The interuniversity cooperation between Canary Islands and Cape Verde: complementary perspectives, confronting perspectives.

Authors

  • Chamaida Inés Tabares Márquez Universidad de La Laguna
  • María Inmaculada González Pérez Universidad de La Laguna

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.40.2022.30311

Keywords:

International Cooperation, Interuniversity Cooperation, Development, Canary Islands, Cape Verde

Abstract

In order for interuniversity cooperation to contribute to the development of the world and particularly of Africa and the Canary Islands, this work deepens into the vision of the protagonists of the cooperation processes between the University of La Laguna (ULL) (Spain) and the University of Cape Verde (UniCV) (Cape Verde) from 2015 to 2019.

 

For this, we had the collaboration of key informants from both universities. Who do hold positions of responsibility, as Lecturers, management...

 

The results presented were achieved through a qualitative comparative study on their conceptions of international cooperation and interuniversity cooperation for development. The vision of these agents regarding the implementation of these key concepts, was also analysed.  Sometimes conflicting, sometimes complementary perspectives were found in relation to all the variables taken into consideration. Particularly in relation to the position of responsibility of the people who were interviewed and the Universities to where they belong to.

 

Their proposals for improving interuniversity cooperation for development have been especially valued under a prospective vision. As they are trying to offer new possibilities to universities. Which, furthermore, are committed to a common future of the planet.

 

Downloads

Author Biographies

Chamaida Inés Tabares Márquez, Universidad de La Laguna

Licenciada en Pedagogía. Estudiante de Doctorado . Universidad de La Laguna. Facultad de Educación. Departamento de Historia y Filosofía de la Ciencia, la Educación y el Lenguaje. Area de Conocimiento Teoria e Historia de la Educacion.

María Inmaculada González Pérez, Universidad de La Laguna

Doctora en Pedagogía. Profesora Titular de la Facultad de Educación de la Universidad de La Laguna y Directora del Departamento de Historia y Filosofía de la Ciencia, la Educación y el Lenguaje de la Universidad de La Laguna.Area de Conocimiento Teoria e Historia de la Educacion.

References

CEURI-CRUE. (2000). Estrategia de Cooperación Universitaria al Desarrollo. Córdoba, 3 de marzo, 2000. http://www.ocud.es/files/doc555/escude2000.pdf

Fernández Cuesta, C. (2015). La cooperación universitaria al desarrollo y su proyección

futura. Encuentros multidisciplinares, 17, (49), pp. 66-81. http://www.encuentros-multidisciplinares.org/Revistan%C2%BA49/Carmen_Fern%C3%A1ndez_Cuesta.pdf

Fernández Maíllo, G. (2019) (coord.): Informe sobre Exclusión y Desarrollo Social en

Canarias. Resultados de la Encuesta sobre Integración y Necesidades Sociales 2018. Informes Territoriales 2019. Fundación FOESSA/ Cáritas Española Editores, Madrid. [Recurso electrónico] Disponible en: https://caritastenerife.org/wp-content/uploads/2019/09/Canarias-VIII-Informe-FOESSA-1.pdf

García de la Torre Gómez, M. 2013. Cooperación Educativa Internacional. En González

Pérez, M.I, García de la Torre Gómez, M., & Rodríguez Spínola, C. (2013). Guía de cooperación educativa internacional y para el desarrollo (pp. 67-83). Biblioteca Nueva Universidad.

García de la Torre Gómez, M., y González Pérez, M.I. (2006). La cooperación educativa

entre escuelas. Universidad de La Laguna.

Goetz, J. P. y LeCompte M.D. (1984). Etnografía y diseño cualitativo en investigación

educativa. Ediciones Morata S. A. https://upeldem.files.wordpress.com/2018/03/libro-etnografc3ada-y-disec3b1o-cualitativo-en-investigacic3b3n-educatica-j-p-goetz-y-m-d-lecompte.pdf

González Pérez, M.I. (2003). La cooperación educativa internacional ante la rebeldía de

las culturas. Una propuesta de pluralidad mestiza para América Latina. [Tesis Doctoral de la Universidad de La Laguna]. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/9952/cs137.pdf?sequence=1&isAllowed=y

González Pérez, M. I. (2005). La cooperación Educativa ante la rebeldía de las culturas.

IEPALA.

González Pérez, M.I., et al. (2016). Buscando nuevos caminos para la cooperación

interuniversitaria entre Cabo Verde y Canarias. En Valle, J.M. y Núñez, J.A. (Eds.), Educación, supranacionalidad y ciudadanía (pp. 103-116). Fundación Santillana.

Kabunda, M. (2011). África y la Cooperación con el Sur desde el Sur. Ediciones Catara.

López López, V. (2016). Reseña de un caso de cooperación interinstitucional entre

Educafin, Injug y el Sabes. Revista Coespe. http://www.revistacoepesgto.mx/revistacoepes5/index.php/component/content/article/54-diciembre-2012/179-resena-de-un-caso-de-cooperacion-interinstitucional-entre-educafin-injug-y-el-sabes.

Madarro, A. (2011). Redes de movilidad académica para la cooperación e integración

regional en Iberoamérica. Revista Ibero Americana de Educacion. Septiembre-diciembre 2011 (57). https://rieoei.org/historico/documentos/rie57a03.htm

Naciones Unidas. (2008). Los Países Menos Adelantados. Informe 2008.

https://unctad.org/es/system/files/official-document/ldc2008_sp.pdf

Naciones Unidas. (2014). 69/15 Modalidades de Acción Acelerada

para los Pequeños Estados Insulares en Desarrollo (Trayectoria de Samoa). https://unctad.org/system/files/official-document/ares69d15_es.pdf

Naciones Unidas. (2018). Buenas Prácticas en la Cooperación Sur-Sur y

Triangular para el Desarrollo Sostenible - Volumen 2. https://www.unsouthsouth.org/2018/11/28/good-practices-in-south-south-and-triangular-cooperation-for-sustainable-development-vol-2-2018-in-seven-languages/?lang=es

OCDE. (2005/2008). Declaración de París sobre la eficacia de la ayuda al desarrollo

(2005) y Programa de Acción de Accra (2008). https://www.oecd.org/dac/effectiveness/34580968.pdf

OCDE. (2013). Triangular Co-operation: What’s the literature telling us?.

https://www.oecd.org/dac/dac-global-relations/OECD%20Triangluar%20Co-operation%20Literature%20Review%20June%202013.pdf

PNUD. (2019). Soluciones de Desarrollo del Sur para el logro de los

Objetivos de Desarrollo Sostenible. El PNUD y la Cooperación Sur-Sur. https://www.ar.undp.org/content/argentina/es/home/library/PNUDGlobal/PNUDCSS.html

Rodrigues Dias, M.A. (1998). Declaración Mundial de la UNESCO sobre la Educación

Superior en el Siglo XXI: Visión y acción. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Educación Superior y Sociedad. 9(2), 3-6. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/issue/view/21/21

Todaro, Michael (1985). Economic Development in the Third World. Longman.

Todaro, Michael (1888). El desarrollo económico del Tercer Mundo. Alianza Editorial.

Villalta, J.M. (2019). La contribución de las universidades al desarrollo económico y social.

Fundación CYD, https://www.fundacioncyd.org/contribucion-de-las-universidades-al-desarrollo/

Published

2021-12-23

How to Cite

Tabares Márquez, C. I., & González Pérez, M. I. (2021). The interuniversity cooperation between Canary Islands and Cape Verde: complementary perspectives, confronting perspectives . Revista Española De Educación Comparada, (40), 190–214. https://doi.org/10.5944/reec.40.2022.30311

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.