They Want to Authorize Homosexuality! (Hetero)sex(ual) Education and Gender in Dispute. Argentina, 1991-1997
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.18.2023.35658Keywords:
sex education, cis-heteronormative system, gender perspective in educational field, feminism, religious agentsAbstract
As at other times in the recent history of education in Argentina, sex education created strong and tense conflicts between modernizing forces and conservative ones. In this article we are interested in concentrating on studying the tensions between these two forces, focusing on the disputes around the inclusion of sexuality and the gender perspective within teacher training and the national curriculum during the 1990s. For this we explore positions, initiatives, and conflicts that took place in the orbit of the Ministry of Culture and Education (MCyE). We first address the formation of a commission established in 1991 for the writing of materials on AIDS and “sexuality education”, made up of religious “specialists” with recognition in the field of sex education. Second, we focus on the inclusion of gender perspectives, driven by the Program for Equal Opportunities for Women (PRIOM, 1991-1995). In a third section, we focus on the context of curriculum reform (1994-1997), in which the PRIOM included the word “gender” in the initial versions of the Common Basic Contents (CBC) for Basic General Education (EGB) and the Polimodal levels. Subsequently, we reconstruct the criticisms of Catholic agents to the initial versions of the curricular change. Finally, we analyse the final versions of the curricular texts to indicate the hegemony of conservative discourses.
Downloads
References
Bonder, Gloria. “Programa Nacional de Promoción de la Igualdad de Oportunidades para la Mujer en el Área Educativa”, in Educando a mujeres y varones del siglo XXI. Nuevas perspectivas para la formación docente, edited by Gloria Bonder and Graciela Morgade, 21-51. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación, 1993.
Butler, Judith. Los cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós, 2008.
Eiros, Nélida. “Las iglesias y los contenidos escolares”. Práxis Educativa 2, no. 1 (2007): 75-84.
Esquivel, Juan Cruz. “Narrativas religiosas y políticas en la disputa por la educación sexual en Argentina”. Cultura y religión 7, no. 1 (2013): 140-163. https://www.revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/371
Esquivel, Juan Cruz. Cuestión de educación (sexual): pujas y negociaciones político-religiosas en la Argentina democrática. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2013.
Fabbri, Enrique “Amor y Educación de la sexualidad”. In Educación de la sexualidad, compiled by Ministerio de Cultura y Educación. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación, 1992.
Fabbri, Enrique. Amor, familia, sexualidad. Buenos Aires: Latinoamericana Libros, 1985.
Fabbri, Enrique. Pastoral de la realidad sexual. Buenos Aires: CIAS, 1979.
Martín, Orlando and Encarnación Madrid. “Educación de la sexualidad: consideraciones metodológicas”. In Educación de la sexualidad, compiled by Ministerio de Cultura y Educación, 57-72. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación, 1992.
Parrilla, Luis. “Sexualidad Humana y nuestro tiempo”. In Educación de la sexualidad, compiled by Ministerio de Cultura y Educación, 13-22. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación, 1992.
Puiggrós, Adriana. ¿Qué pasó en la educación argentina?. Buenos Aires: Kapeluz, 1996.
Puiggrós, Adriana. Luchas por una democracia educativa (1995-2018). Buenos Aires: Galerna, 2019.
Salessi, Jorge. Médicos maleantes y maricas. Higiene, criminología y homosexualidad en la construcción de la nación Argentina. (Buenos Aires: 1871-1914). Rosario: Biblioteca Estudios Culturales, 1995.
Salonia, Antonio. “Respuesta educativa necesaria e impostergable”. In Educación de la sexualidad, compiled by Ministerio de Cultura y Educación, 9-12. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación, 1992.
Scharagrodsky, Pablo and Santiago Zemaitis. “De vicios y extrañas perversiones durante la adolescencia. Sexualidades, sexos y relaciones de género en la paidología de Víctor Mercante (Argentina, principios del siglo XX)”. In Discursos, prácticas e instituciones educativas, compiled by Ricardo Baquero, Pablo Scharagrodsky and Silvia Porro, 105-132. Buenos Aires: Prometeo, 2020.
Sedgwick, Eve. Epistemología del armario. Barcelona: Ediciones de La Tempestad, 1998.
Southwell, Myriam. “Postdictadura y política educativa: una relocalización de viejos imaginarios en pugna”. Políticas públicas 1 (2007): 54-71.
Tin, Louis-Georges. La invención de la cultural heterosexual. Buenos Aires: El Cuenco del Plata, 2012.
Torres, Germán. “Estado, sexualidad y género en la propuesta católica para la educación sexual”. Kimün. Revista Interdisciplinaria de Formación Docente 6 (2018): 134-161.
Torres, Germán. “Una lectura de las relaciones entre Iglesia católica, Estado y educación en 30 años de democracia”. Propuesta Educativa 23, no. 42 (2014): 77-85. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S199577852014000200009&script=sci_abstract&tlng=en
Torres, Germán. Educación pública, Estado e Iglesia en la Argentina democrática (1984-2013). Bernal: Ediciones UNQ, 2019.
Universidad Católica de La Plata. In Análisis de los Contenidos Básicos Comunes para la Educación Polimodal, edited by Universidad Católica de La Plata. La Plata: Universidad Católica de La Plata, 1996.
Universidad Católica de La Plata. In Informe de los Contenidos Básicos Comunes de la Educación Argentina, edited by Universidad Católica de la Plata. La Plata: Facultad de Ciencias de la Educación, 1995.
Zemaitis, Santiago. “¿Y antes de la ESI qué...? Moral, biologicismo y sanitarismo en las tradiciones de la educación sexual en la Argentina del siglo XX”. In Ensamblajes de género, sexualidad(es) y educación. Intervenciones críticas entre el activismo y la academia, compiled by Gisella Giamberardino and Matías Álvarez, 27-46. Tandil: Editorial UNICEN, 2021.
Zemaitis, Santiago. “Historia de la educación sexual en la Argentina contemporánea. Discursos, agentes y experiencias en torno a un significante en disputa (1960-1997)”. PhD. diss., Universidad Nacional de La Plata, 2021.
Zemaitis, Santiago; Carolina Ojeda and Myriam Southwell. “Democracia, sensibilidades y educación sexual en la Argentina: derivas de la clandestinidad (1984-1989)”. In Educação Clandestina: dimensões conceituais e novas interlocuções. edited by Éder Silveira Almeida, Diego Orgel dal Bosco and Marcos Vilella, 143-182. Curitiba: EDIPUC, 2021.
Ziegler, Sandra. “Los docentes y la política curricular en los años 90”. Cuadernos de Pesquisa 38, no.134 (2008): 393-411.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.