Shown society, criticized society: Theater of Francisco Toro Luna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/rdh.26.2015.16329

Keywords:

Social criticism, Religiosity, Bourgeoisie, Theater

Abstract

Francisco Toro Luna, playwright who worked in the early twentieth century, represented the society which he met in his Works. It was not presented for mere entertainment of the public. It included certain amount of social criticism, especially against the bourgeoisie. After studying his published works, we will check how he showed some of the moral conventions of this elite gruop, criticized the use of religion and politics to achieve social mobility, and defended attention to the most disadvantaged. Rather than changing the society of his time, the author tried to show some of its shortcomings and propose solutions that were affordable, without great social ideals.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco José Rosal Nadales, UNED

Licenciado en Filosofía. Licenciado en Historia y Ciencias de la Música. Máster en “Métodos y Técnicas de Investigación Histórica”. Investigador en formación por la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Trabaja como Catedrático de Música en el IES “Hernán Pérez del Pulgar” de Ciudad Real. Líneas de investigación: Zarzuela de ambientación histórica, especialmente sobre la Guerra de la Independencia. Teatro español entre 1840 y 1936, especialmente el de carácter musical. Imágenes de mujer en la zarzuela. Relaciones entre Historia y Música.

References

Carasa, Pedro (2000). Las instituciones se ven presas o enredadas en el sistema. En: Bahamonde, Ángel (coord.). Historia de España. Siglo XX (1875-1939). Madrid: Cátedra, p. 115-130.

Cejador Frauca, Julio (1919). Historia de la Lengua y Literatura Castellanas, tomo XI. Madrid: Tipografía de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.

La Correspondencia de España, 3-3-1909.

Diario de Córdoba, 10-01-1900.

Diario de Córdoba, 18-04-1907.

Diario de Córdoba, 18-05-1909.

Espín Templado, María Pilar (1995). El teatro por horas en Madrid (1870-1910). Madrid: Instituto de Estudios Madrileños: Fundación Jacinto e Inocencio Guerrero.

Los estrenos. Romea. En El Heraldo de Madrid, 3-3-1909.

Folguera, Pilar (1997). Revolución y Restauración. La emergencia de los primeros ideales emancipadores (1868-1931). En: Garrido, Elisa (edit.). Historia de las mujeres en España. Madrid: Síntesis, p. 451-492.

Gabriel, Pere (2000). Sociedad, gobierno y política (1902-1931). En: Bahamonde, Ángel (coord.). Historia de España. Siglo XX (1875-1939). Madrid: Cátedra, p. 301-540.

Gómez Ferrer, Guadalupe (2004). Hacia una redefinición de la identidad femenina: las primeras décadas del siglo XX. Cuadernos de Historia Contemporánea, n. 24, p. 9-22.

Muro, Miguel Ángel (2005). Bretón de los Herreros y la «Alta Comedia». Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, n. 14, p. 275-297.

Rueda Hernanz, Germán (1998). Demografía y sociedad (1797-1877). En: Paredes, Javier (coord.). Historia contemporánea de España (Siglo XIX). Barcelona: Ariel, p. 292-328.

Ruiz Ramón, Francisco (1986). Historia del teatro español: desde sus orígenes hasta 1900. 3ª ed. Madrid: Cátedra.

Ruiz Ramón, Francisco (2005). Historia del teatro español. Siglo XX. 13ª ed. Madrid: Cátedra.

Scanlon, Geraldine M. (1986). La polémica feminista en la España contemporánea (18681974). Madrid: Akal.

Toro Luna, Francisco (1900). Por egoísmo. Córdoba: Tipografía El Español, 1900.

Toro Luna, Francisco (1902). ¡Día feliz! Madrid: Sociedad de Autores Españoles [se estrenó en Córdoba en 1900 y en Madrid en 1902].

Toro Luna, Francisco (1905). La Cruz de Mayo. Madrid: Sociedad de Autores Españoles [estreno en 1901].

Toro Luna, Francisco (1909a). La alegría que vuelve. Madrid: Sociedad de Autores Españoles [escrita en 1907 y estrenada en 1908].

Toro Luna, Francisco (1909b). y al César lo que es del César. Madrid: Sociedad de Autores Españoles.

Toro Luna, Francisco (1909c). La sacristía. Madrid: Sociedad de Autores Españoles.

Published

2015-09-01

How to Cite

Rosal Nadales, F. J. (2015). Shown society, criticized society: Theater of Francisco Toro Luna. Revista de Humanidades, (26), 51–74. https://doi.org/10.5944/rdh.26.2015.16329

Issue

Section

Artículos