Antón Alonso Ríos (1887-1980): Emigration, philanthropy, republicanism, repression and exile of a rural teacher

Authors

  • Xosé M. Malheiro Gutiérrez Universidade da Coruña

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.9.2019.21906

Keywords:

Galician emigration, Societies of education, Antón Alonso Ríos, Francoist repression, Galician teaching

Abstract

The present text reconstructs the biographical profile of a Galician teacher and political leader, Antón Alonso Rios, focusing on five aspects which mark consecutive stages in his vital trajectory: the first, as an emigrant in Argentina, marked by his leadership among an important part of the Galician diaspora; the second, during the Spanish Republic (1931-1936), a stage defined by his political activity in Galicia with connections to the nationalist cause and the agrarian reform; the third, his experience as a «fugitive» as a consequence of the fascist repression to which he was subjected during the Civil War, and lastly, his banishment in Buenos Aires - until his death - where he provided presence and continuity to the Galician government in  exile with the Consello de Galiza (Council of Galicia). We have consulted the myriad, diverse bibliography involving Galician emigration  to America and the Francoist repression, including  Galician and American press from the time;; the collection of the provincial Archive of the Diputación de Pontevedra (Council of Pontevedra); the Arquivo da Emigración (Emigration Archive) from the Consello da Cultura Gallega (Galician Culture Council) (Santiago de Compostela) and diverse corporate documentation from personal documents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Fernández, Bieito. Antón Alonso Ríos: Crónica dunha fidelidade. Santiago de Compostela: Edicións Laiovento, 1996.

Álvarez Blázquez, Xosé María. «Prólogo». En O Siñor Afranio. Ou como me rispei das gadoupas da morte, editado por Antón Alonso Ríos, 7-26. Vigo: Edicións Castrelos, 1979.

Armesto Victoria. Los Hijos cautivos de Breogán. El rastro de Castelao en América. Sada-A Coruña: Ediciós do Castro, 1986.

Barausse, Alberto. «Nationalisms and schooling: between italianity and brazility, disputes in the education of italian-gaucho people (Rs, Brazil, 1930-1945)». History of Education & Children’s Literature XII, no. 2 (2017): 443-475.

Cid Fernández, Xosé Manuel. Educación e ideoloxía en Ourense na II República. Organización e acción socioeducativa do maxisterio primario. Santiago: Andavira, 2010.

Cocho de Juan, Federico. Guerra Civil. Que pasou en Galicia e en España. Vigo: Edicións Xerais de Galicia, 2011.

Costa Rico, Antón. Escolas e Mestres. A educación en Galicia: da Restauración á IIª República. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 1989.

Costa Rico, Antón. A Colonia Escolar Compostelana de 1893. Primeiro Centenario. Santiago de Compostela: Consorcio de Santiago, 1993.

Costa Rico, Antón. «Emigrantes, escuelas y regeneración social: los emigrantes gallegos a América y el impulso de la educación (1879-1936)». Revista Brasileira da Educaçao 16 (2008): 13-44.

Costa Rico, Antón. «Os ensinantes galegos e o 36. Os mortos e os exiliados». En A IIª República e a Guerra Civil, editado por VV. AA., 487-521. A Coruña: Deputación de A Coruña, 2006.

Costa Rico, Antón y Xosé Manuel Malheiro Gutiérrez. «La investigación histórico-educativa en Galicia, 2002-2014». Historia y Memoria de la educación 4 (2016): 307-335.

Díaz, Hernán M. Historia de la Federación de Sociedades Gallegas. Buenos Aires: Fundación Sotelo Blanco-Biblos, 2007.

Fariña Jamardo, Xosé. La parroquia rural en Galicia. Madrid: Instituto de Estudios de Administración Local, 1975.

Fernandes Alves, Jorge. «Percursos de um brasileiro no Porto: o Conde de Ferreira». Revista da Faculdade de Letras. História 9 (1992): 199-214.

Fernandes Alves, Jorge. «Os Brasileiros»: Emigração e Retorno no Porto Oitocentista. Porto: Faculdade de Letras da UP, 1993.

Fernández Prieto Lourenzo y Miguel Cabo Villaverde. «Agrarismo y regeneracionismo en la Galicia de comienzos del siglo XX: El desarrollo del regionalismo agrícola». Agricultura y sociedad 86 (1998): 133-162.

Ferreiro, Celso E. Longa Noite de Pedra. Vigo: Edicións Xerais de Galicia, 1962. (1ª edición)

Godio, Julio. El nacimiento de la clase obrera argentina. Buenos Aires: Editorial Legasa, 1987

Gabriel, Narciso de. «Emigración y alfabetización en Galicia». Historia de la educación. Revista interuniversitaria 4 (1985): 321-336.

Gabriel, Narciso de. «A emigración como factor dinamizador da alfabetización». En Actas do Congreso Emigración e Educación (1900-1936). I Centenario das Escolas da Unión Hispano-Americana Valle Miñor (1909-2009), coordinado por Xosé Manuel Malheiro Gutiérrez, 205-27. Gondomar: Instituto de Estudos Miñoranos/Consello da Cultura Galega, 2011.

Gabriel, Narciso de. «Arximiro Rico: vida e morte dun mestre republicano». Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación 4 (2000): 9-38

Gabriel, Narciso de. «Republicanismo e educación». En El republicanismo coruñés en la historia, 257-266. A Coruña: Concello da Coruña, 2001.

Garazo, Antón. «Silleda e a comarca de Deza: políticos de onte e políticos de hoxe». A Trabe de ouro. Publicación galega de pensamento crítico 9 (1992): 35-46.

Granja, José Luis de la, Justo Beramendi, Pere Anguera. La España de los nacionalismos y las autonomías. Madrid: Síntesis, 2003.

Gurriarán, Ricardo. Ciencia e conciencia na Universidade de Santiago (1900-1940). Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións da Universidade, 2006.

Malheiro Gutiérrez, Xosé Manuel. «Antón Alonso Ríos: política e pedagoxía para un pobo». En VV. AA., Homenaxe a Antón Alonso Ríos e Ramón de Valenzuela, 101-110. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 2006.

Malheiro Gutiérrez, Xosé Manuel. «Antón Alonso Ríos: unhas notas sobre emigración, agrarismo e vida rural». A Trabe de Ouro. Publicación galega de pensamento crítico 53 (2003): 81-85.

Malheiro Gutiérrez, Xosé Manuel. «Do “gobernar es poblar” ao “educar es argentinizar”: Emigrantes e educación na Arxentina finisecular». Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación 17 (2013): 161-184.

Malheiro Gutiérrez, Xosé Manuel. Herdanza da emigración ultramarina. Pontevedra: Deputación de Pontevedra, 2005.

Malheiro Gutiérrez, Xosé Manuel. As escolas dos emigrantes e o pensamento pedagóxico: Ignacio Ares de Parga e Antón Alonso Ríos. Sada-A Coruña: Ediciós do Castro. 2006.

Malheiro Gutiérrez, Xosé Manuel. «Una nueva luz. La influencia de la escuela argentina en la intervención de los emigrantes gallegos en sus lugares de origen». Historia de la Educación. Revista interuniversitaria 26 (2007): 341-66.

Mato, Alfonso. O Seminario de Estudos Galegos. Sada-A Coruña: Ediciós do Castro, 2001.

Morente Valero, Francisco. La escuela y el Estado Nuevo. La depuración del Magisterio Nacional (1936-1943). Valladolid: Ámbito Ediciones, 1997.

Morente Valero, Francisco. «La muerte de una ilusión: el Magisterio español en la Guerra Civil y el primer franquismo». Historia y Comunicación social 6 (2001): 187-201.

Núñez Seixas, Xosé Manoel. O galeguismo en América, 1879-1936. Sada–A Coruña: Ediciós do Castro, 1992.

Núñez Seixas, Xosé Manoel. Emigrantes, caciques e indianos: o influxo sociopolítico da emigración transoceánica en Galicia (1900-1930). Vigo: Edicións Xerais de Galicia, 1998.

Nuñez Seixas, Xosé Manoel. «A parroquia de Alén Mar: Algunhas notas sobre o asociacionismo local galego en Buenos Aires (1904-1936)». Semata. Ciencias Sociais e Humanidades 11 (1999): 345-379.

Nuñez Seixas, Xosé Manuel. O inmigrante imaxinario. Estereotipos, representacións e identidades dos galegos na Arxentina (1880-1940). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, 2002.

Oved, Iaacov. El anarquismo y el movimiento obrero en Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI, 1978.

Peña Saavedra, Vicente. «Panorámica de la intervención escolar de los emigrantes gallegos a América (Siglos XVII-XXI)». En El asociacionismo y la promoción escolar de los emigrantes del Norte Peninsular a América, coordinado por Moisés Llordén Miñambres y José Manuel Prieto Fernández del Viso, 35-69. Boal: Ayuntamiento de Boal, 2012.

Porto Ucha, Ánxo. Mestras e mestres pontevedreses depurados polo franquis¬mo. Primeiras accións represivas e estudo por concellos no sur da provincia (1936-1942). Ponteareas: Alén Miño, 2008.

Puigróss, Adriana. Sujetos, disciplina y curriculum en los orígenes del sistema educativo argentino (1885-1916). Buenos Aires: Editorial Galerna, 2006.

Rivas Barrós, Sabela. A derradeira lección dos mestres. Galeguismo e pensamento pedagóxico (1900-1936). Vigo: Edicións Xerais de Galicia, 2001.

Sardi, Valeria. Historia de la enseñanza de la lengua y la literatura. Continuidades y rupturas. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2006.

Souto Blanco, María José. La represión franquista en la provincia de Lugo (1936-1940). Sada-A Coruña: Ediciós do Castro, 1998.

Souto Blanco, María José. Anos de odio. Golpe, represión e Guerra Civil na provincia da Coruña (1936-1939). A Coruña: Deputación da Coruña, 2007.

Valcárcel, Marcos. «Galicia en la 2ª República: El Estatuto de Autonomía». En Historia de Galicia. La época contemporánea, 933-952. Vigo: Faro de Vigo/Caixavigo, 1991, 933. Tomo IV.

Valín Fernández, Alberto. Laicismo, educación y represión en la España del siglo XX. Orense, 1909-1936/39. Sada-A Coruña: Ediciós do Castro, 1993.

Vilanova Rodríguez, Alberto. Los gallegos en la Argentina. Buenos Aires: Ediciones Galicia, 1966. 2 vols.

Viñao Frago, Antonio. «Filantropía y educación. Fundaciones docentes y enseñanza elemental (siglos XVIII-XIX)». En L’enseignement primaire en Espagne et en Amérique Latine du XVIII siècle à nos jours, dirigido por Jean-René Aymes, Ève-Marie Fell y Jean-Louis Guereña, 65-79. Tours: Université de Tours, 1986.

Viñao Frago, Antonio. «Memoria escolar y guerra civil. Autobiografías, memorias y diarios de maestros y maestras». Cultura Escrita & Sociedad 4 (2007): 171-202.

Published

2019-01-16

How to Cite

Malheiro Gutiérrez, X. M. (2019). Antón Alonso Ríos (1887-1980): Emigration, philanthropy, republicanism, repression and exile of a rural teacher. Historia y Memoria de la Educación, (9), 473–520. https://doi.org/10.5944/hme.9.2019.21906

Issue

Section

Historical Researches