Volen autoritzar l'homosexualitat!

Educació (hetero)sexual i gènere en conflicte Argentina 1991-1997

Autors/ores

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.18.2023.35658

Paraules clau:

sex education, cis-heteronormative system, gender perspective in educational field, feminism, religious agents

Resum

Com en altres moments de la història recent de l'educació a l'Argentina, l'educació sexual va crear conflictes forts i tensos entre les forces modernitzadores i les conservadores. En aquest article ens interessa centrar-nos en l'estudi de les tensions entre aquestes dues forces, centrant-nos en les disputes al voltant de la inclusió de la sexualitat i la perspectiva de gènere en la formació del professorat i el currículum nacional durant la dècada de 1990. Per a això explorem posicions, iniciatives i conflictes que van tenir lloc en l'òrbita del Ministeri de Cultura i Educació (MCyE). En primer lloc, abordem la formació d'una comissió creada l'any 1991 per a la redacció de materials sobre sida i «educació sexual», formada per «especialistes» religiosos amb reconeixement en l'àmbit de l'educació sexual. En segon lloc, ens centrem en la inclusió de les perspectives de gènere, impulsada pel Programa per a la Igualtat d'Oportunitats de les Dones (PRIOM, 1991-1995). En un tercer apartat, ens centrem en el context de la reforma curricular (1994-1997), en què el PRIOM va incloure la paraula «gènere» en les versions inicials dels Continguts bàsics comuns (CBC) per a l'Educació General Bàsica (EGB) i el Nivells polimodals. Posteriorment, reconstruïm les crítiques dels agents catòlics a les versions inicials del canvi curricular. Finalment, analitzem les versions finals dels textos curriculars per indicar l'hegemonia dels discursos conservadors.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

Bonder, Gloria. “Programa Nacional de Promoción de la Igualdad de Oportunidades para la Mujer en el Área Educativa”, in Educando a mujeres y varones del siglo XXI. Nuevas perspectivas para la formación docente, edited by Gloria Bonder and Graciela Morgade, 21-51. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación, 1993.

Butler, Judith. Los cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós, 2008.

Eiros, Nélida. “Las iglesias y los contenidos escolares”. Práxis Educativa 2, no. 1 (2007): 75-84.

Esquivel, Juan Cruz. “Narrativas religiosas y políticas en la disputa por la educación sexual en Argentina”. Cultura y religión 7, no. 1 (2013): 140-163. https://www.revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/371

Esquivel, Juan Cruz. Cuestión de educación (sexual): pujas y negociaciones político-religiosas en la Argentina democrática. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2013.

Fabbri, Enrique “Amor y Educación de la sexualidad”. In Educación de la sexualidad, compiled by Ministerio de Cultura y Educación. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación, 1992.

Fabbri, Enrique. Amor, familia, sexualidad. Buenos Aires: Latinoamericana Libros, 1985.

Fabbri, Enrique. Pastoral de la realidad sexual. Buenos Aires: CIAS, 1979.

Martín, Orlando and Encarnación Madrid. “Educación de la sexualidad: consideraciones metodológicas”. In Educación de la sexualidad, compiled by Ministerio de Cultura y Educación, 57-72. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación, 1992.

Parrilla, Luis. “Sexualidad Humana y nuestro tiempo”. In Educación de la sexualidad, compiled by Ministerio de Cultura y Educación, 13-22. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación, 1992.

Puiggrós, Adriana. ¿Qué pasó en la educación argentina?. Buenos Aires: Kapeluz, 1996.

Puiggrós, Adriana. Luchas por una democracia educativa (1995-2018). Buenos Aires: Galerna, 2019.

Salessi, Jorge. Médicos maleantes y maricas. Higiene, criminología y homosexualidad en la construcción de la nación Argentina. (Buenos Aires: 1871-1914). Rosario: Biblioteca Estudios Culturales, 1995.

Salonia, Antonio. “Respuesta educativa necesaria e impostergable”. In Educación de la sexualidad, compiled by Ministerio de Cultura y Educación, 9-12. Buenos Aires: Ministerio de Cultura y Educación, 1992.

Scharagrodsky, Pablo and Santiago Zemaitis. “De vicios y extrañas perversiones durante la adolescencia. Sexualidades, sexos y relaciones de género en la paidología de Víctor Mercante (Argentina, principios del siglo XX)”. In Discursos, prácticas e instituciones educativas, compiled by Ricardo Baquero, Pablo Scharagrodsky and Silvia Porro, 105-132. Buenos Aires: Prometeo, 2020.

Sedgwick, Eve. Epistemología del armario. Barcelona: Ediciones de La Tempestad, 1998.

Southwell, Myriam. “Postdictadura y política educativa: una relocalización de viejos imaginarios en pugna”. Políticas públicas 1 (2007): 54-71.

Tin, Louis-Georges. La invención de la cultural heterosexual. Buenos Aires: El Cuenco del Plata, 2012.

Torres, Germán. “Estado, sexualidad y género en la propuesta católica para la educación sexual”. Kimün. Revista Interdisciplinaria de Formación Docente 6 (2018): 134-161.

Torres, Germán. “Una lectura de las relaciones entre Iglesia católica, Estado y educación en 30 años de democracia”. Propuesta Educativa 23, no. 42 (2014): 77-85. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S199577852014000200009&script=sci_abstract&tlng=en

Torres, Germán. Educación pública, Estado e Iglesia en la Argentina democrática (1984-2013). Bernal: Ediciones UNQ, 2019.

Universidad Católica de La Plata. In Análisis de los Contenidos Básicos Comunes para la Educación Polimodal, edited by Universidad Católica de La Plata. La Plata: Universidad Católica de La Plata, 1996.

Universidad Católica de La Plata. In Informe de los Contenidos Básicos Comunes de la Educación Argentina, edited by Universidad Católica de la Plata. La Plata: Facultad de Ciencias de la Educación, 1995.

Zemaitis, Santiago. “¿Y antes de la ESI qué...? Moral, biologicismo y sanitarismo en las tradiciones de la educación sexual en la Argentina del siglo XX”. In Ensamblajes de género, sexualidad(es) y educación. Intervenciones críticas entre el activismo y la academia, compiled by Gisella Giamberardino and Matías Álvarez, 27-46. Tandil: Editorial UNICEN, 2021.

Zemaitis, Santiago. “Historia de la educación sexual en la Argentina contemporánea. Discursos, agentes y experiencias en torno a un significante en disputa (1960-1997)”. PhD. diss., Universidad Nacional de La Plata, 2021.

Zemaitis, Santiago; Carolina Ojeda and Myriam Southwell. “Democracia, sensibilidades y educación sexual en la Argentina: derivas de la clandestinidad (1984-1989)”. In Educação Clandestina: dimensões conceituais e novas interlocuções. edited by Éder Silveira Almeida, Diego Orgel dal Bosco and Marcos Vilella, 143-182. Curitiba: EDIPUC, 2021.

Ziegler, Sandra. “Los docentes y la política curricular en los años 90”. Cuadernos de Pesquisa 38, no.134 (2008): 393-411.

Descàrregues

Publicades

2023-06-26

Com citar

Zemaitis, S. (2023). Volen autoritzar l’homosexualitat! Educació (hetero)sexual i gènere en conflicte Argentina 1991-1997. Historia y Memoria de la Educación, (18), 217–250. https://doi.org/10.5944/hme.18.2023.35658