Editorial: Experiencias internacionales de profesionalización docente
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.47.2025.45268Resumen
Editorial: Experiencias internacionales de profesionalización docente
Descargas
Citas
Akiba, M. (2017). Understanding Cross-National Differences in Globalized Teacher Reforms. Educational Researcher, 46(4), 153–168. https://doi.org/10.3102/0013189X17711908
Buyruk, H. (2014). “Professionalization” or “Proletarianization”: Which Concept Defines the Changes in Teachers’ Work? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 1709-1714. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.460
Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Martínez Roca.
Egido, I. (2021). Los modelos médicos aplicados al profesorado: la propuesta del «MIR educativo» a la luz de las experiencias internacionales de iniciación a la profesión docente. Revista de Educación, 393, 207-229. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-491
European Commission/EACEA/Eurydice (2021). Teachers in Europe: Careers, Development and Well-being. Eurydice report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2797/997402
Gehrmann, A. y Germer, P. (Eds.) (2025). Teacher Shortage in International Perspectives: Insights and Responses. Non-Traditional Pathways to the Teacher Profession. Springer VS Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-45398-5
Grupo de Alto Nivel sobre la Profesión Docente del Secretario General de las Naciones Unidas (2024). Transformar la profesión docente: Recomendaciones y resumen de las deliberaciones. Ginebra: Organización Internacional del Trabajo. https://www.ilo.org/es/publications/grupo-de-alto-nivel-sobre-la-profesion-docente-del-secretario-general-de
Ingersoll, R.M. y Collins, G.J. (2018). The Status of Teaching as a Profession. En J. Ballantine, J. Spade y J. Stuber (Eds.). Schools and Society: A Sociological Approach to Education (pp. 199-213) 6th ed. Pine Forge Press/Sage Publications.
Mezza, A. (2022). Reinforcing and innovating teacher professionalism: Learning from other professions. OECD Education Working Paper No. 276. https://dx.doi.org/10.1787/117a675c-en
Organización de Estados Iberoamericanos (2010). Metas educativas 2021. La educación que queremos para la generación de los Bicentenarios. Conferencia Iberoamericana de Ministros de Educación. https://oei.int/oficinas/secretaria-general/publicaciones/metas-educativas-2021-la-eudancion-que-queremos-para-la-generacion-de-los-bicentenarios-documento-final/
Symeonidis, V., Guberman, A. y Cooper, R. (2025). Addressing teacher shortages in an international context: implications for the quality and status of teacher education. European Journal of Teacher Education, 48(1), 1-8. https://doi.org/10.1080/02619768.2025.2447968
Tenti, E. (2007). Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Educação & Sociedade, 28, 335-353. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000200003
Ulferts, H. (Ed.) (2021). Teaching as a Knowledge Profession: Studying Pedagogical Knowledge across Education Systems. Paris: OECD Centre for Educational Research a
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2025 Inmaculada Egido Gálvez

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.
Acknowledgement – Non Commercial (by-nc): Generation of derivated Works is allowed as long as a commercial use is not developed. The original work cannot be used with commercial aims.
This journal does not apply any fee to the authors by the filing or processing of articles.