Transformations in the University Today: Integrating formative models

Authors

  • Josep M. Duart Universitat Oberta de Catalunya
  • Santiago Mengual-Andrés Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.26.2015.14447

Keywords:

University, Hibrid University, Higher Education Institutions, E-learning.

Abstract

The introduction and intensive use of ICTs, and the internet in particular, have led to important changes at universities over the last three decades. Technologies have transformed people’s skills and lives and they have transformed organizations too. This article reviews the most important changes at universities that have affected all the members of the education community: students, faculty and administration. It analyses the transformations in pedagogy, in the use of technology and in university management and administration in order to highlight the importance of finding the necessary balance between accessibility, quality and cost of university education. The transformations resulting from the impact of the Information Society have brought about a change in the focus for the university dynamic, which has moved from what should be taught or transmitted to stressing the skill of how to learn. This has led to the rise of new university models involving hybridization that blends on-campus and online. These models are transforming universities as we know them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josep M. Duart, Universitat Oberta de Catalunya

Doctor en Pedagogía por la Universidad Ramon Llull de Barcelona y Master in Business Administration (MBA) por ESADE Business School. Profesor titular de los Estudios de Psicología y Ciencias de la Educación de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Es investigador experto en el ámbito de la organización educativa y del e-learning y dirige y colabora en proyectos de investigación centrados en políticas educativas y liderazgo de educación superior y uso de las TIC. Ha publicado diferentes libros, los más recientes de ellos son “Aprender en la virtualidad” (2000) y “La Universidad en Red” (2008). Asimismo, participa con artículos en diferentes revistas especializadas (British Journal of Ediucation Technology, Higher Education, etc) e imparte ponencias en congresos internacionales especializados en TIC en educación superior y cursos en universidades de Europa, América y Australia. Fue fundador y director de la Cátedra UNESCO de e-learning de la UOC (2002-2009) y director académico del Seminario Internacional Liderar la Universidad en la Sociedad del Conocimiento. Es director de RUSC, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento.

Santiago Mengual-Andrés, Universitat de València

Doctor y Licenciado en Psicopedagogía por la Universidad de Alicante. Profesor Contratado Doctor Interino del Dpto. de Educación Comparada e Historia de la Educación de la Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Universidad de Valencia. Secretario Académico de la delegación de la Comunidad Valenciana de la Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica (AIDIPE). Editor ejecutivo del Journal of New Approches in Educational Research. Su investigación se centra en el análisis de Políticas nacionales e internacionales de inclusión TIC, Competencia Digital y nuevos escenarios de educación con tecnología. Ha participado con artículos en diferentes publicaciones académicas de ámbito nacional e internacional. Ha participado y participa como docente en diversos masters y programas de posgrado de ámbito internacional.

Published

2015-12-30

How to Cite

Duart, J. M., & Mengual-Andrés, S. (2015). Transformations in the University Today: Integrating formative models. Revista Española de Educación Comparada, (26), 15–39. https://doi.org/10.5944/reec.26.2015.14447

Issue

Section

MONOGRAPHIC SECTION: Distance Education, the University Perspective in a Network Society

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.