Cultural Industry Needs Machines. Alhambra: Heritage, Tourism and Economic Production
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.6.2018.19096Keywords:
Cultural industry, heritage, monument, turism, Alhambra, mass societyAbstract
In the current context of globalization and post-industrial economy, cultural heritage has developed an important role as a propeller of massive tourism. Heritage has adapted its position to the digital age offering two possibilitiest: a physical visit, on the one hand; and, on the other hand, the generation digital images. Therefore the intention will be to create a logo that draws attention to the product offered to the distant visitor. We live in the era of the digital reproduction of heritage, an era where heritage turned largely immaterial through its repercussion in social networks. Monuments, as real-time information factories, shows an enormous capacity of production and economic exchange. The peculiar, unique and original character of the historical-artistic heritage affirms its role as gourmet product on the tourist market. This research focuses on the analysis of the characteristics of cultural industry and its repercussion in the specific case of the Alhambra, a paradigm of the difficult position of the heritage in the search of the balance between economic benefit and historical, artistic and landscape conservation.Downloads
References
ABAD, Luis Ángel: Mito e industria cultural. Valencia, Institució Alfons el Magnànim, 2003.
ADORNO, Theodor W.: “Culture Industry Reconsidered”. New German Critique, 6 (1975), 12-19.
AUGÉ, M.: Los no lugares: espacios del anonimato. Barcelona, Gedisa, 1993.
AZPILLAGA, P., & DE MIGUEL, Z.: “Las industrias culturales en la economía informacional”. ZER-Revista de Estudios de Comunicación, 3(5) (2016).
BARRIOS, L., BISBAL, M., MARTÍN BARBERO, J., Guzmán, C., & Aguirre, J. M.: Industria Cultural: de la crisis de la sensibilidad a la seducción massmediática. Caracas, 1999.
BAUDRILLARD, Jean: Cultura y simulacro. Editorial Kairós, 1993.
BELL, D., MACDONALD, D., SHILS, E., HORKHEIMER, M., LAZARSFELD, P., & MERTON, R.: Industria cultural y sociedad de masas. Caracas, 1992.
BERNAD MONFERRER, E.; ARDA, Z.; FERNÁNDEZ, C.: “Comunicación e historia al servicio de la proyección territorial: La imagen oriental de la ciudad de Granada”. Historia y Comunicación Social, vol. 18 (2013), 893-904.
BREA, José Luis: Cultura RAM: Mutaciones de la cultura en la era de su distribución electrónica. Barcelona, Gedisa, 2007.
BREA, José Luis: El tercer umbral: estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo
cultural. Murcia, Cendeac, 2008.
BUSQUET, J.: Lo sublime y lo vulgar: la" cultura de masas" o la pervivencia de un mito. Barcelona, Editorial UOC, 2008.
CAMARERO IZQUIERDO, C., y GARRIDO SAMANIEGO, M. J.: Marketing del patrimonio cultural. Ediciones Pirámide, 2004.
CHAMORRO MARTÍNEZ, Victoria E.: El modelo teórico de gestión de flujos turísticos en la Alhambra: hacia una experiencia estética de calidad. Cuadernos de La Alhambra, 36 (2000), 211-222.
CHAMORRO MARTÍNEZ, Victoria E.: “La Alhambra: el lugar y el visitante”. En …. Universidad Internacional de Andalucía, (2008), 160-187.
COMERON, Octavi: Arte y postfordismo: notas desde la fábrica transparente. Madrid, Trama, 2007.
DEBORD, Guy: La sociedad del espectáculo. Valencia, Pre-textos, 2002.
DUARTE, R.: “Industria Cultural 2.0”. Constelaciones. Revista de Teoría Crítica, 3 (2016), 90-117.
ECO, Umberto: (2009). Apocalípticos e integrados. Lumen, 2009.
ESTEBAN, I.: El efecto Guggenheim: del espacio basura al ornamento. Barcelona, Anagrama, 2007.
FOSTER, Hal: Diseño y Delito. Madrid, Akal, 2005.
GARCÍA HERNÁNDEZ, M.: “Capacidad de acogida turística y gestión de flujos de visitantes en conjuntos monumentales: el caso de la Alhambra”. PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 36 (2001), 124-137.
GHALIOUN, B.: “Globalización, deculturación y crisis de identidad.” Revista CIDOB d'afers internacionals, (1998), 107-118.
GRACIA, M. I. G., SÁNCHEZ, A. H., CARCEDO, J. M., & PRIETO, J. L. Z.: La dimensión económica de la industria de la cultura y el ocio en España:(1997-2003). 2007.
HERRERO PRIETO, L. C.: “Economía del patrimonio histórico”. Economía de la Cultura, 792 (2001), 151-168.
HORKHEIMER, M., y ADORNO, Theodor: Dialéctica de la razón; La Industria Cultural. Iluminismo como mistificación de las masas, 1949.
KRUGER, Barbara: Mando a distancia: poder, culturas y el mundo de las apariencias. Madrid, Tecnos, 1998.
LACARRIEU, M. B., & ALVAREZ, M.: La (indi) gestión cultural: una cartografía de los procesos culturales contemporáneos. La Crujía, 2008.
LIPPARD, Lucy R.: The lure of the local: Senses of place in a multicentered society. New York, New Press, 1997.
LIPPARD, Lucy R.: On the beaten track: Toursim, Art and Place. New York, New Press, 1999.
MATO, D.: “Todas las industrias son culturales: crítica de la idea de “industrias culturales” y nuevas posibilidades de investigación”. Comunicación y sociedad, 8 (2015), 131-153.
MCLUHAN, Marshall y POWERS, B. R.: La aldea global. Barcelona, 1996.
MARCUSE, Henri: El hombre unidimensional. Mexico, Ariel, 1987.
MORIN, Edgar: El espíritu del tiempo: ensayo sobre la cultura de masas. 1962.
PRADA, Juan Manuel: Prácticas artísticas e internet en la época de las redes sociales. Madrid, Ediciones AKAL, 2012.
RIBALTA, Jorge: Monumento-Máquina. Granada, Centro José Guerrero, 2015.
ROURA, J. R. C., y MORALES, J. M. L.: “El turismo: un sector clave en la economía española”. Papeles de economía Española, 128 (2011), 2-20.
SOLÁ-MORALES I RUBIO, Ignasi (1998), “Patrimonio arquitectónico o parque temático”. DC PAPERS, revista de crítica y teoría de la arquitectura, nº 1 (1998), 5-11.
TROITIÑO VINUESA, Miguel Ángel: “Turismo y sostenibilidad: la Alhambra y Granada.” Anales de geografía de la Universidad Complutense, nº. 20 (2000), 377-396.
VILLAFRANCA JIMÉNEZ, Mª del Mar: “El Plan Director de la Alhambra (2007-2015)”. e-rph-Revista electrónica de Patrimonio Histórico, 1 (2015), 121-175.
YÚDICE, G.: El recurso de la cultura. Barcelona, Gedisa, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Luis David Rivero Moreno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of the first publication with the work simultaneously licensed under a license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).