Personal learning environments in the European higher education

Authors

  • Inmaculada Tello Díaz-Maroto Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
  • Lourdes de Miguel Barcala Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
  • María Dolores López Carrillo Escuela Universitaria Cardenal Cisneros

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.2.15.602

Keywords:

Platform, e-learning, distance learning, quality, competences, evaluation.

Abstract

Today there are many training platforms, some of which do not always have what distance learning institutions need. The aim of this paper is to analyze the important aspects which need to be considered when selecting a suitable platform for online training, based on the latest trends in higher education. For this purpose, the article discusses the importance of the Internet for distance learning, teacher observation, and competency assessment. It also discusses the things to consider in evaluating the platforms. If we want to have quality education through distance learning platforms, we must evaluate the functionality of the platform: its technical, aesthetic and educational aspects.

Downloads

References

Benito, A.; Cruz, A. (2005). Nuevas claves para la docencia universitaria en el espacio europeo de educación superior. Madrid: Narcea.

Colás Bravo, C.; De Pablos, J. (Coord.). (2005). La Universidad en la Unión Europea: el Espacio Europeo de Educación Superior y su impacto en la docencia. Málaga: Aljibe.

Díaz Sánchez, F. A. (1999). Usos educativos de las nuevas tecnologías. Granada: GEU.

Cebrián, M. (Coord.). (1998). Recursos Tecnológicos para los Procesos de Enseñanza y Aprendizaje. Málaga: ICE/Universidad de Málaga.

Levy-Leboyer, C. (1997). Gestión de las competencias. Barcelona: Gestión 2000.

De Miguel Díaz, M. (Dir.). (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. [en línea] Disponible en: http://www. ub.edu/oce/documents/pdfes/mec/ mec_2005_comp.pdf (consulta 2010, 1 de junio).

Massot, P.; Feisthammel, D. (2003). Seguimiento de la competencia y del proceso de formación. Madrid: Ediciones Aenor.

McClelland (1973). Testing for competence rather Than For Intelligences. [en línea] Disponible en: http://www.lichaoping. com/wp-content/ap7301001.pdf (consulta 2010, 1 de junio).

Roig, R. (2002). Las nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Alicante: Marfil.

Tobón, S; García-Fraile, J. A.; otros. (2006). Competencias, calidad y educación superior. Bogotá: Magisterio.

Yáñiz, C.; Villardón, L. (2006). Planificar desde competencias para promover el aprendizaje. Bilbao: Universidad de Deusto.

Zabalza, M. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid: Narcea.

How to Cite

Tello Díaz-Maroto, I., de Miguel Barcala, L., & López Carrillo, M. D. (2012). Personal learning environments in the European higher education. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15(2), 123–142. https://doi.org/10.5944/ried.2.15.602

Issue

Section

Research and Case Studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.