Pedagogical renovation and teachers identities: a comparative study of public examination files and Francoist purge files of primary headteachers of the Second Spanish Republic (1932-1943)
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.12.2020.26260Keywords:
Institutional life-archive, public examination files, Francoist purge process, headteachers, teachers’ professional identityAgencies:
EDU2017-82485-P (MCIU/AEI/FEDER, UE), MINECO BES-2015-075107,Abstract
This paper evaluates the possibilities offered by a comparative study between two sources unrelated until now: the personal files from professional selection processes produced during the Second Spanish Republic and the files produced in the Francoist purge process which started at the beginning of the Spanish Civil War. We take a privileged segment of the teaching staff as a sample: the teachers who achieved headteacher positions for the new graded schools in the public exams held in 1932 during the Second Spanish Republic. In order to contextualize the relevance of this contingent of teachers, we first offer a quantitative analysis, showing the impact of the purging process on them. Next, we present the approach from which we perform the qualitative analysis, which is based on the interpretation of the files as “institutional life-archives” and we try to characterise this life-archive practice in both processes, keeping in mind that, although different in modality and purpose, both are valuable sources for studying the professional identities of those who elaborated the files. Finally, we propose three models —confirmation, re-adaptation and dissolution— for performinga qualitative analysis, which make it possible to assess the production and fluctuation of teacher’s identities among these files. These models demonstrate the utility of a comparative analysis of these sources, which can serve to study the configuration of teachers’ professional and pedagogical identities as well as their relationship with the new pedagogical theories and pedagogical tradition in a key time of Spanish history of education. It is our hope that this study will lead to new lines of research in order to analyse the continuities and ruptures of pedagogical discourses and practices between different periods.
Downloads
References
Agulló Diaz, María del Carmen. «Amputar, segar, limpar e purificar: a depuración do maxisterio durante o franquismo». Sarmiento 21 (2017): 9-30.
Artières, Philippe. «Arquivar a Própia Vida». Revista de Estudos Históricos 11, no. 21 (1998): 9-34.
Barceló Bauzà, Gabriel. «La enseñanza primaria en Mallorca (1939-1949). Cultura y prácticas escolares». PhD diss., Universitat de les Illes Balears, 2017.
Fernández Fernández, Javier. «La construcción de una casa de huérfanos modélica, el Orfanato Nacional de El Pardo (febrero de 1931-febrero de 1934)». Masters diss., Universidad de Alcalá, 2013.
Fernández Soria, Juan Manuel, y María del Carmen Agulló Díaz. Maestros valencianos bajo el franquismo. La depuración del magisterio: 1939-1944. Valencia: Institució Alfons el Magnànim, 1999.
Menguiano Rodríguez, Carlos. «Los expedientes-oposición a direcciones de escuelas graduadas de 1932 como fuente histórico-educativa. Un estudio de caso: el expediente-oposición de María Sánchez Arbós». Historia y Memoria de la Educación 10 (2019): 309-344.
Menguiano Rodríguez, Carlos. «Los expedientes de oposición como fuente histórico-educativa: modelos de archivos de vida». Revista Linhas 20, no. 44 (2019): 14-27.
Morente Díaz, Manuel. La depuración de la enseñanza pública cordobesa a raíz de la guerra civil. Córdoba: El Páramo, 2011.
Morente Valero Francisco. La escuela y el Estado Nuevo: La depuración del magisterio nacional 1936-43. Valladolid: Ámbito, 1997.
Morente Valero Francisco. «La depuración franquista del magisterio público. Un estado de la cuestión». Hispania 61, no. 208 (2001): 661-688.
Pozo Andrés, María del Mar del. «La construcción de la categoría “Maestra Republicana”: La tipología generacional como propuesta». En Las Maestras de la República, editado por Elena Sánchez de Madariaga, 236-270. Madrid: Catarata, 2012.
Pozo Andrés, María del Mar del. Justa Freire o la pasión de educar. Biografía de una maestra atrapada en la historia de España (1896-1965). Barcelona: Octaedro, 2013.
Pozo Andrés, María del Mar del y Sjaak Braster. «El movimiento de la Escuela Nueva en la España franquista (España, 1936-1976) repudio, reconstrucción y recuerdo». Revista Brasileira de História da Educação 12, no. 3 (30) (2012): 15-44.
Ramos Zamora, Sara. «Un ejercicio de intervención en la memoria: La represión de las maestras de la Segunda República». En Las Maestras de la República, editado por Elena Sánchez de Madariaga, 147-165. Madrid: Catarata, 2012.
Soler Mata, Joan. Concepció Sainz-Amor (1897-1994). Barcelona: Universitat de Barcelona, 1994.