The digital portfolio as a teaching tool: a critical evaluation of its strengths and weaknesses
DOI:
https://doi.org/10.5944/rdh.30.2017.18200Keywords:
Higher education, Innovation, Skills, Learning to learn, Meaningful learningAbstract
An exploratory study on the use of the digital portfolio as an educational tool is presented. The experience focused on assessing the weaknesses, threats, strengths and opportunities of this tool based on the participants' assessments. Likewise, it seeks to know to what extent its use enhances skills and competences relevant in the European Higher Education Area, both individually and as a group. To do this, we conducted a study of descriptive nature through technical survey (questionnaire). The results show that this is a positively valued learning tool that favors issues such as accessibility to cooperative learning or economic and environmental cost savings without printing paper. We conclude therefore that the digital portfolio contributes to the process of teaching and learning, encouraging the students to be aware of this, and progressively bringing you to a more autonomous and responsible learning.
Downloads
References
Agra, María Jesús; Gewerc, Adriana y Montero, María Lourdes (2003). El portafolios como herramienta de análisis en experiencias de formación on-line y presenciales. Enseñanza: Anuario Interuniversitario de Didáctica, n. 21, p. 101-114.
Aguaded, José Ignacio; López-Meneses, Eloy y Alonso, Laura (2010). Formación del profesorado y software social. ESE: Estudios sobre Educación, n. 18, p. 97-114.
Aguaded, José Ignacio; López-Meneses, Eloy y Jaén, Alicia (2013). Portafolios electrónicos universitarios para una nueva metodología de enseñanza superior. Desarrollo de un material educativo multimedia (MEM). Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), vol. 10, n. 1, p. 7-28.
Alfageme, María Begoña (2007). El portafolio reflexivo: metodología didáctica en el EEES. Educatio Siglo XXI, n. 25, p. 209-226
Aliaga, Francisco (2000). Bases epistemológicas y proceso de investigación psicoeducativa. Valencia: C.S.V.
Amador, Luis y Monreal, María del Carmen (2002). La figura del formador en el ámbito profesional, educación permanente para todos. Madrid: UNED.
Amador, Luis; Monreal, Mª del Carmen y Marco, Mª José (2001). El adulto: Etapas y consideraciones para el aprendizaje, Eúphoros, n. 3, p. 97-112.
Barragán, Raquel; García, Rafael; Buzón, Olga; Rebollo, María de los Ángeles y Vega, Luisa (2009). E-portafolios como estrategia de aprendizaje y evaluación: innovación en el EEES. En María José Martínez (Coord.). El portafolios para el aprendizaje y evaluación: utilización en el contexto universitario (75-102). Murcia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia.
Barret, Helen C. (2000). Create your Own Electronic Portfolio: Using 2off-the-shelf software to showcase your own or student work. Learning and Leading with Tecnology, vol. 27, n. 7, p. 14-21.
Beattie, Vivien; Collins, Bill y McInnes, Bill (1997). Deep and surface learning: a simple or simplistic dichotomy? Accounting education: an international journal, vol.6, n. 1, p. 1-12.
Benito, Agueda y Cruz, Ana (2006). El nuevo papel del alumno bajo la perspectiva de Bolonia. Crítica, n. 934, p. 32-33.
Bizcocho, María Lucía; Gueniffey, Rosalía y Sarasola, Alberto (2013). Educación de personas adultas y mayores (blog). Disponible en: http://aprendiendoaaprenderjuntos.blogspot.com.es/. [Consulta: 28 de agosto de 2016]
Cabero, Julio; Llorente, María del Carmen y Rodríguez-Gallego, Margarita R. (2014). Estudio y análisis de e-actividades formativas para PLE. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, n. 79, p. 83-94.
Corominas, Enric (2000). ¿Entramos en la era portafolios? Bordón, vol. 52, n. 4, p. 509-521.
Dorado, Carlos y Bertrán, Marta (2012). Análisis del uso y apropiación social de un sistema de E-portafolio para la enseñanza y el aprendizaje. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), n. 1, p. 1-19.
Duque, Andrea (2013). Educación de personas adultas y mayores (blog). Disponible en: http://educacionadultosymayoresandrea.blogspot.com.es/. [Consulta: 30 agosto 2016]
Escolano, Carmen; García, Encarna; Pallás, Mercé; Miñarro, Monserrat, Vázquez, Santiago; Marqués, Anna y Lluch, Anna (2015). Pasaporte a la profesión en el Grado de Farmacia. REIRE: revista d'innovació i recerca en educació, vol.8, n. 1, p. 1-16.
García, Belén y Baena, Rafael (2009). El uso del portafolio en la docencia universitaria: experiencia de renovación metodológica en la asignatura de Geomorfología Fluvial (titulación de Geografía). Revista Iberoamericana de Educación, vol. 49, n. 3, p. 1-11.
Gisbert, Mercé; Espuny Vidal, Cinta y González, Juan (2011). INCOTIC. Una herramienta para la autoevaluación diagnóstica de la competencia digital en la universidad. Profesorado: revista de currículum y formación de profesorado, vol. 15, n. 1, p. 76-89.
González-Sánchez, Rocío y García-Muiña, Fernando E. (2011). Recursos eficaces para el aprendizaje en entornos virtuales en el Espacio Europeo de Educación Superior: análisis de los edublogs, ESE: Estudios sobre Educación, n. 20, p. 161-180.
Gutiérrez, Prudencia; Yuste, Rocío; Cubo, Sixto y Lucero, Manuel (2011). Buenas prácticas en el desarrollo de trabajo colaborativo en materias TIC aplicadas a la educación. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, vol. 15, n.1, p. 179-194.
Harwood, Elaine M. (1999). Student perceptions of the effects of classsroom assessment techniques (CATs). Journal of Accounting Education, vol. 17, n.1, p. 51-70.
Kimbal, Miles (2002). The Web Portfolio Guide: Creating Electronic Portfolios for the Web. EEUU: Longman Publishers.
López-Noguero, Fernando (2005). Metodología participativa en la enseñanza universitaria. Madrid: Narcea.
MacKinnon, Gregory R. y Aylward. M. Lynn (2009). Models for Building Knowledge in a Technology-Rich Setting: Teacher Education. Canadian Journal of Learning and Technology, vol. 35, n. 1, p. 1-7.
Martín, María; Pulido, Laura y Rodríguez, Irene (2013). Educación de personas adultas y mayores (blog). Disponible en: http://poryparaelcambio.blogspot.com.es/. [Consulta: 2 septiembre 2016]
Martínez, María José (2009). El portafolio para el aprendizaje y la evaluación. Utilización en el contexto universitario. Murcia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia.
Monclús, Ana María (2010). Una experiencia docente de aplicación del portafolio del estudiante en Contabilidad. Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, vol. 1, n. 1, p. 21-42.
Moreno-Crespo, Pilar (Coord.) (2013a). Guía Específica (no publicada). Sevilla: Universidad Pablo de Olavide. Facultad de Ciencias Sociales.
Moreno-Crespo, Pilar (Coord.) (2013b). Guía Genérica (no publicada). Sevilla: Universidad Pablo de Olavide. Facultad de Ciencias Sociales.
Moreno-Crespo, Pilar; López-Noguero, Fernando y Cruz- Díaz, María del Rocío (2014). Portafolio digital: un nuevo formato de aprendizaje. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, n. 28, p. 83-94.
Perazzo, Mónica Isabel (2008). La ruta de la alfabetización digital en la educación superior: una trama de subjetividades y prácticas. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), vol. 5, n. 1, p. 1-10.
Pérez-Serrano, Gloria (2001). Aprender a lo largo de la vida. Desafío de la sociedad actual, Revista Ágora digital, n.1, p. 1-17.
Prender, María Paz y Sánchez, María del Mar (2008). Portafolio electrónico: posibilidades para los docentes. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, n. 32, p. 21-34.
Rico, Ana María (2009). El portafolio en las prácticas de enseñanza del grado en maestro en educación primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 13, n. 3, p. 37-45.
Romero, María Asunción y Crisol, Emilio (2011). El portafolio, herramienta de autoevaluación del aprendizaje de los estudiantes. Una experiencia práctica en la Universidad de Granada. Revista Docencia e Investigación, n. 21, p. 25-50.
Rubia, Bartolomé y Guitert, Montse (2014). ¿La revolución de la enseñanza? El aprendizaje colaborativo en entornos virtuales (CSCL). Comunicar, n. 42, p. 10-14.
Ruiz-Palmero, Julio (2011). Herramientas para la investigación en Tecnologías de la Información y la Comunicación. Casos de estudio. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, vol. 15, n.1, p. 139-149.
Sanabria, Marcela y Salas, Adriana (2012). Acercamiento a la percepción del estudiantado sobre el portafolio como técnica de evaluación en un sistema de educación a distancia. Revista Espiga, vol. 12, n. 26, p. 57-69.
Sánchez-Santamaría, José (2012). El E-portafolio en la docencia universitaria: percepciones de los estudiantes y carga de trabajo. REID. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, n. 7, p. 31-55.
Sarrate, María Luisa y Pérez De Guzmán, María Victoria (2005). Educación de personas adultas situación actual y propuestas de futuro, Revista de Educación, n. 336, p. 41-57.
Suárez-Rodríguez, Jesús M; Almerich, Gonzalo; Gargallo, Bernardo y Aliaga, Francisco M. (2013). Las Competencias del profesorado en TIC: Estructura Básica. Educación XX1, vol. 16, n. 1, p. 39-62.
Travieso, José Luis y Planellas, Jordi (2008). La alfabetización digital como factor de inclusión social: una mirada crítica. Uocpapers. Revista sobre la sociedad del conocimiento, n. 6, p. 1-9.
Tomé, Cristina (2013). Educación de personas adultas y mayores (blog). Disponible en: http://cristinatome.blogspot.com.es/. [Consulta: 25 agosto 2016]
Valle López, Javier Manuel (2006). El proceso de Bolonia a lo fácil. Crítica, n. 934, p. 16-19.