Social status of the individuals involved in bullying. Elements which improve coexistence in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.5944/reop.vol.22.num.2.2011.62Keywords:
bully, victim, social status, acceptance, rejection, prevention, schoolAbstract
Social and affective relationships among students determine their emotional and relational adjustment. This study underlines the differences in the sociometric status of a group of students and their relation with the different roles they have to assume in the dynamics of bullying.
We analyzed the level of acceptance / rejection of students involved in bullying, in a sample of 423 pupils in the last years of Primary Education (9 to 12 years old) and point out differences in aggressor and victim roles. The study provides new information on the social features of each role, and underlines the different ways in which peer groups assess each student involved in bullying. In spite of being rejected, bullies are considered strong and somehow popular. This gives them more power over the victims, who are considered cowards and thus disdained, which is, undoubtedly, an important factor in the prevalence of the phenomenon.
From this perspective, we highlight the role of peers in the maintenance of aggressive behaviours. Preventive measures aimed at the whole group / classroom are very necessary, and should be designed to promote interaction opportunities and networking among the group members as protective factors.
Downloads
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras que se publican en la revista REOP están sujetas a los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que permiten la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional . Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: I) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); II) no se usen para fines comerciales; III) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente la publicación de sus obras, ya que favorece su circulación y difusión y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.