https://revistas.uned.es/index.php/signa/issue/feed Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica 2025-01-08T00:00:00+00:00 Secretaría de SIGNA signa@flog.uned.es Open Journal Systems <p><em>Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica</em> (ISSN ed. electrónica: 2254-9307, ISSN ed. en papel: 1133-3634) fue creada en 1992 por el Prof. José Romera Castillo, siendo Presidente de AES; desde 2022, es Director Honorífico de la revista. <em>Signa</em> es publicada por el Centro de Investigación <a href="http://www2.uned.es/centro-investigacion-SELITEN@T/index2.html">SELITEN@T</a>, fundado y dirigido también por el Prof. Romera. La revista está especializada en estudios de semiótica, con dos objetivos: impulsar el análisis de los sistemas de signos y los procesos de comunicación en diversos ámbitos, y servir de cauce de interrelación entre investidadores de semiótica de España, Europa, Latinoamérica y otros ámbitos geográficos. Dentro de estas líneas, <em>Signa</em> publica artículos sobre los sistemas de signos y diversas manifestaciones artísticas y culturales. <em>Signa </em>tiene una voluntad clara de innovación. Por eso, da cabida a estudios sobre nuevas tecnologías, o que usan las nuevas tecnologías como marco metodológico. <em>Signa </em>acoge estudios literarios, si se abordan desde la semiótica o desde modelos teóricos novedosos (distintos de la filología tradicional) que en España no hayan tenido una difusión amplia. La revista tiene un particular interés por el teatro, porque se trata de una manifestación especialmente proclive al análisis semiótico. Además del portal de revistas de la UNED, <em>Signa</em> está alojada la <a href="http://www.cervantesvirtual.com/portales/signa/">Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes</a>, <a href="https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=1349">Dialnet</a> y <a href="https://www2.uned.es/centro-investigacion-SELITEN@T/publisigna.html">SELITEN@T</a>.</p> https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43430 LA CORPORALIDAD DE LOS CORPUS POÉTICOS EN LAS ESCRITORAS DE LA EDAD DE PLATA 2024-11-20T10:58:47+00:00 Isabel NAVAS OCAÑA signa@flog.uned.es Helena ESTABLIER PÉREZ signa@flog.uned.es <p>La dialéctica cuerpo / corpus es la idea motriz que vertebra los distintos trabajos reunidos en esta sección monográfica. Todos coinciden en abordar la representación del cuerpo en las escritoras de la Edad de Plata y en mostrar cómo esa representación determina sus obras poéticas. Lucía Sánchez Saornil, Rosa Chacel, Concha Méndez, Elisabeth Mulder, Ernestina de Champourcín y Ana María Martínez Sagi son objeto de estudio desde esta singular perspectiva, que trata de evidenciar la corporalidad de los corpus poéticos de los que son autoras. Pues bien, en la presentación del monográfico fundamentamos teóricamente los análisis realizados, otorgándole especial relevancia a la interacción de los conceptos de cuerpo, sexo y género en la construcción de la identidad, tal como la plantea Judith Butler, y al resultado literario de esa interacción, es decir, a los corpus resultantes que cada una de estas escritoras pergeña en un momento clave de la historia literaria española, la llamada Edad de Plata.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Escritoras. Poesía. Cuerpo. Corpus. Edad de Plata.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> The body / corpus dialectics is the driving idea that structures the different papers gathered in this monographic dossier. They all agree on addressing the representation of the body in the women writers of the Silver Age and on showing how this representation determines their poetic works. Lucía Sánchez Saornil, Rosa Chacel, Concha Méndez, Elisabeth Mulder, Ernestina de Champourcín and Ana María Martínez Sagi are the object of study from this unique perspective, which tries to demonstrate the corporality of the poetic corpora of which they are the authors. Therefore, in the presentation of the monograph we theoretically base the analyses carried out, giving special relevance to the interaction of the concepts of body, sex and gender in the construction of identity, as proposed by Judith Butler, and to the literary result of that interaction, that is, the resulting corpora that each of these women writers carry out at a key moment in Spanish literary history, the so-called Silver Age.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Women writers. Poetry. Body. Corpus. Silver Age.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Isabel NAVAS OCAÑA, Helena ESTABLIER PÉREZ https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43431 LA LUNA SUICIDA. EL CORPUS / CUERPO ULTRAÍSTA EN LA POESÍA DE LUCÍA SÁNCHEZ SAORNIL 2024-11-20T11:01:20+00:00 Isabel NAVAS OCAÑA signa@flog.uned.es <p>Sánchez Saornil tenía ya, cuando se aventuró en las lides de Ultra, una amplia trayectoria como poeta modernista, de la que hubo de abjurar para abrazar el nuevo credo vanguardista. Las imágenes de destrucción, de muerte y de suicidio, que pueblan sus poemas en este período —la más significativa quizás sea la de la “luna suicida”—, evidencian que el tránsito no fue fácil, que la acucia el temor de no hallar esa nueva voz, y que, a pesar del sentimiento de pertenencia a la hermandad ultraísta, a pesar de su conexión con otros jóvenes poetas que, como ella, asumían el ingente reto de cambiarlo todo, quizás por su condición de mujer, no terminaba de encontrar un lugar en esta hermandad. Pues bien, estas circunstancias le confieren a la poesía ultraísta de Sánchez Saornil una singularidad excepcional dentro del movimiento Ultra.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Lucía Sánchez Saornil. Modernismo. Ultraísmo. Vanguardias Feminismo.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> Sánchez Saornil already had, when she ventured into the work of Ultra, an extensive career as a modernist poet, which she had to renounce to embrace the new avant-garde creed. The images of destruction, death and suicide that populate her poems in this period —perhaps the most significant is that of the “suicidal moon”— show that the transition was not easy, that she was driven by the fear of not finding that new voice, and that, despite the feeling of belonging to the ultraist brotherhood, despite her connection with other young poets who, like her, took on the enormous challenge of changing everything, perhaps because of her condition as a woman, she could not find a place in this brotherhood. Well, these circumstances give Sánchez Saornil’s ultraist poetry an exceptional singularity within the Ultra movement.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Lucía Sánchez Saornil. Modernism. Ultraism. Avant-garde Movements. Feminism.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Isabel NAVAS OCAÑA https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43433 DE DIOSES, NINFAS Y HÉROES. EL CUERPO CINCELADO EN LA POESÍA DE ROSA CHACEL 2024-11-20T11:03:33+00:00 Laura PALOMO ALEPUZ signa@flog.uned.es <p>La poesía de Rosa Chacel, que bebe al mismo tiempo de las fuentes de la tradición y de la vanguardia, canaliza el pensamiento estético de la escritora, muy influido por su formación escultórica y plástica. En este trabajo se analiza la forma en la que su concepción de la belleza se concreta en sus versos a través de la dimensión corporal. Bajo una tupida red de referencias artísticas y literarias y con una visión marcada por los ideales de armonía y desnudez del arte grecorromano, la autora construye una arquitectura verbal pulida y reluciente en la que el elemento simbólico tiene una importancia transcendental. A través de una poesía de gran exigencia formal, Rosa Chacel cuestiona oposiciones imperantes como vida / cultura o cuerpo / mente mediante una poética que, como la filosofía antigua, tiene en el humanismo su razón de ser.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Rosa Chacel. Poesía. Cuerpo. Antigüedad clásica. Humanismo.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> The poetry of Rosa Chacel, that imbibes simultaneously from the sources of the tradition as the avant-garde, canalizes the aesthetic thinking of the writer, highly influenced by her visual and sculptural formation. This paper analyzes the form in which her conception of beauty is concretized in her verses through the corporal dimension. Below a dense artistic and literary reference network and together with a vision marked by the beauty ideal of harmony and nudity of Greco-Roman art, the author build a refined and shinning verbal architecture in which the symbolic element has a transcendental importance. Through a poetry of great formal commitment, Rosa Chacel query prevailing oppositions as life / culture or body / mind by using a poetics that, like ancient philosophy, finds his raison d’être in humanism.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Rosa Chacel. Poetry. Body. Classic antiquity. Humanism.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Laura PALOMO ALEPUZ https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43434 CUBRIENDO EL CUERPO. VESTIMENTA Y GÉNERO EN LA POESÍA DE CONCHA MÉNDEZ 2024-11-20T11:06:55+00:00 Sharon KEEFE UGALDE signa@flog.uned.es <p>Este estudio analiza una poética de la vestimenta en varias obras de Concha Méndez (1898-1986). En sus tres primeros libros, Inquietudes (1926), Surtidor (1929) y Canciones de mar y tierra (1930), la manipulación de la imaginería de la indumentaria potencia la expresión de la temática de género. El análisis se contextualiza con una síntesis de diferentes teorías sobre el lenguaje de la ropa y la relación histórica de las mujeres con la vestimenta. Méndez adscribe una significación lúdica y a la vez profunda a distintas categorías de ropa: los trajes de sueños, el bañador, los accesorios, la ropa deportiva de invierno y el uniforme. Por una parte, la poética de la vestimenta reivindica las prácticas femeninas tradicionales y, por otra, reformula el género imaginando mujeres como sujetos independientes con control de sus propios cuerpos y vidas.</p> <p><br /><strong>Palabras claves:</strong> Concha Méndez. Feminismo. Años veinte. Vestimenta. Poesía.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> This study analyzes the poetics of clothing in works of Concha Méndez (1898-1986). In her first three books, Inquietudes (1926), Surtidor (1929), and Canciones de mar y tierra (1930), the manipulation of the imaginary of clothing strengthens the expression of the theme of gender. A synthesis of theories of clothing and of the historic relationship of women to clothes contextualizes the analysis. Méndez ascribes meaning, both lighthearted and profound, to different categories of clothing: dream dresses, bathing suits, accessories, winter sports wear, and the uniform. On the one hand, the poetics of clothing vindicates traditional female practices, and on the other, reformulates gender, imagining women as independent subjects in control of their own bodies and lives.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Concha Méndez. Feminism. 1920s. Clothing. Poetry.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Sharon KEEFE UGALDE https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43435 CUERPOS MÚLTIPLES, ESPIRITISMO Y ESPACIOS INTERMEDIOS EN EMBRUJAMIENTO (1927), DE ELISABETH MULDER 2024-11-20T11:08:07+00:00 Melissa LECOINTRE signa@flog.uned.es <p>Embrujamiento, el primer poemario de Elisabeth Mulder publicado en 1927, en la editorial Cervantes, es sintomático de la vigencia que el pensamiento y las prácticas ocultistas siguen teniendo en los primeros lustros del siglo XX, conectando con modas finiseculares que se nutren a su vez de corrientes híbridas y heterodoxas. A través de representaciones en las que se cruzan imaginarios simbolistas y románticos de la mujer fatal con nuevos modelos, se dan cita brujas, diablas, magas, posesas, médiums, apariciones fantasmales, sirenas, esfinges, vampiresas cinematográficas y encarnaciones de la mujer moderna. Los espacios intermedios le permiten a Mulder configurar cuerpos híbridos, cuerpos inestables que se deslizan entre distintos mundos e interrogan las identidades de género en un momento de transición en que aumentan las reivindicaciones y se cuestionan las representaciones de la mujer. Permiten también difuminar las fronteras genéricas de una escritura poética en busca también de nuevos cuerpos para la poesía.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Elisabeth Mulder. Embrujamiento. Poesía. Espiritismo. Ocultismo. Cuerpo.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> Embrujamiento, first collection of poems published in 1927 by Elisabeth Mulder (Cervantes Publishing House), is symptomatic of the continuing relevance of occult thought and practices in the early years of the 20th century. These were connected with fin-de-siecle fashions that were in turn nourished by hybrid and heterodox currents. Among representations in which symbolist and romantic imaginaries of the femme fatale mix with new models, witches meet devils, magicians, possessed women, mediums, ghostly apparitions, mermaids, sphinxes, cinematic vampires and incarnations of the modern woman wander. The in-between spaces allow Mulder to configure hybrid bodies, unstable bodies that slip between different worlds and interrogate gender identities at a time of transition in which political and social demands are on the rise and representations of women are being questioned. They also make it possible to blur the generic boundaries of poetic writing in search of new bodies for poetry.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Elisabeth Mulder. Embrujamiento. Poetry. Spiritism. Occultism. Body.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Melissa LECOINTRE https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43436 GRITOS DE CARNE, MUROS DE CARNE. LA POÉTICA DEL CUERPO EN ERNESTINA DE CHAMPOURCIN 2024-11-20T11:09:23+00:00 Helena ESTABLIER PÉREZ signa@flog.uned.es <p>En este trabajo estudiamos las manifestaciones de la poética femenina del encarnamiento en la obra de Ernestina de Champourcin. Partiendo de las claves contextuales e ideológicas que condicionaron en el primer tercio del siglo XX las relaciones de las mujeres con su existencia carnal y que contribuyen a explicar los fundamentos externos del despliegue del tropo corporal en la obra de la autora alavesa, realizamos un recorrido transversal por las diferentes modulaciones que la corporalidad adopta en su producción poética desde sus inicios, en los años veinte y treinta, hasta sus obras del exilio mejicano, a través de ejemplos concretos y representativos de las inquietudes líricas e íntimas que acucian a Champourcin en sus diferentes etapas vitales. Ello nos permite, asimismo, observar la evolución en sus versos de la relación entre la expresión poética de la experiencia del cuerpo y la del anhelo de trascendencia, una constante de su producción lírica durante cinco décadas.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Ernestina de Champourcin. Poesía española. Siglo XX. Escritoras. Cuerpo.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> In this paper we study the manifestations of the feminine poetics of embodiment in the work of Ernestina de Champourcin. Starting from the contextual and ideological keys that conditioned women’s relations with their carnal existence in the first third of the 20th century and that contribute to explaining the external foundations of the deployment of the corporal trope in the work of the author, we carry out a transversal journey through the different modulations that corporeality adopts in her poetic production from its beginnings, in the 1920s and 1930s, to her works in Mexican exile, based on specific and representative examples of the lyrical and intimate concerns that beset Champourcin in her different stages of her life. This also allows us to observe the evolution in her verses of the relationship between the poetic expression of the experienceof the body and that of the yearning for transcendence, a constant feature of her lyrical production over five decades.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Ernestina de Champourcin. Spanish poetry. 20th century. Women writers. Body.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Helena ESTABLIER PÉREZ https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43437 REFERENCIAS INTERTEXTUALES SOBRE EL CUERPO EN LA POESÍA DE ANA MARÍA MARTÍNEZ SAGI 2024-11-20T11:11:43+00:00 Marina BIANCHI. signa@flog.uned.es <p>El trabajo propone un recorrido por la producción poética de Ana María Martínez Sagi (Barcelona, 1907 - Moià, Barcelona, 2000), haciendo hincapié en algunas de las referencias intertextuales acerca del cuerpo que en ella se detectan. Por medio de su escritura, la autora construye una identidad que supere la construcción cultural genérica impuesta, lo que analizaremos aquí desde la intertextualidad concebida como categoría semiótica y usada como paradigma hermenéutico. Sin volver al tema de la creación de una religión pagana, personal y carnal en la producción en verso de Martínez Sagi, ya analizado en “‘De mi cuerpo a tu cuerpo’ el ímpetu del amor oscuro en la poesía de Ana María Martínez Sagi”, nos queda ahondar en cómo los textos de la poeta establecen relaciones con los de sus contemporáneos y otros autores, lo que, además, permite reflexionar sobre las diferentes etapas de su trayectoria creativa.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Poesía española contemporánea. Ana María Martínez Sagi. Cuerpo. Intertextualidad. Identidad.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> The work proposes an exploration of the poetic production of Ana María Martínez Sagi (Barcelona, 1907 - Moià, Barcelona, 2000), with an emphasis on some of the intertextual references related to the body that are detected in her work. Through her writing, the author constructs an identity that transcends the imposed generic cultural construction, which we will analyze here from intertextuality conceived as a semiotic category and used as a hermeneutic paradigm. Without revisiting the theme of the creation of a personal and carnal pagan religion in Martínez Sagi’s poems, already analyzed in “‘De mi cuerpo a tu cuerpo’: el ímpetu del amor oscuro en la poesía de Ana María Martínez Sagi”, we delve into how her texts establish relationships with those of her contemporaries and other authors, which also allows us to reflect on the different stages of her creative trajectory.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Contemporary Spanish Poetry. Ana María Martínez Sagi. Body. Intertextuality. Identity.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Marina BIANCHI. https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43422 NARRATIVAS DEL FUTURO. IMAGINARIOS Y CIENCIA FICCIÓN EN LA LITERATURA HISPÁNICA 2024-11-20T09:41:45+00:00 Teresa LÓPEZ-PELLISA signa@flog.uned.es <p>Este monográfico presenta cinco trabajos que analizan diversos imaginarios políticos en la ciencia ficción hispánica. Tanto la ciencia ficción latinoamericana como la española contemporánea se han consolidado como espacios privilegiados para la exploración de los futuros posibles, abordando de manera crítica las problemáticas globales del presente. En este sentido, se prestará atención a cómo las narrativas de este género literario articulan cuestiones fundamentales como el neoliberalismo, el patriarcado, el legado colonial, el colapso ecosocial, la globalización y la subversión de las estructuras de poder hegemónicas.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Imaginarios políticos. Ciencia ficción española y latinoamericana. Poshumanismo. Memoria. Archivo. Weird.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> This special issue includes five articles apporaching various political imaginaries in Hispanic science fiction. Both contemporary Latin American and Spanish science fiction have established themselves as privileged spaces for the exploration of possible futures, critically addressing the global issues of the present. From this point of view, attention will be paid to how the narratives of this literary genre revolve around critical issues such as neoliberalism, patriarchy, the colonial legacy, socio-ecological collapse, globalization, and the subversion of hegemonic power structures.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Political Imaginaries. Spanish and Latin American Science Fiction. Posthumanism. Memory. Archive. Weird.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Teresa LÓPEZ-PELLISA https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43423 NO BASTA DECIR NO. NARRATIVAS CONSTITUYENTES Y MUNDOS EMERGENTES EN LAS FICCIONES DEL FUTURO 2024-11-20T09:46:47+00:00 Jaume PERIS BLANES signa@flog.uned.es <p>En este artículo analizaremos la presencia de pulsiones constituyentes en algunas ficciones del futuro contemporáneas, que hacen verosímil la emergencia de mundos y formas de vida novedosas. Las novelas Cenital (Emilio Bueso, 2011), El futuro que hicimos (Óscar Eslava, 2017) y Tras la montaña está la orilla (Eva Cid, 2020) constituyen tres ejemplos diferentes de esta forma de afrontar la representación posible del futuro. En ellas aparecen contextualizadas y verosimilizadas, formas de vida y relaciones sociales que parecen escapar a los marcos de la verosimilitud política contemporánea. En ellas, la existencia de economías colaborativas, horizontalizadas y no basadas en el mercantilismo se da en contextos diferentes, algunos marcados por el colapso y otros por imaginarios ecosocialistas y del decrecimiento energético. En otras de estas ficciones, sociedades no patriarcales, formadas únicamente por mujeres, emergen como respuesta a los mundos de violencia patriarcal de donde proceden.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Narrativas constituyentes. Futuro. Verosimilitud. Utopía. Distopía.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> In this article we will analyze the presence of constituent drives in some contemporary fictions of the future, which make the emergence of novel worlds and ways of life plausible. The novels Cenital (Emilio Bueso, 2011), El futuro que hicimos (Óscar Eslava, 2017) and Tras la montaña está la orilla (Eva Cid, 2020) constitute three different examples of this way of facing the possible representation of the future. In them appear contextualized and verisimilized, ways of life and social relations that seem to escape the frameworks of contemporary political verisimilitude. In them, the emergence of collaborative, horizontalized economies, not based on mercantilism, occurs in different contexts, some marked by collapse and others by ecosocialist and energy degrowth imaginaries. In other of these fictions, non-patriarchal societies, formed solely by women, emerge as a response to the worlds of patriarchal violence from which they originate.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Constituent narratives. Future. Verisimilitude. Utopia. Dystopia.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Jaume PERIS BLANES https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43424 METAFÍSICA Y COMPROMISO. EL HORROR CÓSMICO EN LA OBRA NARRATIVA DE EMILIO BUESO Y GUILLEM LÓPEZ 2024-11-20T09:48:43+00:00 Miguel CARRERA GARRIDO signa@flog.uned.es <p>El término horror cósmico sugiere, en sí mismo, un cruce entre dos especies ficcionales que parecerían repelerse: el terror fantástico y la ciencia ficción. Definido en la literatura de H. P. Lovecraft, en textos como “The Call of Cthulhu” o At the Mountains of Madness, la progenie de tal subgénero ha sido amplia y diversa, repartiéndose entre los más diversos medios y atendiendo a todo tipo de principios ideológicos. Se repiten en esta producción dos aspectos o motivos temático-filosóficos interrelacionados: la acechanza de unas entidades de más allá del espacio-tiempo, suerte de deidades o seres extraterrestres impenetrables al intelecto, y la insignificancia del ser humano en un universo insondable e incognoscible. Dependiendo de la obra, la balanza se inclina a uno u otro lado. En ambos late, en cualquier caso, el mismo sentimiento de turbación metafísica o nihilismo existencial. En la narrativa en lengua castellana, son ya muchos los que han contribuido a este paradigma creativo, a menudo aportando visiones originales, que cuestionan el referente de partida. El artículo atiende a la forma que adopta en la creación de dos narradores españoles actuales, punta de lanza de la ficción de género en nuestro país: Emilio Bueso y Guillem López, en sus novelas Extraños eones (2014) y Lago negro de tus ojos (2019). Como veremos, cada uno ahorma el modelo lovecraftiano a sus estilos y obsesiones propios y distintivos, aunando inquietudes personales y sociales.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Horror cósmico. Terror fantástico. Ciencia ficción. H. P. Lovecraft. Narrativa española contemporánea. Emilio Bueso. Guillem López.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> The term cosmic horror suggests a cross between two fictional species that seem to repel each other: fantastic horror and science fiction. Defined in the literature of H. P. Lovecraft, in texts such as “The Call of Cthulhu” or At the Mountains of Madness, the progeny of this subgenre has been wide and diverse, distributed among the most diverse media and based on all sorts of ideological principles. Two interrelated thematic-philosophical aspects or motifs appear constantly in this production: the stalking of entities from beyond space-time, sorts of deities or extraterrestrial beings impenetrable to the intellect and the insignificance of the mankind in an unfathomable and unknowable universe. Depending on the work, the balance tips to one side or the other. In both cases, there is the same feeling of metaphysical disturbance or existential nihilism. In Spanish-language fiction, there are already many authors who have contributed to this creative paradigm, often providing original visions that question the starting point of reference. This article focuses on the form adopted in the creation of two current Spanish narrators, spearheads of genre fiction in our country: Emilio Bueso and Guillem López, in their novels Extraños eones (2014) and Lago negro de tus ojos (2019). As we will see, each one adapts the Lovecraftian model to their own distinctive styles and obsessions, bringing together personal and social concerns.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Cosmic horror. Fantastic horror. Science fiction. H. P. Lovecraft. Contemporary Spanish prose fiction. Emilio Bueso. Guillem López.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Miguel CARRERA GARRIDO https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43425 CIENCIA FICCIÓN, NEOLIBERALISMO Y ARCHIVO EN NOVELAS ARGENTINAS Y CHILENAS RECIENTES 2024-11-20T09:51:27+00:00 Macarena ARECO signa@flog.uned.es <p>En este artículo se analiza la importante presencia del archivo en cuatro novelas latinoamericanas de ciencia ficción, dos de autores argentinos y dos de chilenos: Ygdrasil (2005), de Jorge Baradit; Las constelaciones oscuras (2015), de Pola Oloixarac; Entremuros (2019), de Sergio Missana, y Sinfín (2020), de Martín Caparrós. En todas estas narraciones el archivo aparece como una tecnología central, ya sea en el plano de la enunciación o en el del enunciado, que mayoritariamente está al servicio del poder, aunque en ocasiones abre una posibilidad de utopía y memoria, no obstante lo cual nunca logra tener influencia en la distopía futura. En este marco, el neoliberalismo es un imaginario omnipresente, el que, en algunos casos, se corresponde con sus manifestaciones actuales y, en otros, evoluciona hacia versiones extremas, que significan la esclavitud y la masacre de millones de seres humanos.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Ciencia ficción. Neoliberalismo. Archivo. Narrativa latinoamericana.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> This paper analyzes the important presence of the archive in four Latin American science fiction novels, by two Argentine and two Chilean authors respectively: Jorge Baradit’s Ygdrasil (2005), Pola Oloixarac’s Las constelaciones oscuras (2015), Sergio Missana’s Entremuros (2019), and Martín Caparrós’s Sinfín (2020. In these narratives, the archive appears as a central technology, either in the plane of enunciation or in that of the enunciated. The archive is at the service of power: while it sometimes seems to enable a possibility of utopia and memory, it eventually does not manage to influence the future dystopia. In this framework, neoliberalism appears as an omnipresent imaginary, in some cases corresponding to its current manifestations and, in others, stretching towards extreme versions, such as the enslavement and massacre of millions of human beings.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Science fiction. Neoliberalism. Archive. Latin American narrative.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Macarena ARECO https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43426 DOS DISTOPÍAS EN EL TEATRO DE JUAN MAYORGA. ZOMBIFICACIÓN, APOCALIPSIS Y CLONACIÓN EN ANGELUS NOVUS (2017) Y EL GOLEM (2022) 2024-11-20T09:53:12+00:00 Elena CANO SÁNCHEZ signa@flog.uned.es <p>En la segunda mitad del siglo XX ha habido un florecimiento del género de la ciencia ficción en España por las posibilidades que ofrece para el tratamiento político de la historia y de las tensiones entre pasado y presente. Juan Mayorga, cuya preocupación por la dicotomía memoria-progreso es una constante en su obra filosófica y teatral, construye en Angelus Novus (2017) y El Golem (2022): dos distopías político-capitalistas en las que la humanidad se encuentra sumida en la desesperación tras el colapso del sistema sanitario. La llegada de un ser no-humano que trasmite una epidemia que zombifica a los habitantes, y la resurrección por medio de la clonación de un líder político, pondrán en jaque a la clase política que deberá enfrentarse al apocalipsis provocado por la ciudadanía.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Juan Mayorga. Ciencia ficción. Distopía político-capitalista. Memoria. Teatro.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> In the second half of the 20th Century there has been a flourishing of the science fiction genre in Spain due to the possibilities it offers for the political treatment of history and the tensions between past and present. Juan Mayorga, whose concern for the dichotomy between memory and progress is a constant in his philosophical and theatrical work, constructs in Angelus Novus (2017) and El Golem (2022) two political-capitalist dystopias in which humanity is plunged into despair after the collapse of the health system. The arrival of a non-human being who transmits an epidemic that zombifies the inhabitants, and the resurrection through the cloning of a political leader, will put in check the political class that will have to face the apocalypse caused by the citizenry.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Juan Mayorga. Science fiction. Dystopias. Memory. Theater.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Elena CANO SÁNCHEZ https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43427 FICCIÓN INMERSIVA Y COSMOLOGÍA FRACTAL EN LAS SITCOMS GALÁCTICAS DE LAURA FERNÁNDEZ 2024-11-20T09:56:28+00:00 Teresa GÓMEZ TRUEBA signa@flog.uned.es <p>En este artículo se analizan las estrategias ficcionales puestas en práctica por la novelista española Laura Fernández, autora de una amplia y original obra de ciencia ficción que, aun bebiendo en fuentes de una tradición pulp, retrofuturista y pop, adquiere una gran complejidad metaficcional y autorreferencial, así como un profundo efecto de extrañamiento en los lectores. Dicha complejidad tiene que ver con la creación de tramas que se disponen en una estructura en abismo de carácter especular, a partir de un principio de réplica a diferentes escalas. Para explicar ese sistema de construcción de relatos encadenados se recurrirá a las teorías científicas que describen el cosmos desde la geometría fractal, basado tanto en el principio de la autosemejanza como en la imprevisible irrupción del caos.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Laura Fernández. Ciencia ficción. Mise en abyme. Fractal. Metaficción.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> This article analyses the fictional strategies put into practice by the Spanish novelist Laura Fernández, author of a wide-ranging and original work of science fiction that, despite drawing on sources from a pulp, retrofuturist and pop tradition, acquires great metafictional and self-referential complexity, as well as a profound effect of estrangement on readers. This complexity has to do with the creation of plots that are arranged in a specular abyss-like structure, based on a principle of replication at different scales. To explain this system of constructing linked stories, we will resort to scientific theories that describe the cosmos from fractal geometry, based both on the principle of self-similarity and on the unpredictable emergence of chaos.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Laura Fernández. Science fiction. Mise en abyme. Fractal. Metafiction.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Teresa GÓMEZ TRUEBA https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43439 Ana ABELLO VERANO.- POÉTICAS DE LO FANTÁSTICO EN LA CUENTÍSTICA ESPAÑOLA ACTUAL 2024-11-20T11:45:24+00:00 Rosa María Díez Cobo signa@flog.uned.es 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Rosa María Díez Cobo https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39815 José Ángel BAÑOS SALDAÑA.- MÁS PERENNE QUE EL BRONCE. EL DISCURSO AUTOPOÉTICO EN LA LÍRICA ESPAÑOLA CONTEMPORÁNEA 2024-02-05T18:00:00+00:00 María José García-Rodríguez mariajose.gar3@gmail.com 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 María José García-Rodríguez https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39623 Francisco Javier BLASCO PASCUAL y Cristina RUIZ URBÓN.- ANÁLISIS DE TEXTOS DESDE LA ESTILOMETRÍA 2024-01-21T21:07:00+00:00 Laura Hernández-Lorenzo laurahlr@gmail.com 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Laura Hernández-Lorenzo https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/40219 Raquel FERNÁNDEZ MENÉNDEZ.- LECTURAS FIRMADAS. ANTOLOGÍAS POÉTICAS Y DISCURSOS DE GÉNERO EN LA ESPAÑA FRANQUISTA (1944-1965) 2024-03-27T12:51:05+00:00 Sergio Fernández Martínez sferm@unileon.es 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Sergio Fernández Martínez https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39533 Martín FONS SASTRE.- ACTUACIÓN Y NEUROCIENCIAS. NUEVAS PERSPECTIVAS PARA EL ESTUDIO DEL PROCESO DE CREACIÓN ACTORAL 2024-01-15T10:39:42+00:00 Patricia Trapero Llobera patricia.trapero@uib.es 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Patricia Trapero Llobera https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/40234 Carmen GÓMEZ GARCÍA y Óscar QUEJIDO ALONSO (eds.).- FRIEDRICH NIETZSCHE POETA 2024-03-31T12:40:09+00:00 Laura Castillo Bel lcasti06@ucm.es 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Laura Castillo Bel https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43440 Andrés GRAJALES RAMÍREZ, Jorge MOLINA MEJÍA y Pablo VALDIVIA MARTÍN (eds.).-HUMANIDADES DIGITALES, CORPUS Y TECNOLOGÍAS DEL LENGUAJE. UNA MIRADA DESDE DIVERSOS CASOS DE ESTUDIO 2024-11-20T11:48:34+00:00 Roque Fernández Alcañiz signa@flog.uned.es 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Roque Fernández Alcañiz https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43441 Emilio GUTIÉRREZ CABA.- MEMORIAS DE CINE 2024-11-20T11:49:53+00:00 Váleri Codesido Linares signa@flog.uned.es 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Váleri Codesido Linares https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/40163 José JURADO MORALES.- REPÚBLICA, EXILIO Y POESÍA. LA MEMORIA RESCATADA DE GONZALO MARTÍNEZ SADOC 2024-03-18T15:45:36+00:00 Lara Gallardo Calvo laragallardoc@gmail.com 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Lara Gallardo Calvo https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43442 Guillermo LAÍN CORONA (ed.).- JOAQUÍN SABINA. SIETE VERSOS TRISTES PARA UNA CANCIÓN 2024-11-20T11:51:12+00:00 Pablo Núñez Díaz signa@flog.uned.es 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Pablo Núñez Díaz https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/40240 Jara MARTÍNEZ VALDERAS, Alba SAURA-CLARES y Diana I. LUQUE.- TEATRO Y ARTES ESCÉNICAS EN EL ÁMBITO HISPÁNICO. SIGLO XXI: ESCENAS EN DIÁLOGO 2024-04-01T09:09:23+00:00 Miguel Ribagorda Lobera miguel.ribagordal@ucjc.edu 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Miguel Ribagorda Lobera https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43443 José M. RAMÍREZ.- DIÁLOGO Y VALORACIÓN. LA HIPÓTESIS AXIOLÓGICA 2024-11-20T11:52:52+00:00 Daniel Ferreras Saboye signa@flog.uned.es 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Daniel Ferreras Saboye https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/40233 Gerardo RODRÍGUEZ SALAS.- VIVIR SOLA ES MORIR. EL MODERNISMO COMUNITARIO DE KATHERINE MANSFIELD 2024-03-31T10:51:42+00:00 Antonio Cazorla Castellón acc481@ual.es 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Antonio Cazorla Castellón https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/43444 José ROMERA CASTILLO.- ANTONIO GALA A ESCENA 2024-11-20T11:54:35+00:00 Blas Sánchez Dueñas signa@flog.uned.es 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Blas Sánchez Dueñas https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39707 José ROMERA CASTILLO (ed.).- TEATRO, ECOLOGÍA Y GASTRONOMÍA EN LAS DOS PRIMERAS DÉCADAS DEL SIGLO XXI 2024-01-27T12:58:11+00:00 Jesús Ángel Arcega Morales chesusarcega@gmail.com 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Jesús Ángel Arcega Morales https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/40126 José Francisco RUIZ CASANOVA.- ¿SUEÑAN LOS TRADUCTORES CON OVEJAS ELÉCTRICAS? LA IA Y LA TRADUCCIÓN LITERARIA 2024-03-15T14:10:02+00:00 Ariadna Díaz Parga ariadnadiaz2001@gmail.com 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Ariadna Díaz Parga https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39538 Julio VÉLEZ SAINZ.- CLÁSICOS SUBVERSIVOS / CLÁSICOS SUBVERTIDOS. APROPIACIÓN Y VIGENCIA DEL TEATRO ÁUREO 2024-01-15T13:00:46+00:00 Luis Gracia Gaspar luisgrac@ucm.es 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Luis Gracia Gaspar https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39532 EL TEATRO RELIGIOSO DEL SIGLO XX. UNA COMPARATIVA ENTRE LA PIEDRA DE T. S. ELIOT Y EL AUTO DEL HOMBRE DE JOSÉ LUIS ALONSO DE SANTOS 2024-05-29T09:40:48+00:00 Natalia CARBAJOSA PALMERO natalia.carbajosa@upct.es <p>En este artículo se realiza una comparativa entre La piedra (1934), de T. S. Eliot y El auto del Hombre (1971), de José Luis Alonso de Santos, por tratarse de dos obras de tema religioso recientemente reeditadas que aúnan tradición y vanguardia al servicio del concepto de obra total y colectiva. Se analizan claves como el subgénero al que cada una pertenece; la cuestión de la autoría; el método compositivo del que parten; el objetivo que persiguen dentro del contexto social al que se refieren, así como la recepción que conocieron en sus respectivos estrenos. Con ello, se subrayan similitudes y divergencias en dos ejemplos singulares dentro de la trayectoria teatral de cada autor que, además, hasta no hace mucho habían recibido escasa atención crítica.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Auto sacramental. Teatro de vanguardia. La piedra. T. S. Eliot. El auto del Hombre. José Luis Alonso de Santos.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> In this article I compare The Rock (1934) by T. S. Eliot and El auto del Hombre (1971) by José Luis Alonso de Santos. Both plays, recently reedited, join tradition and avantgarde in the name of the total collective artwork. I analyze the subgenre to which each play belongs; the question of authorship; the compositional method; the goal these plays pursue within the social context in which they are embedded, as well as the reception they experienced in their premieres. This article centers on the existent similitudes and divergences in two singular plays that marked the theatrical trajectory of each author, and which have not received much critical attention until recent times.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Auto sacramental. Avant Garde. The Rock. T. S. Eliot. El auto del Hombre. José Luis Alonso de Santos.</p> <p> </p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Natalia Carbajosa Palmero https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/40598 RELATO CINEMATOGRÁFICO Y LÓGICA DISCURSIVA DEL CAPITAL 2024-04-16T09:44:51+00:00 Pilar CARRERA pilar.carrera@uc3m.es Jenaro TALENS jenaro.talens@bluewin.ch <p style="font-weight: 400;">Las tipologías de relato propias del modelo Hollywood, pero asumidas globalmente, suelen distinguir entre las transgresiones individualizadas y el funcio-namiento sistémico de la sociedad en que aquellas se producen. Por eso, que el transgresor acabe pagando por sus actos deja siempre a salvo la lógica sistémica. Puede haber jueces corruptos, policías venales, políticos impresentables, pero casi nunca se cuestiona la idea del sistema judicial, policial o político. Este trabajo busca analizar ejemplos que apuntan a la dimensión sistémica o estructural en términos de contenido manifiesto o de configuración discursiva, lo cual implica, en este último caso, que la temática puede ser aparentemente ajena a la puesta en escena de formas de negocio. En una primera parte abordamos el ejemplo de películas de mafiosos; en la segunda, el de otros tipos de relato que, aún resultando menos explícitos, apuntan, subvirtiéndolas, a características estructurales o intrínsecas de tipologías narrativas que apuntalarían dicha lógica, más allá del contenido manifiesto. En tal sentido, dejan entrever la capacidad del relato cinematográfico para desnaturalizar y desestabilizar precisamente aquellas estructuras discursivas que contribuirían a legitimar cierta lógica económica, sin aparentemente retratarla o versar sobre ella ni practicar la crítica al uso.</p> <p style="font-weight: 400;"><strong>Palabras clave:</strong> Cine. Relato. Capital.</p> <p style="font-weight: 400;"><br /><strong>Abstract:</strong> The typologies of the Hollywood model of storytelling, globally assumed otherwise, usually distinguish between individualized transgressions and the systemic functioning of the society in which those occur. Therefore, the fact that the transgressor ends up paying for his actions always leaves the systemic logic untouched. There may be corrupt judges, venal police officers, unpresentable politicians, but the idea of the judicial, police or political system is almost never questioned. This paper seeks to analyze examples that point to the systemic or structural dimension in terms of content or discursive structure which implies, in this latter case, that the subject matter may appearapparently unrelated to the forms of business. In the first part we deal with the example of mobster films; in the second, with other types of stories that, although less explicit, point, subverting them, to structural or intrinsic characteristics of the narrative typologies that would underpin such logic, beyond the overt content. In this sense, they reveal the capacity of the cinematographic narrative to denaturalize and destabilize precisely those discursive structures that would contribute to legitimize a certain economic logic without apparently portraying it or dealing with it, or even appearing to be critical of it.</p> <p style="font-weight: 400;"><br /><strong>Keywords:</strong> Cinema. Narration. Capital.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Pilar Carrera, Jenaro Talens https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39595 DEL SIGNO A LA SEMIÓTICA. LA SEDUCCIÓN DE LOS PIES FEMENINOS 2024-02-02T10:35:13+00:00 Ya-hui CHANG yahuichang@outlook.com <p>El objetivo de este artículo es indagar acerca de los pies femeninos como un signo en la semiótica y explorar la convergencia de las ideas semióticas en la seducción corporal. Partiendo del concepto del cuerpo de Mary Douglas y de las nociones de seducción de Jean Baudrillard y George Bataille, se observa la seducción a través de los pies femeninos en el óleo Les hasards heureux de l’escarpolette de Jean-Honoré Fragonard y en la obra erótica Jin Ping Mei. Se estudian el origen, el sentido y la connotación de los pies diminutos en el juego de la seducción. Posteriormente, a través de un análisis estadístico de los episodios vinculados a los pies en la obra erótica china, se desvelan las estrategias de seducción que emplean este signo y sus derivados. De esta forma, el estudio pretende contribuir al desarrollo de la dimensión de la semiótica de la seducción.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> Signo. Semiótica. Seducción. Pies. Cuerpo. Les hasards heureux de l’escarpolette. Jean-Honoré Fragonard. Jin Ping Mei.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> The objective of this article is to investigate female feet as a sign in semiotics and explore the convergence of semiotic ideas in seduction. Starting from the concept of the body of Mary Douglas and the notions of seduction of Jean Baudrillard and George Bataille, the seduction is observed through female feet in the oil painting Les hasards heureux de l’escarpolette by Jean-Honoré Fragonard and in the work Jin Ping Mei. The origin, meaning and connotation of tiny feet in the game of seduction are studied. Subsequently, through a statistical analysis of the episodes linked to the feet in the erotic work, the seduction strategies used by this sign and its derivatives are revealed. Therefore, the study aims to contribute to the development of the semiotics dimension of seduction.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Sign. Semiotics. Seduction. Feet. Body. Les hasards heureux de l’escarpolette. Jean-Honoré Fragonard. Jin Ping Mei.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Ya-hui Chang https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39620 EL NARRADOR EN LA AUTOFICCIÓN DRAMÁTICA. LOS GONDRA (TRILOGÍA), DE BORJA ORTIZ DE GONDRA 2024-04-01T16:00:09+00:00 José CORRALES DÍAZ-PAVÓN jose.corrales@uclm.es <p>La teoría sobre la autoficción dramática parte de la ausencia de la figura del narrador como clave para explicar las presuntas diferencias entre la autoficción narrativa y la que se escribe para el teatro. Sin embargo, la semiología del teatro y estudios de referencia como el de Abuín demuestran, a nivel teórico, lo que la escritura dramática del siglo XX evidencia: que la figura de un narrador teatral es perfectamente posible. Así, en este estudio se utilizará este concepto y el de didascalia propuesto por García Barrientos para analizar los mecanismos autoficcionales en la trilogía Los Gondra, de Borja Ortiz de Gondra, una de las más reconocidas dentro del panorama dramático español.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Autoficción dramática. Narrador. Didascalia. Identidad. Borja Ortiz de Gondra. Los Gonfra.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> The theory of dramatic autofiction is based on the absence of a narrator figure to explain the differences between narrative autofiction and theatre. However, Anxo Abuín’s classic study and theatre semiology show that a theatrical narrator is possible, as is the case in 20th Century dramatic writing. This study will analyse the narrator and stage directions as autofictional mechanisms in Borja Ortiz de Gondra’s Los Gondra (trilogía), which is widely recognised as one of the most important dramatic autofictions in the Spanish dramatic panorama.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Dramatic autofiction. Narrator. Stage direction. Identity. Borja Ortiz de Gondra. Los Gondra.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 José Corrales Díaz-Pavón https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39579 SIGNOS SONOROS Y TRADICIÓN ESCÉNICA POPULAR. VERSOS MUSICALIZADOS DE VALDERRAMA (CON SONES DE SABICAS Y NIÑO RICARDO) 2024-05-14T07:27:44+00:00 Francisco Javier ESCOBAR BORREGO doradomaria10@gmail.com <p>El presente artículo ofrece un análisis circunscrito al tratamiento estético de signos sonoros del flamenco y la copla reconocibles en la tradición escénica popular. Desde el comparatismo interdisciplinar y en virtud de la intersección de códigos entre literatura, música y artes performativas, se presta atención a los siguientes objetivos: de una parte, el estudio de la musicalización de unos versos en homenaje a Ramón Montoya bajo la rúbrica de Juan Valderrama, acompañado de la guitarra de Niño Ricardo; de otra, se aportan nuevas perspectivas críticas sobre la imitación de la voz cantada en el fraseo armónico-melódico de Sabicas, compañero de Valderrama y Niño Ricardo en escenarios de relieve, gracias a su memoria literario-musical.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Tradición escénica popular. Literatura, música y artes performativas. Juan Valderrama. Sabicas. Niño Ricardo.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> This article offers an analysis limited to the aesthetic treatment of sonorous signs of flamenco and copla identifiable in the popular performing tradition. From interdisciplinary comparatism and by virtue of the intersection of codes between literature, music and performing arts, attention is paid to the following objectives: on theone hand, the study of the musicalization of some verses in homage to Ramón Montoya under the rubric of Juan Valderrama, accompanied by the guitar of Niño Ricardo; on the other hand, new critical perspectives are provided on the imitation of the singing voice in the harmonic-melodic phrasing of Sabicas, companion of Valderrama and Niño Ricardo in prominent scenarios, thanks to his literary-musical memory.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Popular Scenic Tradition. Literature, Music and Performing Arts. Juan Valderrama. Sabicas. Niño Ricardo.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Francisco Javier Escobar Borrego https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39631 ANÁLISIS DE LA CREACIÓN ACTORAL DESDE LA PERSPECTIVA SEMIÓTICA. UN ESTADO DE LA CUESTIÓN 2024-03-21T18:36:25+00:00 Martín B. FONS SASTRE martinfonssastre@gmail.com <p>El presente artículo se centra en el estudio de la actuación, del proceso de creación actoral, desde la perspectiva semiótica. Se pretende discutir y analizar las aportaciones que ha desarrollado esta perspectiva científica para la compresión del trabajo artístico que lleva a cabo el actor como ser comunicativo y expresivo. El análisis abarca desde las primeras investigaciones llevadas a cabo por los estudiosos del Círculo Lingüístico de Praga, donde la comprensión estructuralista de la creación actoral es de gran interés, hasta la teoría teatral posterior que plantea la actuación como un texto parcial dentro del texto espectacular creado a partir de un cuerpo en acción conformado por signos expresivos verbales y no verbales que el receptor-público debe descodificar.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Actuación. Semiótica. Texto espectacular. Artes escénicas. Creatividad.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> This article focuses on the study of acting, the process of acting creation, from a semiotic perspective. The aim is to discuss and analyse the contributions that this scientific perspective has developed for the understanding of the artistic work carried out by the actor as a communicative and expressive being. The analysis ranges from the first research carried out by the scholars of the Linguistic Circle of Prague, where the structuralist understanding of the actor’s creation is of great interest, to the later theatrical theory that posits acting as a partial text within the performance text created from a body in action made up of verbal and non-verbal expressive signs that the receiver-audience must decode.</p> <p> </p> <p><strong>Keywords:</strong> Acting. Semiotic. Performance text. Performing arts. Creativity.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Martín Bienvenido Fons Sastre https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39531 EL DISCURSO DE LAS SERIES DE TV DE LA TRANSICIÓN ESPAÑOLA Y LA PICARESCA COMO GÉNERO TRANSVERSAL. EL PÍCARO (FERNÁN GÓMEZ, 1974) Y JUNCAL (DE ARMIÑÁN, 1989) 2024-02-05T10:47:04+00:00 Julia Sabina GUTIÉRREZ juliasabina.gutierre@uah.es <p style="font-weight: 400;">En este artículo se analizan dos series que alcanzaron su máxima audiencia en el último tercio del siglo veinte en la Radiotelevisión pública española RTVE y que recuperaban las tradiciones literarias y teatrales del Siglo de Oro: El pícaro y Juncal, dos obras con interacciones entre la literatura, el teatro y la TV. En este caso, nos interesa observar cómo el discurso teatral y literario se integra en el discurso televisivo. En lo que respecta al análisis de El pícaro y Juncal nos hemos centrado especialmente en el aspecto lingüístico, con sus variedades de discurso monologado, dialogado, etc. No obstante, nos hemos extendido al área translingüística, que es la zona del discurso de las series televisivas en las que el lenguaje verbal se completa con la imagen para expresar la gestualidad, las expresiones faciales, la postura corporal, los elementos proxémicos, kinésicos y lograr de esa forma el ensamblaje de los materiales.</p> <p style="font-weight: 400;"><strong>Palabras clave:</strong> Discurso. Televisión. Series. El pícaro. Juncal.</p> <p style="font-weight: 400;"><br /><strong>Abstract:</strong> This article analyzes two TV series that achieved their peak viewership in the last third of the 20th Century on RTVE, the Spanish public broadcaster, which drew from the literary and theatrical traditions of the Golden Age: El pícaro and Juncal. These two series involve interactions between literature, theater, and TV. It will be argued that the theatrical and literary discourse is integrated in the television discourse. Regarding the analysis of El pícaro and Juncal, attention will be paid to the linguistic aspects, including various forms of discourse such as monologues, dialogues, etc. The article will also address the translinguistic area, where verbal language is complemented in TV series by images to express gestural, facial expressions, body posture, proxemic, kinesic elements, and therefore achieve the integration of materials.</p> <p style="font-weight: 400;"><br /><strong>Keywords:</strong> Discourse. Television. TV Series. El pícaro. Juncal.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Julia Sabina Gutiérrez Sánchez https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39546 TEATRO INFANTIL RUMANO. TRADUCCIÓN INTERSEMIÓTICA PARA PÚBLICOS MIXTOS 2024-02-02T12:23:15+00:00 Catalina ILIESCU GHEORGHIU iliescu@ua.es <p>Este trabajo aborda el género teatral infantil (literario y escénico) desde una perspectiva intercultural. La metodología investigadora incluye un análisis de las transformaciones sufridas por el cuento popular rumano “Punguţa cu doi bani” (“El saquito con dos monedas”) de Ion Creangă en su plasmación teatral traducida al español “¿Dónde está mi saquito?”, que giró por diferentes ciudades españolas en la pasada década. Estas transformaciones son inherentes al proceso (jakobsoniano) de traducción intersemiótica (escénica) e intralingüística, si bien presentan particularidades dictadas por el tipo de público, en este caso, doblemente mixto, formado por público tanto infantil como adulto y por niños/as tanto de la sociedad receptora como rumana (segunda generación diaspórica). El análisis de la traducción intersemiótica e intralingüística proporcionará datos sobre la escritura y reescritura infantil, mientras que la observación de la fase de recepción revelará actitudes hacia la literatura infantil que pueden ser indicativas de la comunicación (diaspórica) intergeneracional.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Traducción intersemiótica. Literatura infantil. Diáspora rumana. Reescritura Teatral. Interculturalidad. Ion Creangă.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> This paper approaches children’s theatrical genre (literary and scenic) from an intercultural perspective. The research methodology includes an analysis of the transformations undergone by the Romanian popular tale “Punguţa cu doi bani” (“The two-coin purse”) by Ion Creangă in its theatrical version translated into Spanish “¿Dónde está mi saquito?”, which toured round several Spanish cities in the past decade. These transformations are inherent to the (jakobsonian) process of intersemiotic (scenic) and intralinguistic translation, although they bear peculiarities entailed by the type of audience, in this case, doubly mixed, made up of both children and adults (accompanying them) and by both Spanish and Romanian (second generation diaspora). The analysis of the intersemiotic and intralinguistic translation will provide data on children’s literature and rewriting, whereas the observation of the reception phase will reveal attitudes towards children’s literature that can be indicative of the intergeneration (diasporic) communication.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Intersemiotic translation. Children’s literature. Romanian diaspora. Theatrical rewriting. Interculturality. Ion Creangă.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 CATALINA ILIESCU GHEORGHIU https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/40926 CARAS IDÉNTICAS. UNA TRAYECTORIA SEMIÓTICA 2024-05-29T07:54:40+00:00 Massimo LEONE massimo.leone@unito.it <p>Este artículo explora el uso poético de los espejos en la literatura argentina, centrándose en el cuento “La cara” de Silvina Ocampo y ampliando el análisis a obras de Macedonio Fernández, Julio Cortázar y Jorge Luis Borges. Los espejos se examinan como símbolos que reflejan e interrogan la identidad tanto literal como metafóricamente, situándolos dentro de una tradición exclusivamente argentina distinta del uso típico de los espejos en la literatura fantástica europea. Esta tradición muestra los espejos como herramientas de introspección y símbolos culturales que reflejan las complejas influencias europeas de Argentina y su búsqueda de una identidad única. El artículo también presenta una comparación innovadora entre los espejos literarios y los gemelos digitales, sugiriendo que los temas clásicos de la duplicación y el reflejo siguen siendo relevantes en los debates actuales sobre la identidad y la representación digitales. A través del análisis de las obras de Ocampo, Fernández, Cortázar y Borges, y del concepto de gemelos digitales, el artículo pone de relieve la persistente fascinación humana por los dobles como medio para navegar y comprender nuestras identidades tanto en espacios físicos como virtuales.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Silvina Ocampo. Literatura argentina contemporánea. Espejos. Identidad. Autorreflexión. Gemelos digitales.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> This article explores the poetic use of mirrors in Argentine literature, focusing on Silvina Ocampo’s story “La cara” while also extending the analysis to works by Macedonio Fernández, Julio Cortázar, and Jorge Luis Borges. The mirrors are examined as symbols that reflect and interrogate identity both literally and metaphorically, positioning them within a uniquely Argentine tradition distinct from the typical use of mirrors in European fantastical literature. This tradition shows mirrors as tools of introspection and cultural symbols that reflect Argentina’s complex European influencesand its quest for a unique identity. The paper also presents an innovative comparison between literary mirrors and digital twins, suggesting that classical themes of duplication<br />and reflection remain relevant in current discussions of digital identity and representation.<br />Through an analysis of the works of Ocampo, Fernández, Cortázar, and Borges, and the<br />concept of digital twins, the article highlights the persistent human fascination with<br />doubles as a means to navigate and understand our identities in both physical and virtual<br />spaces.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Silvina Ocampo. Contemporary Argentine literature. Mirrors. Identity. Selfreflection. Digital twins.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Massimo LEONE https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39524 DEL NEORRURALISMO A LAS LITERATURAS DE LA RURALIDAD. DEBATE TERMINOLÓGICO Y PROPUESTA DE CATEGORIZACIÓN SOBRE UNA TENDENCIA EN AUGE 2024-02-13T20:39:43+00:00 Raúl MOLINA GIL molinagilraul@gmail.com <p>El campo literario español contemporáneo ha asistido al auge de una tendencia que ha recibido el nombre de neorruralismo. Aunque un estudio en profundidad del fenómeno nos muestra la existencia de un heterogéneo conjunto de obras que manifiestan diferentes concepciones de lo rural, desde la crítica se ha utilizado el referido marbete, cuyo origen se remonta a los estudios sociológicos franceses y estadounidenses de los años sesenta y setenta y que, en España, fue tomado directamente de reseñas y textos de la prensa periodística. Tras un análisis inicial sobre los pormenores del etiquetado como proceso mercantilizador, planteamos la problematización del término, muy restrictivos por motivos textuales y extratextuales, y proponemos el uso de del concepto literaturas de la ruralidad, que permite acoger un cada vez más numeroso volumen de textos. Bajo este nuevo abrigo teórico, ofrecemos un intento de categorización de las mismas a partir de varios acercamientos críticos.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Neorruralismo. Literaturas de la ruralidad. Etiquetado. Terminología. Industria editorial.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> The contemporary Spanish literary field has witnessed the rise of a narrative trend that has been called neoruralism, whose main characteristic is the location of fictions in rural areas. Although an in-depth study of the phenomenon shows us the existence of a heterogeneous set of works that express different conceptions of the rural, critics have used the aforementioned label, whose origin dates back to French and American sociological studies of the sixties. and seventy and that was taken directly from the reviews and articles of the journalistic press. In this article, and after an initial analysis of the details of labeling as a commodifying process, we consider the problematization of the term, which is very restrictive for textual and extratextual reasons, and we propose the use of the concept of rural literature, which allows us to embrace each increasingly numerous volumes of texts. Finally, we propose a categorization of them based on several critical approaches.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Neorruralism. Rural literature. Etiquette. Terminology. Editorial industry.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Raúl Molina Gil https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39654 DESARTICULANDO LOS COMPONENTES DISCURSIVOS POPULISTA Y POPULAR EN LA POLÍTICA LATINOAMERICANA DEL SIGLO XXI 2024-04-16T08:46:49+00:00 Sebastián MORENO BARRENECHE morenobarreneche@gmail.com <p>Desde hace décadas, el concepto de populismo ha sido uno de sumo interés para la ciencia política, especialmente en América Latina. En 2016, comenzó a ser utilizado extensivamente por medios de comunicación, políticos y la ciudadanía en general en otras latitudes para referir a un modo particular de hace política asociado a figuras como Donald Trump, Marine Le Pen, Pablo Iglesias y Matteo Salvini. Este modo de hacer política, presente en Europa y Estados Unidos, tuvo también un nuevo pico en Latinoamérica, donde actores políticos tanto de izquierda como de derecha comenzaron a ser llamados populistas. Este artículo problematiza dicha denominación y propone una distinción conceptual entre los componentes populista y popular de la discursividad política. Para ello, presenta un enfoque semiótico del populismo, consistente en concebirlo como una práctica discursiva apoyada en el uso de una estructura narrativa particular. Esta definición permite desarticular lo populista de lo popular.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Populismo. Popular. América Latina. Semiótica. Discurso.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> For decades, the concept of populism has been of interest to political scientists, especially in Latin America. In 2016, it began to be used extensively by the media, politicians and citizens in general in other parts of the world to refer to a particular way of doing politics associated with figures such as Donald Trump, Marine Le Pen, Pablo Iglesias and Matteo Salvini. This way of doing politics, present in Europe and the United States, also had a new peak in Latin America, where political actors from both the left and the right began to be referred to as populists. This article problematises this denomination and proposes a conceptual distinction between the populist and popular components of political discursivity. To this end, it presents a semiotic approach of populism, which consists of conceiving it as a discursive practice based on the use of a particular narrative structure. This definition makes it possible to disarticulate the populist from the popular.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Populism. Popular. Latin America. Semiotics. Discourse.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Sebastián Moreno Barreneche https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39669 EL PASADO COMO FUTURO. EL SUBGÉNERO DE LAS MARAVILLAS ABANDONADAS 2024-03-16T12:20:42+00:00 Fernando Ángel MORENO famoreno@ucm.es <p>El presente artículo pretende dar cuenta de una serie de obras que pueden englobarse bajo la etiqueta de maravillas abandonadas, todas ellas vinculadas con el género de la ciencia ficción. Si bien podrían dividirse estos textos en tres subtipos de relatos —artefactos, ruinas arquitectónicas y superestructuras—, tienen en común la existencia de una civilización extraterrestre que ha dejado algún tipo de construcción u objeto que provoca un efecto sublime a aquellos que interaccionan con ello. La manera en que cada una de las obras enfrenta la relación entre civilización perdida, humanidad y efecto sublime determina unas connotaciones diferentes. Por consiguiente, con el análisis estas obras se aporta también una metodología que pueda ser valiosa para el estudio y el disfrute de textos concretos.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> Ciencia ficción. Xenoarqueología. Exoarqueología. Superestructura. Literatura.</p> <p><strong>Abstract:</strong> This article aims to give an account of a series of texts that can be grouped under the label of abandoned wonders, all of them linked to the genre of science fiction. While these texts could be divided into three sub-types of narratives —artefacts, architectural ruins and superstructures— they have in common the existence of an extraterrestrial civilization that has left behind some kind of construction or object that provokes a sublime effect on those who interact with it. The way in which each of the works deals with the relationship between lost civilization, humanity and sublime effect determines different connotations. Therefore, the analysis of these works also provides a methodology that can be valuable for the study and enjoyment of specific texts.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Science fiction. Xenoarchaeology. Exoarchaeology. Superstructure. Literature.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Ángel Moreno Serrano https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39591 CONFLICTOS E IRONÍAS EN PEDRO PÁRAMO (1955), DE JUAN RULFO 2024-04-05T15:36:42+00:00 Pol POPOVIC KARIC pol.popovic@itesm.mx <p>En este trabajo se propone un estudio sobre la relación entre los conflictos y las ironías en las trayectorias individuales y la trama de Pedro Páramo (1955), de Juan Rulfo. Los conflictos representan la base de las relaciones humanas, que a su vez reflejan las ironías estudiadas por Aristóteles, Platón, Quintiliano, Bergson, Booth, Frye, Kierkegaard, Barreras y Hernández. Por tanto, el lector se vuelve testigo de una complementariedad en la que los conflictos crean el ámbito propicio para las ironías y estas a su vez reflejan los conflictos.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Ironía. Conflicto. Juan Rulfo. Pedro Páramo. Literatura Mexicana.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> This paper focuses on the relationship between conflicts and ironies in individual trajectories and the plot of Juan Rulfo’s Pedro Páramo (1955). These conflicts impact human relations that in return reflect the ironies that were studied by Aristoteles, Plato, Quintilian, Bergson, Booth, Fry, Kierkegaard, Barreras and Hernández. Thus, the conflicts provide the context for ironies and these in return reflect the conflictive nature of Juan Rulfo’s protagonists.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Irony. Conflict. Juan Rulfo. Pedro Páramo. Mexican literature.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Pol Popovic https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39529 APLICACIÓN DE LA LINGÜÍSTICA FORENSE A LOS ESTUDIOS DE ATRIBUCIÓN DE AUTORÍA LITERARIA. PRINCIPIOS TEÓRICOS, METODOLÓGICOS Y CONCLUSIVOS 2024-02-13T20:44:14+00:00 Cristina RUIZ URBÓN cristinaruizurbon@gmail.com <p>En este trabajo se plantea la aplicación de los fundamentos de la lingüística forense a los estudios de autoría literaria, con el objetivo de dotarlos de mayor objetividad, fiabilidad y precisión. Estos fundamentos están relacionados con tres principios rectores esenciales: (i) uno teórico, fundado en el concepto de idiolecto como variante individual y distintiva de cada persona; (ii) otro metodológico, basado en la comparación forense de textos, que recomienda la combinación de técnicas cualitativas y cuantitativas y el estudio de variables que afecten a distintos niveles de la lengua; y (iii) otro conclusivo, que se sustenta en el principio de probabilidad y que recomienda la expresión de las conclusiones en escalas de opinión verbal.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> Atribución de autoría. Lingüística forense. Idiolecto. Comparación de textos. Escalas de opinión verbal.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> This paper proposes applying the fundamental principles of forensic linguistics to literary authorship studies in order to make them more objective, more reliable and more precise. These fundamental principles are related to three essential guiding principles: (i) a theoretical one, based on the concept of idiolect as an individual and distinctive variant of each person; (ii) a methodological one, based on the forensic comparison of texts, which recommends combining qualitative and quantitative techniques and the study of variables that might affect different levels of language; and (iii) a conclusive one, based on the principle of probability, which recommends the expression of the conclusions in verbal opinion scales.</p> <p><strong>Keywords:</strong> Authorship attribution. Forensic linguistics. Idiolect. Comparison of texts. Verbal opinion scales.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Cristina Ruiz Urbón https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39537 TEATRO Y ¿CENSURA? LA LITERATURA DRAMÁTICA DE LENGUA ALEMANA EN LA ESTAFETA LITERARIA (1957-1962) 2024-02-12T10:56:04+00:00 Elena SERRANO BERTOS e.serrano@gcloud.ua.es <p>El presente trabajo estudia la labor de divulgación del teatro en lengua alemana que ejerció la célebre revista madrileña La Estafeta Literaria en su tercera etapa (1957-1962), durante la cual la presencia de la literatura dramática procedente de los países germanófonos fue inexistente en el sector editorial. Por consiguiente, las revistas literarias y la prensa —y también las representaciones de las obras que fueron llevadas a escena— resultaron el único medio de difusión —si bien efímero, en el caso de las escenificaciones— de dichas obras teatrales durante la época. El análisis de los contenidos de La Estafeta Literaria resultará interesante para estudiar el estado de la recepción de la cultura alemana en general y del teatro en particular en España, así como la influencia que pudieron tener en la mencionada recepción los diversos acontecimientos históricos y la actividad financiadora de la revista por parte del régimen.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Teatro alemán. Franquismo. Prensa. La Estafeta Literaria. Recepción.</p> <p><strong>Abstract:</strong> This paper studies the dissemination of German-language theatre by the famous Madrid magazine La Estafeta Literaria during its third stage (1957-1962), in which the presence of dramatic literature from German-speaking countries was non-existent in the publishing sector. Consequently, literary magazines and the press —and, in the case of the plays that were staged, also their performances, albeit ephemeral— were the only means of disseminating German theatre during this period. The analysis of the contents of La Estafeta Literaria will be of interest when it comes to observing the state of the reception of German culture in general and theatre in particular in Spain, as well as the influence that both historical events and the financing of the magazine by the regime may have had on the aforementioned reception.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> German Theatre. Francoism. Press. La Estafeta Literaria. Reception.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Elena Serrano Bertos https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39523 LA IMAGEN DE AUTOR DE JOAQUÍN SABINA. ESTUDIO CONCEPTUAL Y PERSPECTIVA DIACRÓNICA 2024-02-13T20:38:50+00:00 Javier SOTO ZARAGOZA javiersoto@ual.es <p>Este artículo estudia la imagen de autor del cantautor español Joaquín Sabina. Para ello, se revisan primero las principales aportaciones teóricas sobre la imagen del autor con el fin de establecer qué conceptos y términos son los más operativos para este estudio. Tras este estado de la cuestión, se aborda la imagen de autor de Sabina con perspectiva diacrónica y se identifica un proyecto autorial dominado sobre todo por una imagen de canalla rebelde e integrado principalmente por las posturas del cantautor prototípico, el crápula noctívago amante de los vicios, el poeta y el viejo.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Imagen de autor. Proyecto autorial. Postura de autor. Ethos. Joaquín Sabina. Canción de autor española.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> This article examines the author’s image of the Spanish singer-songwriter Joaquín Sabina. To this end, the main theoretical contributions on the author’s image are first reviewed to establish which concepts and terms are most operative for this study. Following this state of the art, Sabina’s authorial image is approached from a diachronic perspective and an authorial project is identified, dominated primarily by an image of a rebellious scoundrel and mainly integrated by the authorial posture of the prototypical singer-songwriter, the nocturnal debauchee fond of vices, the poet, and the old man.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Author’s image. Authorial project. Authorial posture. Ethos. Joaquín Sabina. Spanish singer-songwriting.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 Javier Soto Zaragoza https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/39521 VERSIFICACIÓN Y TEATRALIDAD EN EL PÚBLICO DE FEDERICO GARCÍA LORCA. LA CANCIÓN DEL PASTOR BOBO 2024-02-02T09:02:11+00:00 María Victoria UTRERA TORREMOCHA vutrera@us.es <p>El cuadro del Pastor Bobo cumple en El público una función coral y metadramática que está íntimamente relacionada con el empleo del verso y de la rima. Estos elementos rítmicos, en contraste con el uso generalizado de la prosa, han de ser considerados como signos dramáticos nucleares en el drama, ya que tienen un papel esencial en la teatralización del personaje y en su carácter metadramático, al tiempo que están al servicio de la creación de una red metafórica que se corresponde, semánticamente, con el problema de la identidad y sus metamorfosis y, estructuralmente, con la profusión de niveles dramáticos que ejemplifican la fragmentación del sujeto.</p> <p><br /><strong>Palabras clave:</strong> Canción del Pastor Bobo. El público. García Lorca. Teatralidad. Versificación. Rima.</p> <p><br /><strong>Abstract:</strong> The Silly Shepherd scene in El público has a choral and metadramatic function closely related to the use of verse and rhyme. In contrast to the generalized use of prose in the play, these rhythmic elements must be considered as nuclear dramatic signs, since they have an essential role in the theatricalization of the character and in its metadramatic condition. At the same time, they support the creation of a metaphorical network, semantically and structurally corresponding to the problem of identity and its metamorphoses and to the variety of dramatic levels which exemplifies the fragmented self.</p> <p><br /><strong>Keywords:</strong> Silly Shepherd’s song. El público. García Lorca. Theatricality. Versification. Rhyme.</p> 2025-01-08T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2024 María Victoria Utrera Torremocha