Emotional intelligence: preliminary results on its nature and predictive validity.

Authors

  • José Miguel Mestre Navas Universidad de Cádiz
  • Rocío Guil Bozal Universidad de Cádiz
  • Rocio Mestre Moreno Universidad de Cádiz
  • Rocio Mestre Moreno Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.5944/reop.vol.16.num.2.2005.11374

Keywords:

emotional intelligence, school adaptation, empirical validation

Abstract

ABSTRACT

The Educational System is one of the Emotional Intelligence (EI) implementation fields. From a few years back, the possible links between EI and students adaptation to the Educational System need some questions to be answered prior to the study of predictive validity in educational contexts. On one hand, some empirical data are needed to show we are faced with a novel construct and, if so, to prove whether EI is related to some adaptive criteria about educational adaptation. This research is only the beginning of a series of investigations by the authors aimed at showing that EI is a novel and autonomous construct, with independence from other constructs related to intelligence and personality. On the other hand, some outcomes related to adaptation are shown.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Miguel Mestre Navas, Universidad de Cádiz

Mestre Navas J.M., es Doctor en Psicología. Profesor Asociado TC de la Universidad de Cádiz.Miembro del grupo de Investigación Inteligencia, Adaptación y Comportamiento. Su especialidad son las aplicaciones de la Psicología Básica en los ámbitos educativos y Humanidades. Líneas de investigación: evaluación, medida, eimplicación de la I.E. en la adaptación humana y las necesidades de su desarrollo.

Rocío Guil Bozal, Universidad de Cádiz

Guil Bozal R., es Catedrática de la Escuela Universitaria de Psicología Social de la Universidad de Cádiz.Miembro del grupo de Investigación Inteligencia, Adaptación y Comportamiento.Siendo su especialidad las aplicaciones de la Psicología Social a los ámbitos educativos. Líneas de investigación:la I.E. en la adaptaciónsocioescolar y sus necesidades de desarrollo

Rocio Mestre Moreno, Universidad de Cádiz

Mestre Moreno R., es Licenciada en Psicopedagogía, y está realizando su tesis doctoral sobre las aplicacionesde la I.E. como herramienta educativa para la formación de competencias emocionales.

How to Cite

Mestre Navas, J. M., Guil Bozal, R., Mestre Moreno, R., & Mestre Moreno, R. (2014). Emotional intelligence: preliminary results on its nature and predictive validity. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 16(2), 296–281. https://doi.org/10.5944/reop.vol.16.num.2.2005.11374

Issue

Section

Research studies