FRANCOIST REPRESSION AND MORAL REPARATION IN THE THEATRE OF LAILA RIPOLL
DOI:
https://doi.org/10.5944/signa.vol27.2018.17982Palabras clave:
Laila Ripoll, historic memory, grotesque, 20th and 21st century theatreResumen
This article focuses on a corpus of dramatic texts by Laila Ripoll that denounce how the Spanish Civil War, the Francoist dictatorship and Republican exile marked the lives of the people involved, those of their children and those of generations to come.
The author highlights the collective responsibility of the creative community to reveal details left out from the past by an authoritarian regime and specifically emphasises that this ethical stance is linked to the outlook of their generation, that of the grandchildren of war.
The works chosen demonstrate that members of this third generation of victims are attempting to incorporate the events experienced by their ancestors into the public memory, supported by in-depth research work.
The article also argues that to do this, Ripoll makes use of the critical power of the grotesque aesthetic, a longstanding tradition on the Spanish stage.
Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la Creative Commons CC-BY-NC 4.0 Internacional, que permite a terceros citar el texto y usarlo sin alterarlo y sin beneficio económico, siempre que mencionen la autoría del trabajo y la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- SIGNA no se responsabiliza de los contenidos, juicios y opiniones expresados por autores y reseñistas. El/la firmante de un artículo se responsabiliza de las licencias de uso de las imágenes incluidas, cuando las haya.