Religious practices and activities in the private schools in the Basque Country during the Twentieth Century
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.4.2016.15744Keywords:
De La Salle, Spain, Basque Country, Religious Education, Religious Congregations, Catholic ActionAbstract
The presence of schools ruled by religious orders and congregations in the Basque Country throughout the twentieth century is a known phenomenon. What is less known are the kinds of activities religious practices carried out in these schools. The objective of this collaboration is to analyse this situation, with a focus on two aspects: 1) the religious activities and, 2) the extracurricular religious activities. The first of these were carried out within the schools (liturgical acts, masses, rosaries, etc.). They were the rituals bywhich the student body could live spiritually through the religious teaching linked to catechism, religious education, the gospel or sacred history. The extracurricular activities were related to religious associations which were used for carrying out certain apostolic actions. Many of these activities served to recruit religious vocations or to involve the youth in Catholic Action. In the 1970s, these activities diminished and evolved. As an example of this process, which was extended to the majority of the schools, we have focused on the De La Salle schools in the Basque Country. A historical methodology has been applied to the diverse sources that have been analysed (photographs, archival documentation, etc.). The documentary corpus comes from the files and museums of De La Salle Brothers. We can conclude that during Franco’s regime, under which the teaching of the Catholic religion played an important role, the practice of these activities increased.
Downloads
References
Araque, Natividad. «La enseñanza de la religión en el Instituto Nacional Femenino de enseñanza media ‘Isabel La Católica’ de Madrid durante el franquismo». Historia de la Educación 30 (2011): 221-240
Ayuntamiento de Toledo. Crónica del año mariano en la archidiócesis de Toledo, primada de España, con motivo del centenario de la definición del dogma de la Inmaculada. Toledo: Editorial Católica Toledana, 1954.
Badanelli, Ana María, and Mahamud, Kira. «Cuadernos escolares: un ejemplo de la práctica de la escritura en el franquismo». In Mis primeros pasos. Alfabetización, escuela y usos cotidianos de la escritura (siglos XIX y XX), edited by Antonio Castillo and Verónica Sierra, 259-279. Gijón: Ediciones Trea, 2008.
Bedel, Henri. «An introduction to the History of the Institute of the Brothers of the Christian Schools. 19th and 20th Century (1875-1928)». Lasallian Studies 11 (2006): 207-239.
Callahan, William James. La Iglesia católica en España (1875-2002). Barcelona: Crítica, 2003.
Dávila, Paulí, and Naya, Luis M. and Murua, Hilario. Bajo el signo de la educación. 100 años de La Salle en Gipuzkoa. Donostia: Distrito de Bilbao, 2009.
Dávila, Paulí, and Naya, Luis M. «La enseñanza privada religiosa en España: instituciones, políticas e identidades». In Laicidade, Religiões e Educação na Europa do Sul no Século XX, edited by Joaquín Pintassilgo, 367-392. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2013.
Dávila, Paulí. «El modelo histórico de alfabetización en Euskal Herriak». In Lengua, escuela y cultura: el proceso de alfabetización en Euskal Herria, siglos XIX y XX, edited by Paulí Dávila, 17-44. Leioa: Universidad del País Vasco, 1995.
Dávila, Paulí. «Las órdenes y congregaciones religiosas francesas y su impacto sobre la educación en España. Siglos XIX y XX». In Francia en la educación de la España contemporánea (1808-2008), edited by José Mª Hernández, 101-160. Salamanca, Ediciones de la Universidad de Salamanca, 2011.
Delaunay, Jean Marc. «Exilio o refugio en España (veinticinco años después)». Anuario de Historia de la Iglesia 14 (2005): 153-164.
Escartín Celaya, Pedro. «Apuntes para la Historia de la Acción Católica en España», Acción Católica General. http://www.accioncatolicageneral.es/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=481&Itemid=27 (consultado el 15-2-2016).
Faubell, Vicente. «Educación y órdenes y congregaciones religiosas en la España del siglo XX». Revista de Educación, n. ext. (2000): 137-200.
Gallego. Sembraron con amor. La Salle, Saturnino. Centenario en España (1878-1978). San Sebastián: Conferencia de Visitadores FSC, 1978.
García Tejedor, Teódulo. La polémica sobre la secularización de la enseñanza en España (1902-1914). Madrid: Fundación Santa Maria, 1985.
Gil, Pedro. «Hermanos de las Escuelas Cristianas, lasalianos». In Historia de la acción educadora de la Iglesia en España. Edad Contemporánea, edited by Bernabé Bartolomé. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1997.
Iñarra, Koldo et al. Irungo La Salle, 50 urte behar berrietan zabalik. Irun: La Salle, 2004.
Lannon, Frances. Privilegio, persecución y profecía. La Iglesia Católica en España 1875-1975. Madrid: Alianza Editorial, 1987.
Llull Martí, Enrique. Jesuitas y pedagogía. El Colegio San José en la Valencia de los años 20. Madrid: Universidad Pontificia Comillas de Madrid, 1997.
Martín, Bienvenido, and Ramos, Isabel. La historia contada en los cuadernos escolares. Madrid: Los Libros de la Catarata, 2015.
Martínez, José Julio. Escenas de la Cruzada Eucarística. Bilbao: El Mensajero del Corazón de Jesús, 1961.
Montero, Feliciano. «Los movimientos juveniles de Acción Católica: de la militancia apostólica al compromiso político». In De la dictadura a la democracia: la acción de los cristianos en España (1939-1975), edited by José María Castells, José Hurtado and Josep María Margenat, 263-293. Bilbao: Desclée de Brower, 2005.
Montero, Feliciano. «Del movimiento católico a la Acción Católica. Continuidad y cambio». In La secularización conflictiva. España (1898-1931), edited by Julio De La Cueva and Feliciano Montero, 169-185. Madrid: Biblioteca Nueva, 2007.
Pérez, Nazario. Historia Mariana de España. T.2. Salamanca: Imprenta Kadmos, 1995.
Requena, Federico. «Vida religiosa y espiritual en la España de principios del siglo XX». Anuario de Historia de la Iglesia 11 (2002): 44.
Ríos, Federico, and Gastaminza, Fermín. 100 años de presencia marianista en San Sebastián (1887-1987). Madrid: SM, 1988.
Turin, Ivonne. La educación y la escuela en España de 1874 a 1902. Madrid: Aguilar, 1967.
Viñao, Antonio. Religión en las aulas. Una materia controvertida. Madrid: Ediciones Morata, 2014.
Watanabe, Chiaki. «La Juventud Católica Española: Orígenes y primer desarrollo». Espacio, tiempo y forma. Historia contemporánea, 8 (1995): 131-140.
Yetano, Ana. La enseñanza religiosa en la España de la Restauración (1900-1920). Barcelona: Anthropos, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Historia y Memoria de la Educación agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).