The achievement of the universal literacy in the High Nervion (Basque Country)
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.10.2019.21873Keywords:
Literacy, Human capital, Education, Basque Country, DevelopmentAbstract
The aim of this article is to study a concrete example of the literacy process in the Basque region of High Nervión, located between Araba/Álava and Bizkaia. In order to avoid generalizations and to highlight nuances, in the article we evaluate the achievements of the region by means of a comparison with other nearby areas as well as the rest of Spain. We go about our comparison in the context of studies based on the analysis of the access to the basic education as a way of improving human capital, education being a necessary factor but not in itself enough to initiate economic development. This aspect is dealt with in the first part of the work. Secondly, we will move from the first information on literacy that appears in the middle of the 19th century forward to 1935, just before the Spanish Civil War, when the High Nervión had recently achieved full literacy of all of its inhabitants. This occurred after a phase characterized by an economic and demographic crisis. The study was carried out on the basis of statistical sources such as municipal registers of inhabitants, in which the literacy skills of each person are noted. In the end we conclude that, despite important differences between territories, genders and labor situations, the literacy process was completed before the Civil War, enabling and empowering the human capital of the High Nervión’s for the economic development that the region was initiating.
Downloads
References
Aspuru Oribe, Javier. «Amurrioko udaletxearen 100 urteurrena». Aztarna 29 (2005): 32-40.
Aztarna. Amurrio 1900-1950: un paseo por el pueblo de nuestros abuelos a través de la fotografía. Amurrio: Aztarna, 2007.
Becerro de Bengoa, Ricardo. La enseñanza en el siglo XX. Madrid: Ed. Edmundo Capdeville, 2009.
Bowman, Mary Jane y C. Arnold Anderson. «Concerning the Role of Education in Development». En Old Societies and New States, editado por Clifford Geertz, 247-269. Glencoe: The Free Press, 1963.
Capellán de Miguel, Gonzalo. Ricardo Becerro de Bengoa. La enseñanza en el siglo XX. Leioa: Servicio Editorial de la UPV/EHU, 2001.
Carreras Candi, Francesc. Geografía general del País Vasco. Bilbao: La Gran Enciclopedia Vasca, 1980.
Collantes Gutiérrez, Fernando. «¿Fue el capital humano importante para la diversificación económica de la España rural (1950-1991)?». Revista de Demografía Histórica 25, no. 1 (2007): 165-190.
Dávila Balsera, Paulí. La política educativa y la enseñanza pública en el País Vasco (1860-1930). San Sebastián: Ibaeta Pedagogía, 1995.
García Abad, Rocío. «Alfabetización y capital humano inmigrante. Análisis diferencial de los niveles educativos de la población inmigrante en la primera industrialización vizcaína». Vasconia 38 (2012): 741-759.
García Abad, Rocío. Historias de emigración. Factores de Expulsión y Selección de capital humano en la emigración a la Ría de Bilbao (1876-1935). Bilbao: Servicio Editorial de la UPV/EHU, 2005.
García Abad, Rocio, Arantza Pareja Alonso y Karmele Zarraga Sangroniz. «¿Sabe leer? ¿Sabe escribir? El proceso de alfabetización en el País Vasco». Revista de Demografía Histórica 25, no. 1 (2007): 25-38.
González Portilla, Manuel y José Urrutikoetxea Lizarraga. Vivir en familia, organizar la sociedad: familia y modelos familiares, las provincias vascas a las puertas de la modernización (1860). Bilbao: Servicio Editorial de la UPV-EHU, 2003.
González Portilla, Manuel, José Urrutikoetxea Lizarraga y Karmele Zarraga Sangroniz. La «otra industrialización» del País Vasco: las pequeñas y medianas ciudades: capital humano e innovación social durante la primera industrialización. Bilbao: Editorial UPV/EHU, 2015.
González Portilla, Manuel y José Urrutikoetxea Lizarraga. «El capital humano en la primera modernización industrial vasca (1876 – 1930). Viejas herencias e innovaciones recientes». Revista de Demografía Histórica 34, no. 2 (2016): 53-83.
Goody, Jack. Literacy in Traditional Societies. Cambridge, Cambridge University Press, 1968.
Ladrón de Guevara López de Arbina, Ernesto. La conformación del sistema educativo en Álava (1860 – 1936): centralización y foralismo. Vitoria-Gasteiz: Diputación Foral de Álava-Departamento de Cultura, 2000.
Luria, Aleksandr Románovich. Cognitive Development. Its Cultural and Social Foundations. Cambridge: Cambridge University Press, 1976.
Madoz, Pascual. Diccionario geográfico-estadístico-histórico. Álava. Valladolid: Ámbito, 1989.
Mendia, Santiago. El condado de Ayala. Vitoria-Gasteiz: Diputación Foral de Álava, 1994.
Merino Zulueta, Aketza. «El Alto Nervión: La cara oculta de la modernización vasca (1876-1936): otras funciones, otros ritmos». Trabajo de Fin de Máster, Universidad del País Vasco, 2011.
Mitch, David. «Educación y crecimiento económico: ¿Otro axioma de indispensabilidad? Del capital humano a las capacidades humanas». En La maldición divina. Ignorancia y atraso económico en perspectiva histórica, editado por Clara Eugenia Núñez y Gabriel Tortella, 41-60. Madrid: Alianza Universal, 1993.
Núñez, Clara Eugenia Núñez. La fuente de la riqueza. Educación y desarrollo económico en la España contemporánea. Madrid: Alianza, 1992.
Núñez, Clara Eugenia y Gabriel Tortella (eds.). La maldición divina. Ignorancia y atraso histórico en perspectiva histórica. Madrid: Alianza, 1993.
Ormaetxea Garai, Xabier. «Ramón Ortíz de Zárate Martínez de Galarreta (1817-1883). Biografía político-institucional y análisis político de su figura u obra entre 1840 y 1858». Trabajo de Fin de Máster, Universidad del País Vasco, 2011.
Ostolaza Esnal, Maitane. Entre religión y modernidad: los colegios de las congregaciones religiosas en la construcción de la sociedad guipuzcoana contemporánea: 1876-1931. Bilbao: UPV-EHU, 2000.
Pollard, Sidney Pollard. Peaceful Conquest: The Industrialization of Europe 1760-1970. Oxford: Oxford University Press, 1982.
Reboredo Olivenza, José Daniel. «La organización administrativa de la primera enseñanza decimonónica (1825-1930)». Sancho el Sabio 5 (1995): 307-322.
Salazar Olabarria, Juan José y Javier Salcedo Eguía. Recuperación de la memoria colectiva: Laudio-Llodio. Laudio/Llodio: Fundación Amalur, 2007.
Sandberg, L. G. Sandberg. «Ignorance, poverty and economic backwardness in the early stages of European industrialization: variations on Alexander Gerschenkron’s grand theme». Journal of European Economic History 11, no. 3 (1982): 675-697.
Schultz, Theodore William. «The value on the ability to deal with disequilibria». Journal of Economic History 39, no. 3 (1975): 827-846.
Schultz, Theodore William. Investing in People. The Economics of Population Quality. Berkeley: University of California Press, 1981.
Solow, Robert. «Technical Change and the Aggregate Production Function». Review of Economics and Statistics 39 (1957): 312-320.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Historia y Memoria de la Educación agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).