In the Name of the Father… Joan de Joanes at the Vicent Macip’s Workshop (c. 1520-1542). Considerations on Shared Authories
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.9.2021.30244Keywords:
Joan de Joanes; Vicent Macip; Renacimiento; pintura; talleres; siglo XVIAbstract
This paper focuses on the period of consolidation of Joan de Joanes as a master painter, and particularly at the time when, before taking charge of the management of the family workshop, he worked in the shadow of his father. Through a series of case studies, the incipient artistic activity of the young Joanes is briefly outlined, while some considerations about works and tasks in the workshops are raised. All this leads a revision of the attribution of certain artworks that from now on must be considered joint authorship. Finally, some conclusions and premises are raised between the lines. Although they not only are valid in the case of the Macip family workshop, but they are also equally operative for many other artists of the period.
Downloads
References
Albi, José: Joan de Joanes y su círculo artístico, Valencia, Institución Alfonso el Magnánimo, 3 vols., 1979.
Alcahalí, Barón de: Diccionario Biográfico de Artistas Valencianos. Valencia, Imprenta de Federico Doménech, 1897.
Aliaga, Joan; Ramón, Nuria: «Algunas pinturas góticas y renacentistas del monasterio de santa Clara de Gandia», Archivo de Arte Valenciano, 97 (2016), pp. 111-124.
Arozena, Olimpia: «El pintor Vicente Macip, padre de Joan de Joanes», Anales de la Universidad de Valencia, año XI, cuaderno 83 (1930-1931), pp. 98-121.
Bassegoda, Bonaventura: «Vicente Vitoria (1650-1709), primer historiador de Joan de Joanes», Locus Amoenus, 1 (1995), 165-172.
Benito, Fernando: Joan de Joanes. Una nueva visión del artista y su obra. Valencia, Generalitat Valenciana, 2000.
Benito, Fernando, Gómez, José; Samper, Vicente: «Fernando Llanos y Fernando Yáñez. Santo Entierro», Los Hernandos. Pintores Hispanos del entorno de Leonardo, Valencia, Generalitat Valenciana, 1998, pp. 60-61.
Benito, Fernando; Galdón, José Luis: Vicente Macip (h. 1475 - 1550). Valencia, Generalitat Valenciana, 1997.
Benito, Fernando; Vallés, Vicente: «Nuevas noticias de Vicente Macip y Joan de Joanes», Archivo Español de Arte, 64/255 (1991), pp. 353-360.
Company, Ximo: Paolo da san Leocadio i els inicis de la pintura del Renaixement a Espanya. Gandia, CEIC Alfons el Vell, 2006.
Company, Ximo; Tolosa, Lluïsa: «La obra de Vicent Macip que debe restituirse a Joan de Joanes», Archivo de Arte Valenciano, 80 (1999), pp. 50-61.
Ferrer, Albert: «El retablo mayor de la catedral de Segorbe. Paradigma del quehacer de los Macip», Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, LXXXVII (2011), pp. 259-276.
Ferrer, Albert: «Las personalidades de Vicente Macip y Joan de Joanes a la luz de dos nuevas obras», Archivo de Arte Valenciano, 94 (2013), pp. 37-44.
Gómez-Ferrer, Mercedes; Corbalán, Juan: «Un contrato inédito de Juan de Joanes. El retablo de la Cofradía de la Sangre de Cristo de Valencia (1539)», Archivo Español de Arte, 85/337 (2012), pp. 1-16.
Herrero-Cortell, Miquel Ángel: Procedimientos técnicos, soportes y materiales utilizados en los obradores pictóricos de la Corona de Aragón (Ss. XV-XVI). Una aproximación a través del paradigma Valenciano, (Tesis doctoral inédita), Universitat de Lleida, 2019.
Herrero-Cortell, Miguel Ángel; Puig, Isidro: «Cuando el trazo velado delata al maestro. Dibujos subyacentes en la obra pictórica de Joan de Joanes: de la creación a las prácticas de taller», Archivo de Arte Valenciano, 99 (2018), pp. 32-57.
Herrero-Cortell, Miguel Ángel; Puig, Isidro: «De piedra negra, tinta aguada y albayalde. las técnicas de dibujo de Joan de Joanes y el “estado del arte” en la Valencia del siglo XVI ¿tradición o innovación?», Ars Longa, 28 (2019), pp. 69-89.
Herrero-Cortell, Miguel Ángel; Puig, Isidro: «Evolución gráfica, estilística y técnica del dibujo subyacente valenciano de los siglos XV y XVI. Analogías, divergencias, transmisiones y rupturas a través del diseño oculto», Archivo de Arte Valenciano, 100 (2019), pp. 57-82.
Llorente, Teodoro: España, sus monumentos y artes, su naturaleza é historia Valenciana, II. Barcelona, Establecimiento Tipográfico, Editorial de Daniel Cortezo y Cª, 1889.
Madrazo, Pedro de: «La Coronación de la Virgen. Cuadro en tabla de Vicente Juan Macip vulgarmente llamado Juan de Juanes, existente en el Museo del Prado de Madrid», Museo Español de Antigüedades, tomo V (1875), pp. 439-444.
Marías, Fernando: El siglo XVI. Gótico y Renacimiento. Madrid, Sílex, 1992.
Martín Noguera, Fco. Javier: Iglesia Parroquial «El Salvador». Manzanera (Teruel). Apuntes de su historia, Teruel, Junta Pro-Restauración Parroquia de Manzanera, 2010.
Martínez Serrano, Fernando Francisco; Montolío, David. «Retablo de la Vida de Cristo y de la Virgen», en La luz de las imágenes. Segorbe, Valencia, Generalitat Valenciana, Obispado de Segorbe, 2001, pp. 382-389.
Mestre, Pep; Pérez-Martín, Mariángeles: «Margarita i Dorotea Joanes pintores», Llibre-Programa 2015 Festes Moros i Cristians a Sant Blai-Bocairent. Bocairent, Associació Festes Moros i Cristians San Blai-Bocairent, 2015, pp. 190-194.
Miquel, Matilde: Retablos, prestigio y dinero. Talleres y mercado de pintura en la Valencia del gótico internacional. Valencia, PUV, 2008.
Montero, Encarna: «El cuaderno de dibujos de los Uffizi: Un ejemplo, tal vez, de la transmisión del conocimiento artístico en Valencia en torno a 1400», Ars Longa, 22 (2013), pp. 55-76.
Montero, Encarna: La transmisión del conocimiento en los oficios artísticos: Valencia, 1370-1450, (Tesis doctoral inédita), Universitat de València, 2013.
Olucha, Ferran; Montolío, David: «El retablo de San Vicente Ferrer del Museo catedralicio de Segorbe. Nuevas aportaciones», en La Diócesis de Segorbe y sus gentes a lo largo de la Historia. Castellón, Fundación Dávalos – Fletcher, 2004, pp. 131-143.
Pérez Burchés, Inmaculada: «Aportación documental al retablo mayor de la iglesia de la Natividad de la Font de la Figuera de Joan de Joanes», Ars Longa, 17 (2008), pp. 25-33.
Post, Ch. Rafthon: The Hispanoflemish style in north-western Spain (A History of Spanish Painting, vol. IV-II), Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press, 1935.
Puig, Isidro: «El influjo italiano en la pintura valenciana de los siglos XV y XVI», en Lacarra, M.ª del Carmen (coord..): «Un olor a Italia» Conexiones e influencias en el arte aragonés (siglos XIV-XVIII), Zaragoza, Institución Fernando El Católico, 2019, pp. 137-193.
Puig, Isidro, Company, Ximo; Tolosa, Luisa: El pintor Joan de Joanes y su entorno familiar. Los Macip a través de las fuentes literarias y la documentación de archivo. Lleida, Edicions de la Universitat de Lleida, 2015.
Rodríguez Culebras, Ramón: El retablo de la catedral de Segorbe, Segorbe, Tipografía M. Tenas, 1965.
Samper, Vicente: «Una tabla de Santa Ana con la Virgen y el Niño junto a María Magdalena, identificable con la central del retablo de los Joan (1507), de Vicente Macip», Archivo de Arte Valenciano, 75 (1994), pp. 35-38.
Samper, Vicente; Redondo, José: «Los Macip», en Grandes Pintores de la Comunidad Valenciana (fasc. V). Valencia, El Mundo, 1999, pp. 53-64.
Sánchez-Cortegana José M.: «Los obradores artísticos sevillanos del siglo XVI adaptaciones y cambios para satisfacer los encargos del mercado americano», Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 103 (2013), pp. 177-196.
Settier, José Mª: Guía del Viajero en Valencia. Valencia, Imprenta de Salvador Martínez, 1866.
Tormo, Elías: Varios estudios de artes y letras. Desarrollo de la pintura española del siglo XVI. Madrid, Imprenta Vda. e hijos Tello, 1902.
Tormo, Elías: Levante. Madrid, Guías Calpe, 1923.
Vasallo, Luis; Fiz, Irune: «Organización y método de trabajo de un taller de pintura a mediados del siglo XVI: el caso toresano», Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, 91 (2003), pp. 313-326.
Vico, Alexandre: «Los ecos de las spalliere con la Historia de Nastagio degli Onesti de Sandro Botticelli» Boletín del Museo del Prado, (XXXVII, 2021, en prensa).
Virúes, Cristóbal de: Obras trágicas y líricas del capitán Cristóbal de Virués. Madrid, Alonso Martín, 1609.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Isidro Puig Sanchis, Miguel Ángel Herrero-Cortell

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of the first publication with the work simultaneously licensed under a license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).