The Early Years of the Baroque Painter Cristóbal García Salmerón: A Disciple of Pedro Orrente?
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.10.2022.30140Keywords:
Cristóbal García Salmerón; Pedro Orrente; master; disciple; painting; Cuenca; 17th centuryAbstract
Cristóbal García Salmerón was a Baroque painter born in Cuenca around 1603 whose biography has been treated by few scholars over the centuries. These authors, apart from giving brief information about the painter, sometimes made errors that have been repeated for centuries. This data about the artist links his learning to the Murcian master Pedro Orrente. This learning would have taken place in Toledo or in the city of Cuenca, presumably during a stay Orrente would have had in these places.
The aim of this work is to try to verify this information, for which purpose we have had to search for information in various archives and libraries that have resulted in a series of documents that do not place Orrente in any of these cities for long enough to have taught a disciple, so it seems necessary to assess other options for García Salmerón’s learning.
Downloads
References
Angulo Íñiguez, Diego: «Pintura del siglo XVII», Ars Hispaniae, Historia Universal del Arte Hispánico, 15, Madrid, Editorial Plus-Ultra, 1971.
Angulo Íñiguez, Diego; Pérez Sánchez, Alfonso Emilio: Historia de la pintura española. Escuela toledana de la primera mitad del siglo XVII. Madrid, Instituto Diego Velázquez, 1972.
Barrio Moya, José Luis: «Algunas noticias sobre Cristóbal García Salmerón, pintor conquense del siglo XVII», en Tiempo y espacio en el arte: homenaje al profesor Antonio Bonet Correa, Madrid, Editorial Complutense, 1994, vol. II, pp. 901-910.
Baquero Almansa, Andrés: Los profesores de las Bellas Artes Murcianos. Murcia, Imp. Sucesores de Nogués, 1913.
Belda Navarro, Cristóbal; Hernández Albadalejo, Elías: Arte en la Región de Murcia. De la Reconquista a la Ilustración. Murcia, Editora Regional de Murcia, 2006.
Brown, Jonathan: La Edad de Oro de la pintura en España. Madrid, Editorial Nerea, 1990.
Ceán Bermúdez, Juan Agustín: Diccionario de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España, Tomo I. Madrid, Real Academia de San Fernando, 1800.
Hernández Dettoma, María Victoria: «El contrato de aprendizaje artístico: pintores, plateros, bordadores», Revista Príncipe de Viana, 50/188 (1989), pp. 493-520.
Ibáñez Martínez, Pedro Miguel: Los Gómez, una dinastía de pintores del Renacimiento. Ciudad Real, Universidad de Castilla-La Mancha, 1991.
Lafuente Ferrari, Enrique: «Pedro Orrente y el perdido retablo de Villarejo de Salvanés», Archivo Español de Arte, 14/48 (1941), pp. 503-516.
López Azorín, María José: Documentos para la historia de la pintura valenciana en el siglo XVII. Madrid, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2006.
López Azorín, María José: «En defensa de los acuerdos artísticos: un proceso entre pinturas en Valencia promovido por Joan Sariñena», en In Sapientia Libertas. Escritos en homenaje al Profesor Alfonso E. Pérez Sánchez. Madrid, Museo Nacional del Prado, 2007, pp. 263-267.
Martín González, Juan José: El artista en la sociedad española del siglo XVII. Madrid, Cátedra, 1993.
Martínez, Jusepe: Discursos practicables del nobilísimo arte de la pintura. Sus rudimentos, medios y fines que enseña la experiencia, con los ejemplares de obras insignes de artífices ilustres. Madrid, Real Academia de San Fernando, 1806.
Milicua, José; Cuyàs, María Margarita (coords.): Caravaggio y la pintura realista europea. Exposición del 10 de octubre del 2005 al 15 de enero de 2006. Barcelona, Patronato del Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2005.
Morales y Marín, José Luis: «El pintor Pedro Orrente familiar del Santo Oficio», Aula Universitaria, 1 (1997), s. p.
Muñoz Barberán, Manuel: Pedro Orrente, nuevos documentos murcianos. Murcia, s. n, 1981.
Palomino de Castro y Velasco, Antonio: El Museo Pictórico y Escala Óptica. Madrid, M. Aguilar Editor, 1947.
Pérez Sánchez, Alfonso Emilio: «En el centenario de Orrente. ‘Addenda’ a su catálogo», Archivo Español del Arte, 53/209 (1980), pp. 1-18.
Pérez Sánchez, Alfonso Emilio: Pintura barroca en España. 1600-1750. Madrid, Cátedra, 2010.
Pérez Sánchez, Alfonso Emilio; Navarrete Prieto, Benito: Luis Tristán. Madrid, Real Fundación de Toledo, 2001.
Quilliet, Frédéric: Dictionnaire des peintres espagnols. Paris, Chez l’auteur Rue du Gros-Chenet, 1816.
Revenga Domínguez, Paula: Pintura y sociedad en el Toledo barroco. Toledo, Monografías 13, 2002.
Rodríguez Quintana, Milagros I: «La contratación artística en el arzobispado de Toledo durante la segunda mitad del siglo XVI», Patronos, promotores, mecenas y clientes: VII CEHA. Actas, mesa I. 1988, Murcia, Universidad de Murcia, 1992, pp. 223-234.
Ruiz, Leticia (coord.): Juan Bautista Maíno. 1581-1649. Madrid, Museo Nacional del Prado, 2009.
Tramoyeres Blasco, Luis: Un colegio de pintores. Documentos inéditos para la Historia del Arte pictórico de Valencia en el siglo XVII. Madrid, Librería General de Victoriano Suárez, 1912.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sonia Casal Valencia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of the first publication with the work simultaneously licensed under a license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).