The Aestheticisation of the War in the Falangist Magazine Vértice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.11.2023.37601

Keywords:

Spanish Civil War; Vértice magazine; aestheticization of the war; Falange Española

Abstract

During the first years of its publication, the Falangist magazine Vértice had an important graphic apparatus aimed at capturing the attention of the wealthy classes that purchased it. This study analyzes the aestheticisation of the war in the magazine based on three fundamental ideas: the conception of Vértice as a propaganda weapon; the mythical character that the conflict acquired in it; and the plastic resources of the cartoonist Tono and the photographer José Compte in the section «De la guerra en España». Thus, the research concludes with the definition of a martial imaginary based on the abstraction of the soldier as an artistic subject and the conception of the magazine as an affiliative element of the aristocracy to Falangism in the context of the Spanish Civil War.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert, Mechthild: «La guerra y el hogar: iconografía e ideología en la revista Vértice (1937-1939)», en Guereña, Jean-Luis (dir.): Image et trasmission des savoirs dans les mondes hispaniques et hispanoaméricains. Tours, Presses universitaires François-Rabelais, 2007, pp. 633-643.

Ascunce Arrieta, José Ángel: San Sebastián, capital cultural (1936-1940). San Sebastián Monográficas Michelana, 1999.

Box, Zira: «Cuerpo y nación: sobre la España vertical y la imagen del hombre», Ayer, 3 (2017), pp. 205-228.

Box, Zira: «Análisis socio-metafórico y culturas políticas: sobre el estudio del nacionalismo falangista», Política y sociedad, 55 (2018) pp. 93-114.

Cadenas Vincent, Vicente: Actas del último Consejo Nacional de Falange Española de las JONS (Salamanca 18-19, IV, 1937) y algunas noticias referentes a la Jefatura Nacional de Prensa y Propaganda. Madrid, Gráficas Ugina, 1975.

Corderot, Didier: «Tono y sus tonerías (1938). Vanguardia artística a servicio de la propaganda rebelde», Diablotexto Digital (2016), pp. 56-76.

Di Febo, Giuliana: «El ‘monje guerrero’: identidad de género en los modelos franquistas durante la Guerra Civil,. en V.V.A.A: Las mujeres y la guerra civil española. Madrid, Ministerio de Asuntos Sociales e Instituto de la Mujer, 1991.

Di Febo, Giuliana: Ritos de guerra y victoria en la España franquista. Bilbao, Desclée, 2002.

Fontán del Junco, Manuel: La vanguardia aplicada 1890-1950. Madrid, Fundación Juan March y Editorial Arte y Ciencia, 2012.

González Aja, Teresa (ed.): Sport y autoritarismos: la utilización del deporte por el comunismo y el fascismo. Madrid, Alianza, 2002.

Giménez Caballero, Ernesto: «Verdadera imagen de Franco», Vértice, 4 (julio 1937), p. 51.

Giménez Caballero, Ernesto: Los secretos de la Falange. Madrid, Yunque, 1939.

Giménez Caballero, Ernesto: Arte y Estado (introducción, edición y notas de Enrique Selva). Madrid, Biblioteca Nueva, 2009/1935.

González Aja, Teresa: «Monje y soldado. La imagen masculina durante el Franquismo», Revista internacional de Ciencias del Deporte, 1 (2005), pp. 64-83.

Llorente Hernández, Ángel: Arte e ideología en el franquismo (1936-1951). Madrid, Visor, 1995.

Martínez Cano, Julia: «La modernidad en las revistas de entreguerras: fotografía y propaganda», en Díaz del Campo, Ramón V.; Pérez Garzón, Juan Sisinio (coords.): La aventura de la modernidad. Los años veinte en España. Madrid, Catarata, 2022, p. 264-281.

Mendelson, Jordana: Revistas y guerra. 1936-1939. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2007.

Ortiz-Echagüe Trujillano, Javier: «José Compte: de la fotografía publicitaria a la propaganda en la guerra civil española (1936-1939)», Comunicação Pública, 23 (2017) pp. 56-78.

Primo de Rivera y Sáenz de Heredia, José Antonio: Obras completas. Madrid, Delegación Nacional de Prensa y Propaganda de F.E.T., 1945.

Purcet Gregori, Aleix; Alonso Fernández, Juan: «Fascismo, guerra y fotografía: la mirada de la Nueva España», en Girona 2014: Archivos e Industrias Culturales, (2014), pp. 1-18.

Ridruejo Jiménez, Dionisio: Casi unas memorias. Barcelona, Península, 2007.

Rodríguez Tranche, Rafael; Sánchez-Biosca, Vicente: El pasado es el destino. Propaganda y cine del bando nacional en la Guerra Civil. Madrid, Cátedra, 2011.

Sánchez Vigil, Juan Miguel: «La mirada azul», en Heras Herrero, Beatriz de las (ed.): Imagen y guerra civil española. Carteles, fotografía y cine. Madrid, Síntesis, 2017, pp. 75-100.

Sánchez Vigil, Juan Miguel; Olivera Zaldúa, María: Fotoperiodismo y República. Madrid, Cátedra, 2014.

Thomas Andreu, Joan Maria: Falange, Guerra Civil y franquisme. F.E.T. y de las J.O.N.S de Barcelona en els primers anys del regum franquista. Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1992.

Vega Rosa, Carmelo: Fotografía en España (1839-2015). Historia, tendencias, estéticas. Madrid, Cátedra, 2017.

Vilar Rodríguez, Margarita: «La ruptura posbélica a través del comportamiento de los salarios industriales: nueva evidencia cuantitativa (1908-1963)», Revista de historia industrial, 25 (2004), pp. 81-126.

Viuda-Serrano, Alejandro; González Aja, Teresa: «Héroes de papel. El deporte en la prensa como herramienta de propaganda política del fascismo y franquismo. Una perspectiva histórica comparada», Historia y comunicación social, 17 (2012) pp. 41-68.

Published

2023-07-13

How to Cite

Martínez Cano, J. (2023). The Aestheticisation of the War in the Falangist Magazine Vértice. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (11), 159–182. https://doi.org/10.5944/etfvii.11.2023.37601