From the Empty Center to the Loss of the Center. Notes on the Evolution of the Solomon R. Guggenheim Foundation’s Museum Concept

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.10.2022.32871

Keywords:

Guggenheim Museum; monument; New York; Venice; Bilbao; center

Abstract

This paper explores the relationships established between museum project, collection and space based on three examples of museums under the same copyright: The Solomon R. Guggenheim Foundation. Analysing and comparing its three projects in New York, Venice and Bilbao as spaces for the exhibition of modern and contemporary art would help us to understand the relationships generated between building, content, space and collection and its consideration as a contemporary monument, from the second half of the 20th century to the present.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berger, John: El sentido de la vista. Madrid, Alianza Editorial, 2002.

Berthault, Pierre-Gabriel: Entrée triomphale des monuments des sciences et des arts en France; fête à ce sujet : les 9 et 10 thermidor an 6.me de la République, [grabado], Paris, Girardet inv. & del., Berthault sculp. Bibliothèque Nationale de France, 1798.

Bonnet, Frédéric: «Un Museion en transition», Journal des Arts, 423 (2014).

Bogner, Dieter: «À l’interior de l’Endless House», en Quaderns d’Arquitectura i Urbanisme, 222 (1999).

EGMUS (European Group on Museum Statistics) Monika Hagedorn-Saupe; Axel Ermert (eds.). A guide to European Museum Statistics. Berlin: diciembre 2004.

Le Corbusier; Boesiger, Willy (ed.): Le Corbusier et Pierre Jeanneret : oeuvre complète. Zurich, Les Éditions d’architecture, 1967.

Fernández-Galiano, Luis: «Un pulpo de acero», en Arquitectura Viva, 24 (1992).

Fiorin, Eugenia : Progetto Venezia: Ca’Venier : III Mostra internazionale di architettura: la Biennale di Venezia / [redazione a cura di Eugenia Fiorin e Paolo Cimarosti]. Venezia: Biennale di Venezia, Settore architettura, 1985.

Frías, María Antonia: Arquitectura y percepción: el Museo Guggenheim de Bilbao. Pamplona, UN, 2001.

Gómez Martínez, Javier: Dos museologías : las tradiciones anglosajona y mediterránea: diferencias y contactos. Gijón, Trea, 2006.

Grupo Ferrovial S.A.: «El Museo Guggenheim Bilbao. Bilbao/España». Informes de la Construcción, vol. 49, 451 (1997).

Guggenheim, Peggy: Confesiones de una adicta al arte. Barcelona, Editorial Lumen, 2002 [1960].

Hautecourt, Louis: À l’ombre des jeunes filles en fleurs. Paris, Éditions de la Nouvelle Revue française, 1920, 197. Citado en Le Pape, Yannick : «La querelle du décor: aspects et évolutions de l’architecture intérieure des musées», Livraisons de l’histoire de l’architecture, 30 (2015).

Hautecourt, Louis: «Architecture et organisation des musées», Mouseion, 23-24 (1933).

Hoffmann, Detlef: «Problème d’une conception didactique du musée», en Desvallées, André (éd.): Vagues. Une anthologie de la nouvelle muséologie I, Mâcon, Éditions W., Savigny-le-Temple, MNES, 1992.

Kimball, Fiske: «Quelques suggestions pour la construction et l’organisation d’un musée d’art», Mouseion, 11 (1930).

Lorente, Jesús Pedro: «Colecciones museísticas de arte en espacios públicos portuarios». Ábaco, vol. 3, 27 (2018).

Maderuelo, Javier: La idea de espacio en la arquitectura y el arte contemporáneos 1960-1989. Madrid, Akal, 2008.

Marx, Karl: Manuscritos Económicos y Filosóficos, 1844.

Moneo, Rafael: Inquietud teórica y estrategia proyectual : en la obra de ocho arquitectos contemporáneos. Barcelona, Actar, 2004.

Montaner, Josep Maria: Museos para el nuevo siglo = Museums for the new century. Barcelona, Gili, 1995.

Prat, Véronique: «L’islam en plein art», Le Figaro, 14 septembre 2012. En línea: http://www.lefigaro.fr/arts-expositions/2012/09/14/03015-20120914ARTFIG00761-l-islam-en-plein-art.php?pagination=5. [Recuperado el 08 de enero de 2022]

Pevsner, Nikolaus. Historia de las tipologías arquitectónicas. Barcelona: Gustavo Gili, 1979.

Priestley, W. E. B.: «President’s address. Museum Association. Bradford Conference», The Museums Journal, 2 (1902).

Quetglas, Josep: Pasado a limpio, I. Girona: Pre-textos, 2002.

Quetglas, Josep: Pasado a limpio, II. Valencia: Pre-Textos, 1999.

Quinan, Jack: «Frank Lloyd Wright’s Guggenheim Museum: A Historian’s Report». Journal of the Society of Architectural Historians, vol. 52, 4 (1993).

Raebur, Ben (ed.): The Solomon R. Guggenheim Foundation. Architect: Frank Lloyd Wright. New York, Solomon R. Guggenheim Foundation & Horizon Press, 1960.

Rancière, Jacques: El espectador emancipado. Ellago, Castellón, 2010.

Shapira, Elana: «Kiesler’s Imaging Exile in Guggenheim’s Art of this Century Gallery and the New York Avant-garde Scene in the early 1940s», en Dogramaci, Burcu; Hetschold, Mareike; Karp Lugo, Laura; Lee, Rachel; Roth, Helene (edts.): Arrival Cities. Migrating Artists and New Metropolitan Topographies in the 20th Century. Leuven University Press, 2020.

Tayeb, Monir; Austin, Michel: The Héctor Berlioz website. Berlioz in London, en http://www.hberlioz.com/London/BL1851Exhibition.html

Watkin, David: «Frank Lloyd Wright and the Guggenheim Museum». AA Files, vol. Spring,

(1991).

Wright, Frank Lloyd: Autobiografía. 1867 - [1943]. Madrid: El Croquis, 1998.

Zevi, Bruno: «Il Guggenheim Museum», Chronache di architettura. 1958-1960 Dall’Expo mondiale di Bruxelles all’inaugurazione di Brasilia. Bari: Laterza, 1971.

Zulaika, Joseba: Crónica de una seducción: el museo Guggenheim Bilbao, Frank O. Gehry. Madrid, Nerea, 1997.

Archives of American Art, en https://www.aaa.si.edu/collections/letters-and-clippings-relating-to-solomon-r-guggenheim-museum-6380.

Demography of London, en http://en.m.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_London

First London International Exposition of 1851. World’s first international exposition - a great success, en http://www.ndl.go.jp/exposition/e/s1/1851.html

«Luisa Caseti, marquesa y vagabunda», The lost one, Canal Arte, https://www.arte.tv/es/videos/097371-006-A/luisa-casati-marquesa-y-vagabunda/

The Times, 3 de julio de 2002.

Published

2022-09-12

How to Cite

Carabí Bescós, G. (2022). From the Empty Center to the Loss of the Center. Notes on the Evolution of the Solomon R. Guggenheim Foundation’s Museum Concept. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (10), 397–424. https://doi.org/10.5944/etfvii.10.2022.32871