Emilia Pardo Bazán, women and education. The Pedagogical Conference (1892) and the Chair of Literature (1916)

Authors

  • Narciso De Gabriel Universidad de A Coruña

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.8.2018.20636

Keywords:

Emilia Pardo Bazán, Pedagogical Conference of 1892, Women’s education, University professors, Feminism

Abstract

Over the course of her career, Emilia Pardo Bazán always had a continuing concern for educational issues, particularly as they related to women. Her participation in the Hispano-Portuguese-American Pedagogical Conference (1892) marked a turning point in the way women’s education was seen in Spain. The first part of this article presents an analysis of her lecture, the ensuing discussions among the participants and the repercussions it had in the press. In the second part, we have focused on minister Julio Burell’s decision to institute a professorship of Modern Literature in Neo-Latin languages, which was designed for the Galician writer, in the doctoral programme of the School of Philosophy and Liberal Arts at the Central University (1916). The professorship was to be awarded by means of an extraordinary procedure as regulated in the Moyano Act, but the candidate did not receive the support of two of the three institutions called upon to decide: the Royal Spanish Academy and the School of Philosophy and Liberal Arts. The only vote in favour came from the Council of Public Instruction, where she was a member. Despite this resistance, the minister went ahead with the proposal and awarded Doña Emilia the professorship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Narciso De Gabriel, Universidad de A Coruña

Facultad de Ciencias de la Educación

Departamento de Pedagogía y Didáctica

Universidad de A Coruña

References

Acosta, Eva. Emilia Pardo Bazán. La luz en la batalla. Barcelona: Lumen, 2007.

Alberdi, Inés. Emilia Pardo Bazán. Madrid: EILA Editores, 2013.

Ballarín Domingo, Pilar. «Bertha Wilhelmi y su defensa de la aptitud de la mujer para todas las profesiones». Arenal. Revista de Historia de las Mujeres 5, no. 1 (1998): 191-217.

Ballarín Domingo, Pilar. La educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX y XX). Barcelona: Síntesis, 2001.

Ballarín Domingo, Pilar. «Entre ocupar y habitar. Una revisión historiográfica sobre Mujeres y Universidad en España». Arenal. Revista de Historia de las Mujeres 17, no. 2 (2010): 223-254.

Batanaz Palomares, Luis. La educación española en la crisis de fin de siglo (Los Congresos pedagógicos del siglo XIX). Córdoba: Diputación Provincial de Córdoba, 1982.

Bravo-Villasante, Carmen. Vida y obra de Emilia Pardo Bazán. Madrid: Magisterio Español, 1973.

Capel Martínez, Rosa María. «La apertura del horizonte cultural femenino: Fernando de Castro y los Congresos pedagógicos del siglo XIX». En Mujer y Sociedad en España (1700-1975), Mª Ángeles Duran y Rosa Mª Capel, 109-145. Madrid: Ministerio de Cultura, 1982.

Cobo, Rosa. Fundamentos del patriarcado moderno. Jean Jacques Rousseau. Madrid: Cátedra, 1995.

Cook, Teresa A. «Emilia Pardo Bazán y la educación como elemento primordial en la liberación de la mujer». Hispania 60, no. 2 (1977): 259-265.

Ezama Gil, Ángeles. «La vocación pedagógica de Emilia Pardo Bazán». Moenia 18 (2012): 417-437.

Faus, Pilar. Emilia Pardo Bazán. Su época, su vida, su obra. A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza, 2003.

Fernández Poza, Milagros. «El debate educativo de finales del ochocientos y el Congreso Pedagógico Hispano-Portugués-Americano». Cuadernos de Historia Contemporánea, vol. extraordinario (2007): 71-82.

Flecha García, Consuelo. Las primeras universitarias en España. Madrid: Narcea, 1996.

Flecha García, Consuelo. «Lo que piensan las mujeres acerca de su educación». Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria 26 (2007): 395-435.

Flecha García, Consuelo. «Profesoras en la Universidad. El tránsito de las pioneras en España». Arenal. Revista de Historia de las Mujeres 17, no. 2 (2010): 255-297.

Gabriel, Narciso de. Leer, escribir y contar. Escolarización popular y sociedad en Galicia (1875-1900). Sada-A Coruña: Ediciós do Castro, 1990.

Gabriel, Narciso de. «A educación das mulleres no século XIX: exclusión, dependencia e autonomía». Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación 17 (2013): 7-35.

Gabriel, Narciso de. «The entrance of women into the teaching profession in Spain (1855-1940)». History of Education 43, no. 3 (2014): 334-354.

Historia de la Educación en España. II De las Cortes de Cádiz a la Revolución de 1868. Madrid: Ministerio de Educación, 1979.

Kronic, John W. «Entre la ética y la estética: Pardo Bazán ante el decadentismo francés». En Estudios sobre Los pazos de Ulloa, editado por Marina Mayoral, 163-174. Madrid: Ediciones Cátedra-Ministerio de Cultura, 1989.

Mandado Gutiérrez, Ramón Emilio, Juana Sánchez-Gey Venegas y Benito Madariaga de la Campa. La Institución Libre de Enseñanza y la Asociación para la Enseñanza de la Mujer. Bosquejo histórico de la educación española del siglo XIX. Santander: UIMP, 2011.

Mayoral, Marina. «Estudo introdutorio» a La educación del hombre y de la mujer. La dama joven. Memorias de un solterón de Emilia Pardo Bazán, 11-80. Santiago de Compostela: Sotelo Blanco Edicións, 2006.

Pardo Bazán, Emilia. La mujer española y otros escritos. Madrid: Cátedra, 1999. (ed. Guadalupe Gómez-Ferrer).

Pardo Bazán, Emilia. La obra periodística completa en «La Nación» de Buenos Aires (1879-1921). A Coruña: Deputación Provincial da Coruña, 1999.

Penas, Ermitas. Clarín, crítico de Emilia Pardo Bazán. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, 2003.

Penas, Ermitas. «Giner de los Ríos en la formación de Emilia Pardo Bazán: a propósito de un epistolario». La Tribuna. Cadernos de Estudos da Casa Museo Emilia Pardo Bazán 2 (2004): 103-129.

Quesada Novás, Ángeles. «Una meta alcanzada: La cátedra universitaria de Emilia Pardo Bazán». La Tribuna. Cadernos de Estudos da Casa Museo Emilia Pardo Bazán 4 (2006): 43-82.

Rousseau, Jean-Jacques. Emilio o De la Educación. Barcelona: Fontanella, 1973. (1ª ed. 1762).

Varela, José Luis. «E. Pardo Bazán: epistolario a Giner de los Ríos». Boletín de la Real Academia de la Historia CXCVIII, cuadernos II y III (2001): 327-390 y 439-506.

Varela, Julia. El nacimiento de la mujer burguesa. Madrid: La Piqueta, 1997.

Vázquez Ramil, Raquel. Mujeres y educación en la España contemporánea. La Institución Libre de Enseñanza y la Residencia de Señoritas de Madrid. Madrid: Akal, 2012.

Wollstonecraft, Mary. Vindicación de los Derechos de la Mujer. Madrid: Cátedra, 1994 (1ª ed. 1792).

Published

2018-06-27

How to Cite

De Gabriel, N. (2018). Emilia Pardo Bazán, women and education. The Pedagogical Conference (1892) and the Chair of Literature (1916). Historia y Memoria de la Educación, (8), 489–525. https://doi.org/10.5944/hme.8.2018.20636

Issue

Section

Historical Researches