Christ Awaiting Crucifixion: The Discovery of a Painting by José Maea Copying Alonso Cano and the Graphic Versions by Álvarez de Mon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.11.2023.35978

Keywords:

Alonso Cano; José Maea; Manuel Álvarez de Mon; copy; Academic apprenticeship

Abstract

In the mid-17th century, Alonso Cano completed a canvas depicting «Christ awaiting crucifixion», influenced by the so-called severe naturalism.
This painting did not went unnoticed in Neoclassicism, as two artists such as José Maea (1759-1826) and Manuel Álvarez de Mon (d. 1809) used this model according to two different formulas: the first by means of an oil painting as an object of learning and the second by means of a drawing and subsequent engraving for a prize in a competition organized by the San Fernando Academy.
In this work, we will study the artistic, aesthetic and iconographic aspects, the analysis of graphic sources, as well as the historicity of those artworks.
With the exhibition of an unpublished painting by Maea and the graphic versions by Álvarez de Mon, we have materialised a convergence towards the study of Baroque painting under the postulates of academicism.

Downloads

References

Alba Pagán, Ester: La pintura y los pintores valencianos durante la Guerra de la Independencia y el reinado de Fernando VII (1808 - 1833) (Tesis Doctoral Inédita), Universitat de València, 2004. Disponible en línea: http://hdl.handle.net/10803/9966

Álvarez Lopera, José et alii: Figuras e imágenes del Barroco. Estudios sobre el barroco español y sobre la obra de Alonso Cano. Madrid, Fundación Argentaria, 1999.

Arnau García, Ramón: «Rafael Comenge, periodista intelectual y político», Compendio histórico de Alberic y sus hijos. Alberic, 1997.

Aterido Fernández, Ángel: Corpus Alonso Cano: documentos y textos. Madrid, Subdirección General de Información y Publicaciones, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2002.

Ávila Valverde-Hierro, Ana: «Una imagen de piedad manierista y su pervivencia en el barroco: el Cristo de la Humildad y Paciencia», en Guerrero, José; et al.: III Congreso nacional de historia del arte. Sevilla, Comité español de historia del arte (CEHA), 1980.

Avilleira, J.: «Alonso Cano», Album Letras-Artes, 68 (2002), pp.4-5.

Barroso Gutiérrez, M.ª Cristina: Los copistas del Museo del Prado. La revalorización de la copia de maestros en el aprendizaje del artista. La importancia de la copia (Tesis Doctoral Inédita), Universidad Autónoma de Madrid, 2017. Disponible en línea: http://hdl.handle.net/10486/679907

Blas Benito, Javier: «Manuel Álvarez de Mon», Diccionario Biográfico electrónico, Real Academia de la Historia. Disponible en línea: https://dbe.rah.es/biografias/41130/manuel-alvarez-de-mon

Blaya Estrada, Nuria: «Mare de Déu amb el Nen i àngels», en VVAA: Herència pintada. Obres pictòriques restaurades de la Universitat de València. Valencia, Vicerectorat de Cultura, 2002, pp. 212-214.

Bolaños, María: «Borrowed beauties: The National Collection of artistic reproductions», Culture & History Digital Journal, vol. 2, 2 (2013), e025.

Comenge Muñoz-Cobo, Pilar; Giménez Ortiz, M.ªAmparo; Ortega Gironés, Enrique: A Don Rafael…Un hombre fascinante. Vida, obra y herencia cultural de Rafael Comenge Dalmau en su Alberic natal. Alberic, Ayuntamiento de Alberic, 2021.

Estévez, Tomás: «D. José Maea. Pintor 1760-1826», Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, tomo XLI (1933), pp. 113-122.

Frutos Sastre, Leticia M.: «Noticias sobre las obras de Alonso Cano en Madrid: el Cristo de la Humildad de la Real Congregación del Santo Cristo de San Ginés», Archivo Español de Arte, vol. 76, 303 (2003), pp. 314-319.

Gallego Gallego, Antonio: «Catálogo de los dibujos de la Calcografía Nacional», Academia. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, vol. 42 (1976), pp. 47- 72.

García Rodríguez, Amando: Pintura valenciana. Valencia, Cátedra de Eméritos de la Comunidad Valenciana, 2008.

Herrero-Cortell, Miquel Àngel: «Del sacar de otras pinturas. Consideración de las copias pictóricas a la luz de los tratados y otros textos del Renacimiento: reputación teórica versus repercusión práctica», Revista de humanidades, 35 (2018), pp. 81-106.

Mazzarelli, Carla: Dipinguere in copia. Da Roma all’Europa, 1750-1870. I. Teorie e pratiche. Roma, Campisano Editore, 2018.

Molina Martín, Álvaro: «Retratos de españoles ilustres con un epítome de sus vidas. Orígenes y gestación de una empresa ilustrada», Archivo Español de Arte, vol. 89, 353 (2016), pp. 43-60.

Montes, José Luis; Quesada, José María: «Capilla del Santísimo Cristo de la Redención». Disponible en línea:

http://www.parroquiadesangines.es/un-recorrido-por-las-obras-de-arte-del-templo-parroquial-2/14-capilla-sacramental/

Morales y Marín, José Luis: «El pintor valenciano José Maea (1760-1826). Noticias documentales y composiciones para ser grabadas», Archivo de Arte Valenciano, 78 (1997), pp. 112-133.

Navarrete Martínez, Esperanza: La Academia de Bellas Artes de San Fernando y la pintura de la primera mitad del siglo XIX. Madrid, Fundación Universitaria Española, 1999.

Navarrete Martínez, Esperanza: «José Maea», en Diccionario Biográfico electrónico. Real Academia de la Historia. Disponible en línea: https://dbe.rah.es/biografias/19403/jose-maea

Rodríguez Richart, José: «Rafael Comenge y Dalmau, escritor», Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, 85 (2009), pp. 173-204.

VVAA: Alonso Cano. Arte e iconografía. Catálogo de exposición. Granada: Arzobispado de Granada, 2002.

Solache, Gloria: «Andrés Rossi. Alegoría de la pintura», en Hoffman-Samland, Jens: Dibujos españoles en la Kunsthalle de Hamburgo. Madrid, Museo Nacional del Prado, 2014.

Vilaplana Zurita, David: «Neoclasicismo, Academicismo y Romanticismo: La Pintura», en Aguilera Cerni, Vicente (ed.): Historia del arte valenciano. Del manierismo al arte moderno. Valencia, Biblioteca Valenciana. Consorci d’Editors Valencians, vol. 4, 1997, pp. 306-307.

VVAA: Alonso Cano. Espiritualidad y modernidad artística. Granada, Catálogo de la exposición conmemorativa del IV Centenario. TF editores, 2001-2002.

Vizcaíno Villanueva, Mariam: «El Cristo de la Humildad, una iconografía de pasión pintada por Alonso Cano para el Madrid de los Austrias», Cuadernos de Arte e Iconografía, tomo XIX, 38 (2010), pp. 429-451.

Wethey, Harold E.: Alonso Cano: pintor, escultor y arquitecto. Madrid, Alianza Editorial, 1983.

Published

2023-08-29

How to Cite

Guerola Blay, V., & Castell Agustí, M. . (2023). Christ Awaiting Crucifixion: The Discovery of a Painting by José Maea Copying Alonso Cano and the Graphic Versions by Álvarez de Mon. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (11), 183–210. https://doi.org/10.5944/etfvii.11.2023.35978

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.