The Colegio Nacional de Morón (Buenos Aires) and the Malvinas war: a field of tensions. From malvización to desmalvinización (1982-1982)

Authors

  • Sebastián Federico Paris Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.30695

Keywords:

Colegio Nacional de Morón, Public educational system, Falklands War, Memories, Youthful experiences

Agencies:

FILO-CyT La “Cuestión Malvinas” en la escuela secundaria. Textos, discursos y memorias escolares (1960-1993) Directora Dra. Natalia Casola. Expediente 34034/2019. Resolución (CD) N° 1.570.

Abstract

This article focuses on the positions, daily experiences and memories of the members of the educational community of Morón (Buenos Aires) during the war for the Malvinas and its postwar period. To do this, we will resort to the case of the Manuel Dorrego National School, a national public institution in the western suburbs, examining the experiences,  meanings and positions between the months of the conflict and the immediate postwar period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cammarota, Adrían. Somos bachiyeres: juventud, cultura escolar y peronismo en el Colegio Nacional Mixto de Morón (1949-1969), Buenos Aires: Edit. Biblos, 2014.

Canali, Mariela, Lucas Georgieff, Mariela Rametta y Graciela Sáez. Malvinas: los ex combatientes. Buenos Aires: Editado por Municipalidad de Morón, 2018.

Casola, Natalia. El PC argentino y la dictadura militar. Buenos Aires: Imago Mundi, 2015

Farias, Matias, Cecilia Flachsland y Violeta Rosemberg. «Las Malvinas en la escuela: enseñar la patria». Ciencias Sociales, Revista de la facultad de ciencias sociales (UBA) 80, abril (2012): 38-49

Guber, Rosana. ¿Por qué Malvinas?: de la causa nacional a la guerra absurda. Buenos Aires: FCE, 2001.

Lorenz, Federico. Las guerras por Malvinas (1982-2012). Buenos Aires: Edhasa, 2006.

Lorenz, Federico. Malvinas. Una guerra argentina. Buenos Aires: Ed. Sudamericana, 2009.

Lorenz, Federico. Todo lo que necesitás saber sobre Malvinas. Buenos Aires: Paidós, 2014.

Pineau Pablo y Alejandra Birgin. «The Malvinas War: experiencing and remembering the conflict in Argentine schools». Paedagogica Historica 55:2 (2019): 314-333. DOI: https://doi.org/10.1080/00309230.2018.1534871.

Palermo, Vicente. Sal en las heridas. Las Malvinas en la cultura argentina contemporánea. Buenos Aires: Ed. Sudamericana, 2007.

Paris, Sebastián. F. «El Colegio Ward de Morón en una encrucijada. Entre la pax orbis y la guerra de Malvinas. Una aproximación desde sus memorias y fuentes documentales (1982)». Presentado en el 1° Congreso Latinoamericano de Historia ¡hacia la integración histórica! (virtual). Noviembre de 2020. La Paz, Bolivia.

Picco, Ernesto. Soñar con las islas. Una crónica de Malvinas más allá de la guerra. Rosario: Prohistoria ediciones, 2020.

Rodríguez, Andrea Belén «Por una historia sociocultural de la guerra y posguerra de Malvinas. Nuevas preguntas para un objeto de estudio clásico». Revista PolHis Año10, 20 (2017): 162-195.

Romero, Luis, A. Coord. La Argentina en la escuela. La idea de nación en los textos escolares. Argentina: Siglo Veintiuno editores, 2004.

Winterberg, Yuri y Sonya Winterberg. Los niños en la primera guerra mundial. Buenos Aires: Ed. Crítica, 2015.

Published

2022-12-18

How to Cite

Paris, S. F. (2022). The Colegio Nacional de Morón (Buenos Aires) and the Malvinas war: a field of tensions. From malvización to desmalvinización (1982-1982). Historia y Memoria de la Educación, (17), 407–433. https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.30695