When Franco Falls. Educational Proposals for Spain from Exile (1945)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.9.2019.22879

Keywords:

Second Spanish Republic, Exile, Francoism, Education policy

Abstract

After World War II in 1945, many people believed that the end of the conflict would lead to the fall of Francoism, the comeback of the Republican government and a return to democracy in Spain. This idea of the return had a significant presence in publications, meetings, manifestos and political actions, especially in Mexico and France. Education stood out among the topics addressed by the exiled groups that had a greater political and intellectual implication. The education of the new generations of Spaniards, who were supposed to resume the republican principles and values, was extremely important. This article examines three documents that include recommendations on the educational policy to be implemented after the Republican restoration. These proposals were drawn up from the republican, socialist and libertarian ethoses. This paper also reviews the initiatives carried out on French soil at that time to maintain, among the younger exiled, a Spanish identity

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Sandra García de Fez, Universitat de València

Doctora en pedagogía. 

Contratada doctora en el Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación. Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación. Universitat de València.

Avada. Blasco Ibáñez 30. C.P. 46010, València (España)

References

Alted, Alicia. La voz de los vencidos. El exilio republicano de 1939. Madrid: Aguilar, 2005.

Carrasquer, Félix. Lo que aprendí de los otros. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza; Instituto de Estudios Altoaragoneses; Instituto de Estudios Turolense y Gobierno de Aragón, 2017.

Cifuentes Lemus, Juan Luis. «Enrique Rioja Lo Bianco (1895-1963»). Revista de la Universidad 536-537 (1995): 64-65.

Cobos, José M. et al. «Reunión de la Unión de Profesores Universitarios Españoles, UPUEE». Abaco: Revista de cultura y ciencias sociales 42 (2004): 61-74.

Cortavitarte, Emili. «El CENU, un sistema educativo público revolucionario en la Catalunya del 36». Viento Sur 147 (2016): 56-62.

Cruz, José Ignacio. La educación republicana en América (1939-1992). Valencia: Generalitat Valenciana, 1994.

Cruz, José Ignacio. «El patronato Cervantes de México y los colegios de provincias del exilio pedagógico de 1939». Historia de la educación: Revista interuniversitaria 14-15 (1995-1996): 453-465.

De Hoyos, Jorge. «La historiografía sobre refugiados y exiliados políticos en el siglo XX: el caso del exilio republicano español de 1939». Ayer. Revista de Historia Contemporánea 106, (2017): 293-305.

García de Fez, Sandra. «México y España en los discursos identitarios de los colegios del exilio en la Ciudad de México (1939-1950)», en El exilio republicano de 1939 y la segunda generación, coords. Manuel Aznar Soler y José Ramón López García, 267-274. Sevilla: Renacimiento, 2011.

García de Fez, Sandra. «La cohesión nacional a través de la prensa escolar de los colegios del exilio español en la ciudad de México (1939-1960)», Historia de la educación: Revista interuniversitaria 36 (2017): 103-121.

Garritz, Andoni. «Francisco Giral González: un verdadero maestro». Revista de la Sociedad Química de México 46, no.2 (2002): 74-76.

Giral, Francisco. «Actividad de los gobiernos y de los partidos republicanos», en El exilio español de 1939, vol. II, dir. José Luis Abellán, 204-207. Madrid: Taurus, 1976.

González López, Etelvino. «El pedagogo Luis Álvarez Santullano». Cuadernos de la Cátedra Miguel de Unamuno 48 (2010): 119-175.

Jiménez Mier, Fernando. Un maestro singular. Vida, pensamiento y obra de José de Tapia B. México: Ediciones Robin, 1989.

Juan Borroy, Víctor Manuel. «El pedagogo aragonés Domingo Tirado Benedí. Notas sobre su vida y obra». Anales. Anuario del Centro de la Universidad Nacional de Educación a Distancia en Calatayud 9 (2001): 117-128.

López Sánchez, José María. «El exilio científico republicano en México: la respuesta a la depuración», en La destrucción de la ciencia en España. Depuración universitaria en el franquismo, dir. Luis Enrique Otero Carvajal, 177-239. Madrid: Editorial Complutense, 2006.

Martín Ramos, José Luis. «La Unió Socialista de Catalunya (1923-1936)». Recerques: Història, economia i cultura 4 (1974): 155-190.

Peláez Reoyo, Tomás. Peinado Altable (1909-95). Aportaciones a La Psicología y Educación. Valladolid: Universidad de Valladolid, 1998.

Rangel Mayoral, Modesto Miguel. Rubén Landa Vaz, un pedagogo extremeño de la Institución Libre de Enseñanza en México. Badajoz: Editora Regional de Extremadura, 2006.

Published

2019-01-16

How to Cite

Cruz Orozco, J. I., & García de Fez, M. S. (2019). When Franco Falls. Educational Proposals for Spain from Exile (1945). Historia Y Memoria De La Educación, (9), 101–138. https://doi.org/10.5944/hme.9.2019.22879