ICT and ePortfolio resources strategy for instructional interaction in secondary schools: a case study
DOI:
https://doi.org/10.5944/rdh.28.2016.16496Keywords:
ICT, ePortfolio, Instructional interaction, Audiovisual resources, Collaborative learningAbstract
This research is carried out in the analysis of actions launched from the different actors involved in the implementation and development of the experiments carried out, in order to determine the extent and intensity of didactic interaction. With this objective is an approach to the current situation TIC, ePortfolio and the use of radio and television media in secondary education emphasizing the tools and qualitative didactic, results in the development of didactic interaction has increased as the students developed and applied new methodological strategies in the use of ICT and ePortfolio, this leads us to evaluate and make suggestions that will improve the quality of education competition and growth of "information processing and digital competence" in relation to the learning interaction.
Downloads
References
Amar, V. (2010). La educación en medios digitales de comunicación Pixel-bit. Revista de Medios y Educación, n. 36, 115 - 124.
Bisquera, R. (1989). Métodos de investigación educativa: guía práctica. Barcelona: Ceac.
Cacheiro, M. L. (2010). Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, n. 39, p. 69-81.
Cacheiro, M.L. (2013). El ePortfolio como espacio Web 2.0 para reflexionar de forma colaborativa. En: Gallego, D. y Álvarez, M. (coords.). Capacitación y gestión del conocimiento a través de la Web 2.0. Madrid: Dykinson, p. 245-263
Cacheiro, M. L. y Domínguez, M. C. (2011). Diseño de páginas web educativas. En: A. Medina, A.; Herrán. A. de la y Sánchez, C. (coords.). Formación pedagógica y práctica del profesorado. Madrid: CERASA, p. 181-216
Cardona, J. (2008). Formación y desarrollo profesional del docente en la Sociedad del Conocimiento. Madrid: Universitas.
Corral Carrillo (2015). Enclave tecnopedagógica. Disponible en: http://majococa.blogspot.com.es/p/enlaces-feria-de-la-ciencia.html (Consulta: 14 de noviembre de 2015).
De Lara, E., Ballesteros, B. (2001). Métodos de investigación en educación social. Madrid. UNED.
Díaz-Barriga, Á. (2011). Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Iberoamericana de Educación Superior, n. 2 (5).
Domínguez, M. C.; Medina, A.; Cacheiro, M. L. (2010) (coords.). Investigación e Innovación de la Docencia Universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Ramón Areces.
Fimia, Y & Moreno, I. (2012). El portafolio digital y su impacto en la calidad del proceso de evaluación del aprendizaje. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, n. 39. Disponible en:http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec39/portafolio_digital_impacto_calidad_proceso_evaluacion_aprendizaje.html (Consulta: 28 de diciembre de 2015)
Gallego, D.; Cacheiro, M. L.; Martín, A. M. y Ángel, W. (2009). El ePortfolio como estrategia de enseñanza y aprendizaje. EDUTEC-E. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, n. 30, p. 1-12. ISSN: 1135-9250. Disponible en: http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec30/edutec30_eportfolio_estrategia_ensenanza_aprendizaje.html (Consulta: 29 de diciembre de 2015)
Gallego, D., Alonso, C. M. y Cacheiro, M.L. (Coords.) (2011). Educación, sociedad y tecnología. Madrid: CERASA.
Gento, S. (2000). Instituciones educativas para la calidad total. Madrid: La Muralla
Gento, S. (2004). Guía práctica para la investigación en educación. Madrid: Sanz y Torres.
Ionesco, E. (1950). La lección. Buenos Aires: Losada.
Jaramillo, F. (2005) Infopedagogía: Integración de las TIC al currículo con sentido humano, social y pedagógico. Bruselas: Universidad Libre de Bruselas.
Martin, A.; Gallego, D. y Alonso, C. (2010). El educador social en acción de la teoría a la praxis. Madrid: Ramón Areces.
Martín-Moreno, Q. (2010). Contextualización de los centros educativos en su entorno. Madrid: Sanz y Torres.
Medina, A. (2009). Modelos didácticos y métodos para el desarrollo del conocimiento y la cultura innovadora de las Instituciones Educativas (II.EE.). Madrid. Ramón Areces.
Medina, A.; Rodríguez, J. L. y Sevillano, M. L. (Coord.) (2002). Diseño, desarrollo e innovación del curriculum en las instituciones educativas. Madrid: Universitas.
Niguidula, D. (2000). Un panorama más rico de los trabajos escolares. El portafolio digital. En: Allen, D. (comp.). La evaluación del aprendizaje de los estudiantes. Buenos Aires: PAIDÓS, p. 263-284.
Prensky, M. (2001). Nativos digitales, inmigrantes digitales. On the horizon, n. 9(5).
Prensky, M. (2009). Homo sapiens digital: de los inmigrantes y nativos digitales a la sabiduría digital. En: Aparici, R. (coord, 2010). Conectados en el ciberespacio. Madrid, UNED, p. 93-106.
Selltiz, C.; Wringhstman L, y. Cook, S. (1980). Métodos de Investigación en las relaciones sociales. Madrid: Rialp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The work was published in Revista de Humanidades licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License. The authors know and agree that the distribution of the work is done by the use of such license. You can copy, use, distribute, transmit and publicly display, provided that the original authorship and source publication (magazine, editorial and URL of the work) is acknowledged, no use for commercial purposes and the existence and specifications of this license is mentioned. For any other use not specified in the license of authors consent should be required.