothema, 18(4), 686-695.
Ceballos, E., Correa, N., Correa, A. D., Rodríguez, J., Rodríguez, B., y Vega, A. (2012). La voz del alumnado en el conflicto escolar. Revista de Educación, 359, 554-579.
Ceballos, E., Correa, A. D., Vega, A., Correa, N., Gorostiza, A., Hernández,
H., & Batista, L. (2002). An Inventory of conflictive situations in Secondary School: devising an instrument to assess the conflict in school. European Conference on Educational Research, Lisboa.
Colsman, M., & Wulfert, E. (2002). Conflict resolution style as an indicator of adolescents’ substance use and other problem behaviors. Addictive Behaviors, 27(4), 633-648.
Defensor del Pueblo (2007). Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria 1999-2006. Madrid: Publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo.
Díaz-Aguado, M. J. (2005). La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela. Psicothema, 17(4), 549-558.
Jares, X. (2001). Educación y conflicto. Guía de educación para la convivencia. Madrid: Popular.
Jares, X. (2004). La convivencia en los centros educativos de secundaria de la Comunidad Autónoma Canaria. Santa Cruz de Tenerife: ICEC.
Jares, X. (2006). Conflicto y convivencia en los centros educativos de secundaria. Revista de Educación, 339, 467-491.
Johnson, H. D., LaVoie, J. C., Eggenburg, E., Mahoney, M. A., & Pounds, L.
(2001). Changes in adolescents’ conflicts responses associated with consecutive presentation of hypothetical conflict situations. Journal of Adolescence 24, 647-655.
Laursen, B. Finkelstein, B. D., & Betts, N. T. (2001). A developmental metaanalysis of peer conflict resolution. Developmental Review 21, 423-449.
Locke, L. M., & Prinz, R. J. (2002). Measurement of parental discipline and nurturance. Clinical Psychology Review, 22, 895-930.
Malm, B., & Löfgren, H. (2006). Teacher competence and students’ conflict handling strategies. Research in Education, 76, 62-73.
Murillo, P., y Becerra, S. (2009). Las percepciones del clima escolar por directivos, docentes y alumnado mediante el empleo de «redes semánticas naturales ». Su importancia en la gestión de los centros educativos. Revista de Educación, 350, 375-399.
Parra, J., Ceballos, E., Fontana, M., y Bartau, I. (2012). Familia y Educación en una sociedad en red. En C. Jiménez y García-Llamas, J. L. Investigación y educación en un mundo en red (pp. 95-120). Madrid: Mc Graw Hill.
Pérez-Fuentes, M. C., Gázquez, J. J., Fernández-Baena, R. J., y Molero, M. M. (2011). Análisis de las publicaciones sobre convivencia escolar en una muestra de revistas de educación en la última década. Aula Abierta 39(2), 81-90.
Proudfoot, J. G., Corr, P. J., Guest, D. E., & Gray, J. A. (2001). The development and evaluation of a scale to measure occupational attributional style in the financial services sector. Personality and individual differences 30, 259-270.
Rodrigo, M. J., García, M., Máiquez, M. L., Rodríguez, B., y Padrón, I. (2008). Estrategias y metas en la resolución de conflictos cotidianos entre adolescentes, padres y madres. Infancia y Aprendizaje, 31(3), 347-362.
Rodríguez, B., y Rodrigo, M. J. (2011). El «nido repleto»: la resolución de conflictos familiares cuando los hijos mayores se quedan en el hogar. Cultura y Educación, 23(1), 89-104.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Educación XX1 is published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)