The interuniversity cooperation between Canary Islands and Cape Verde: complementary perspectives, confronting perspectives.
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.40.2022.30311Keywords:
International Cooperation, Interuniversity Cooperation, Development, Canary Islands, Cape VerdeAbstract
In order for interuniversity cooperation to contribute to the development of the world and particularly of Africa and the Canary Islands, this work deepens into the vision of the protagonists of the cooperation processes between the University of La Laguna (ULL) (Spain) and the University of Cape Verde (UniCV) (Cape Verde) from 2015 to 2019.
For this, we had the collaboration of key informants from both universities. Who do hold positions of responsibility, as Lecturers, management...
The results presented were achieved through a qualitative comparative study on their conceptions of international cooperation and interuniversity cooperation for development. The vision of these agents regarding the implementation of these key concepts, was also analysed. Sometimes conflicting, sometimes complementary perspectives were found in relation to all the variables taken into consideration. Particularly in relation to the position of responsibility of the people who were interviewed and the Universities to where they belong to.
Their proposals for improving interuniversity cooperation for development have been especially valued under a prospective vision. As they are trying to offer new possibilities to universities. Which, furthermore, are committed to a common future of the planet.
Downloads
References
CEURI-CRUE. (2000). Estrategia de Cooperación Universitaria al Desarrollo. Córdoba, 3 de marzo, 2000. http://www.ocud.es/files/doc555/escude2000.pdf
Fernández Cuesta, C. (2015). La cooperación universitaria al desarrollo y su proyección
futura. Encuentros multidisciplinares, 17, (49), pp. 66-81. http://www.encuentros-multidisciplinares.org/Revistan%C2%BA49/Carmen_Fern%C3%A1ndez_Cuesta.pdf
Fernández Maíllo, G. (2019) (coord.): Informe sobre Exclusión y Desarrollo Social en
Canarias. Resultados de la Encuesta sobre Integración y Necesidades Sociales 2018. Informes Territoriales 2019. Fundación FOESSA/ Cáritas Española Editores, Madrid. [Recurso electrónico] Disponible en: https://caritastenerife.org/wp-content/uploads/2019/09/Canarias-VIII-Informe-FOESSA-1.pdf
García de la Torre Gómez, M. 2013. Cooperación Educativa Internacional. En González
Pérez, M.I, García de la Torre Gómez, M., & Rodríguez Spínola, C. (2013). Guía de cooperación educativa internacional y para el desarrollo (pp. 67-83). Biblioteca Nueva Universidad.
García de la Torre Gómez, M., y González Pérez, M.I. (2006). La cooperación educativa
entre escuelas. Universidad de La Laguna.
Goetz, J. P. y LeCompte M.D. (1984). Etnografía y diseño cualitativo en investigación
educativa. Ediciones Morata S. A. https://upeldem.files.wordpress.com/2018/03/libro-etnografc3ada-y-disec3b1o-cualitativo-en-investigacic3b3n-educatica-j-p-goetz-y-m-d-lecompte.pdf
González Pérez, M.I. (2003). La cooperación educativa internacional ante la rebeldía de
las culturas. Una propuesta de pluralidad mestiza para América Latina. [Tesis Doctoral de la Universidad de La Laguna]. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/9952/cs137.pdf?sequence=1&isAllowed=y
González Pérez, M. I. (2005). La cooperación Educativa ante la rebeldía de las culturas.
IEPALA.
González Pérez, M.I., et al. (2016). Buscando nuevos caminos para la cooperación
interuniversitaria entre Cabo Verde y Canarias. En Valle, J.M. y Núñez, J.A. (Eds.), Educación, supranacionalidad y ciudadanía (pp. 103-116). Fundación Santillana.
Kabunda, M. (2011). África y la Cooperación con el Sur desde el Sur. Ediciones Catara.
López López, V. (2016). Reseña de un caso de cooperación interinstitucional entre
Educafin, Injug y el Sabes. Revista Coespe. http://www.revistacoepesgto.mx/revistacoepes5/index.php/component/content/article/54-diciembre-2012/179-resena-de-un-caso-de-cooperacion-interinstitucional-entre-educafin-injug-y-el-sabes.
Madarro, A. (2011). Redes de movilidad académica para la cooperación e integración
regional en Iberoamérica. Revista Ibero Americana de Educacion. Septiembre-diciembre 2011 (57). https://rieoei.org/historico/documentos/rie57a03.htm
Naciones Unidas. (2008). Los Países Menos Adelantados. Informe 2008.
https://unctad.org/es/system/files/official-document/ldc2008_sp.pdf
Naciones Unidas. (2014). 69/15 Modalidades de Acción Acelerada
para los Pequeños Estados Insulares en Desarrollo (Trayectoria de Samoa). https://unctad.org/system/files/official-document/ares69d15_es.pdf
Naciones Unidas. (2018). Buenas Prácticas en la Cooperación Sur-Sur y
Triangular para el Desarrollo Sostenible - Volumen 2. https://www.unsouthsouth.org/2018/11/28/good-practices-in-south-south-and-triangular-cooperation-for-sustainable-development-vol-2-2018-in-seven-languages/?lang=es
OCDE. (2005/2008). Declaración de París sobre la eficacia de la ayuda al desarrollo
(2005) y Programa de Acción de Accra (2008). https://www.oecd.org/dac/effectiveness/34580968.pdf
OCDE. (2013). Triangular Co-operation: What’s the literature telling us?.
PNUD. (2019). Soluciones de Desarrollo del Sur para el logro de los
Objetivos de Desarrollo Sostenible. El PNUD y la Cooperación Sur-Sur. https://www.ar.undp.org/content/argentina/es/home/library/PNUDGlobal/PNUDCSS.html
Rodrigues Dias, M.A. (1998). Declaración Mundial de la UNESCO sobre la Educación
Superior en el Siglo XXI: Visión y acción. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Educación Superior y Sociedad. 9(2), 3-6. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/issue/view/21/21
Todaro, Michael (1985). Economic Development in the Third World. Longman.
Todaro, Michael (1888). El desarrollo económico del Tercer Mundo. Alianza Editorial.
Villalta, J.M. (2019). La contribución de las universidades al desarrollo económico y social.
Fundación CYD, https://www.fundacioncyd.org/contribucion-de-las-universidades-al-desarrollo/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Española de Educación Comparada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Acknowledgement – Non Commercial (by-nc): Generation of derivated Works is allowed as long as a commercial use is not developed. The original work cannot be used with commercial aims.
This journal does not apply any fee to the authors by the filing or processing of articles.