Shown society, criticized society: Theater of Francisco Toro Luna
DOI:
https://doi.org/10.5944/rdh.26.2015.16329Keywords:
Social criticism, Religiosity, Bourgeoisie, TheaterAbstract
Francisco Toro Luna, playwright who worked in the early twentieth century, represented the society which he met in his Works. It was not presented for mere entertainment of the public. It included certain amount of social criticism, especially against the bourgeoisie. After studying his published works, we will check how he showed some of the moral conventions of this elite gruop, criticized the use of religion and politics to achieve social mobility, and defended attention to the most disadvantaged. Rather than changing the society of his time, the author tried to show some of its shortcomings and propose solutions that were affordable, without great social ideals.
Downloads
References
Carasa, Pedro (2000). Las instituciones se ven presas o enredadas en el sistema. En: Bahamonde, Ángel (coord.). Historia de España. Siglo XX (1875-1939). Madrid: Cátedra, p. 115-130.
Cejador Frauca, Julio (1919). Historia de la Lengua y Literatura Castellanas, tomo XI. Madrid: Tipografía de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.
La Correspondencia de España, 3-3-1909.
Diario de Córdoba, 10-01-1900.
Diario de Córdoba, 18-04-1907.
Diario de Córdoba, 18-05-1909.
Espín Templado, María Pilar (1995). El teatro por horas en Madrid (1870-1910). Madrid: Instituto de Estudios Madrileños: Fundación Jacinto e Inocencio Guerrero.
Los estrenos. Romea. En El Heraldo de Madrid, 3-3-1909.
Folguera, Pilar (1997). Revolución y Restauración. La emergencia de los primeros ideales emancipadores (1868-1931). En: Garrido, Elisa (edit.). Historia de las mujeres en España. Madrid: Síntesis, p. 451-492.
Gabriel, Pere (2000). Sociedad, gobierno y política (1902-1931). En: Bahamonde, Ángel (coord.). Historia de España. Siglo XX (1875-1939). Madrid: Cátedra, p. 301-540.
Gómez Ferrer, Guadalupe (2004). Hacia una redefinición de la identidad femenina: las primeras décadas del siglo XX. Cuadernos de Historia Contemporánea, n. 24, p. 9-22.
Muro, Miguel Ángel (2005). Bretón de los Herreros y la «Alta Comedia». Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, n. 14, p. 275-297.
Rueda Hernanz, Germán (1998). Demografía y sociedad (1797-1877). En: Paredes, Javier (coord.). Historia contemporánea de España (Siglo XIX). Barcelona: Ariel, p. 292-328.
Ruiz Ramón, Francisco (1986). Historia del teatro español: desde sus orígenes hasta 1900. 3ª ed. Madrid: Cátedra.
Ruiz Ramón, Francisco (2005). Historia del teatro español. Siglo XX. 13ª ed. Madrid: Cátedra.
Scanlon, Geraldine M. (1986). La polémica feminista en la España contemporánea (18681974). Madrid: Akal.
Toro Luna, Francisco (1900). Por egoísmo. Córdoba: Tipografía El Español, 1900.
Toro Luna, Francisco (1902). ¡Día feliz! Madrid: Sociedad de Autores Españoles [se estrenó en Córdoba en 1900 y en Madrid en 1902].
Toro Luna, Francisco (1905). La Cruz de Mayo. Madrid: Sociedad de Autores Españoles [estreno en 1901].
Toro Luna, Francisco (1909a). La alegría que vuelve. Madrid: Sociedad de Autores Españoles [escrita en 1907 y estrenada en 1908].
Toro Luna, Francisco (1909b). y al César lo que es del César. Madrid: Sociedad de Autores Españoles.
Toro Luna, Francisco (1909c). La sacristía. Madrid: Sociedad de Autores Españoles.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The work was published in Revista de Humanidades licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License. The authors know and agree that the distribution of the work is done by the use of such license. You can copy, use, distribute, transmit and publicly display, provided that the original authorship and source publication (magazine, editorial and URL of the work) is acknowledged, no use for commercial purposes and the existence and specifications of this license is mentioned. For any other use not specified in the license of authors consent should be required.