Use of Fuzzy Cognitive Maps in Clinical Supervision in Psychotherapy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/rdp.v34i126.38710

Keywords:

psychotherapy, supervision, fuzzy cognitive map, case formulation, nomothetic, idiographic, monitoring, transdiagnostic, technology support

Abstract

The present article focuses on the usefulness of Fuzzy Cognitive Maps as a tool for clinical supervision in the field of psychotherapy. These maps represent a versatile tool that facilitates the conceptualization of clinical cases from two complementary perspectives: nomothetic and idiographic. From the nomothetic perspective, Fuzzy Cognitive Maps are used to order and organize the experience that the client elaborates in the therapeutic dialogue. This is accomplished by creating a complex system map that incorporates technical terms and clinical concepts from the fields of psychopathology, assessment, and treatment. This third-person representation allows for a theoretical, deeper, and more structured understanding of the clinical situation, fostering collaboration between supervisor and supervisee. From the idiographic perspective, a first-person approach is employed that captures the patient's Personal Meaning System as well as their interaction dynamics. This helps both the therapist and the supervisor to understand the construction of the problem from the client's point of view using the client's own terms. When combined with the third person map, it enriches and complements the overall picture, allowing a more complete view of the clinical dynamics. The process of using the Fuzzy Cognitive Maps in clinical supervision is highly protocolized, which facilitates effective communication between the supervisor and the supervisee.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barkham, M., Jong, K. D., Delgadillo, J. y Lutz, W. (2023). Routine Outcome Monitoring (ROM) and Feedback: Research Review and Recommendations [Monitoreo de resultados de rutina (ROM) y retroalimentación: revisión de investigaciones y recomendaciones]. Psychotherapy Research, 33(7), 841–855. https://doi.org/10.1080/10503307.2023.2181114

Borgatti, S. P. (2005). Centrality and network flow [Centralidad y flujo de red]. Social Networks, 27(1), 55-71. https://doi.org/10.1016/j.socnet.2004.11.008.

Botella, L. (2007). Usos potenciales de la lógica borrosa. Aplicaciones de mapas cognitivos borrosos (MCBS) para el manejo de los casos clínicos en psicoterapia. Revista Argentina de Clínica Psicológica, XVI, 103–119. https://www.redalyc.org/pdf/2819/281921793001.pdf

Botella, L. (2020). La construcción del cambio terapéutico. Terapia Constructivista Integradora en la Práctica Clínica. Desclée De Brouwer.

Botella, L. (2021). La Cartografía de los Espacios Psicológicos: Aplicaciones Psicoterapéuticas de las Dinámicas Sistémicas de Mapas Cognitivos Borrosos de Constructos Personales. Revista de Psicoterapia, 32(118), 237–252. https://doi.org/10.33898/rdp.v32i118.474

Botella, L., Barrado Mariscal, E., Sanfeliciano, A. y Saúl, L. A. (2022). Formulación de caso mediante Mapas Cognitivos Borrosos: Bases conceptuales y metodológicas y ejemplo de caso. Revista de Psicoterapia, 33(123), 79-110. https://doi.org/10.33898/rdp.v33i123.35946

Botella, L. y Feixas, G. (2008). La teoría de los constructos personales: Aplicaciones a la práctica psicológica. Laertres. https://www.researchgate.net/publication/31739972_Teoria_de_los_Constructos_Personales_aplicaciones_a_la_practica_psicologica

Botella, L. y Saúl, L. A. (en prensa). Explorando la Formulación de Caso con Mapas Cognitivos Borrosos: Conceptos, Métodos y Estudio de Caso en Primera y Tercera Persona. En A. Quiñones y C. Caro (Eds.), Formulación de Caso: Hacia una Psicoterapia de precisión. Editorial UNED.

Botella, L. y Feixas, G. (2008). Teoría de los constructos personales. Aplicaciones a la práctica psicológica. Laertes.

Botella, L. y Saúl, L. A. (2022). Haciendo camino al andar: uso de Mapas Cognitivos Borrosos en Psicoterapia Constructivista [Comunicación presentada en las Jornadas de la Asociación Española de Psicoterapias Constructivistas (ASEPCO)]. https://canal.uned.es/video/637c85a4b9130f4384603ab2

Bob, S. R. (1999). Narrative approaches to supervision and case formulation [Enfoques narrativos de supervisión y formulación de casos]. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 36(2), 146-153. https://doi.org/10.1037/h0087641

Eells, T. D. (2007). Generating and generalizing knowledge about psychotherapy from pragmatic case studies [Generar y generalizar conocimientos sobre psicoterapia a partir de estudios de casos pragmáticos]. Pragmatic Case Studies in Psychotherapy, 3(1), 35-54. https://doi.org/10.14713/pcsp.v3i1.893

Feixas, G. y Cornejo, J. M. (1996). Manual de la técnica de rejilla mediante el programa RECORD V. 2.0. Paidós.

Freeman, L. C., Borgatti, S. P. y White, D. R. (1991). Centrality in valued graphs: a measure of betweenness based on network flow [Centralidad en gráficos valorados: una medida de intermediación basada en el flujo de la red]. Social Networks, 13, 141-154. https://doi.org/10.1016/0378-8733(91)90017-N

Gimeno-Peón, A., Gijón, P., Barrio-Nespereira, A., Asturias, S., Prado-Abril, J. y Salud-Osasunbidea, S. N. (2018). Monitorización sistemática y feedback en psicoterapia. Papeles Del Psicólogo - Psychologist Papers, 39(3). https://doi.org/10.23923/pap.psicol2018.2872

González-Brignardello, M. P. (2016). La formulación de caso en supervisión clínica: proceso colaborativo apoyado por mapas conceptuales. Revista de Psicoterapia, 27(104), 101–118. https://doi.org/10.33898/rdp.v27i104.121

Hannan, C., Lambert, M. J., Harmon, C., Nielsen, S. L., Smart, D. W., Shimokawa, K. y Sutton, S. W. (2005). A lab test and algorithms for identifying clients at risk for treatment failure [Una prueba de laboratorio y algoritmos para identificar clientes en riesgo de fracaso del tratamiento]. Journal of Clinical Psychology, 61(2), 155-163. https://doi.org/10.1002/jclp.20108

Hinkle, D. N. (1965). The change of personal constructs from the viewpoint of a theory of construct implications. [Tesis doctoral, The Ohio State University].

Kelly, G. A. (1955). The psychology of personal constructs [Psicología de los constructos personales] (Vol. 1 y 2). Norton.

Kosko, B. (1986). Fuzzy Cognitive Maps [Mapas cognitivos difusos]. International Journal of Man-Machine Studies, 24(1), 65-75. https://doi.org/10.1016/S0020-7373(86)80040-2

Lambert, M. J. y Shimokawa, K. (2011). Collecting client feedback [Recopilar comentarios de los clientes]. Psychotherapy, 48(1), 72-79. https://doi.org/10.1037/a0022238

Lambert, M. J., Whipple, J. L. y Kleinstäuber, M. (2018). Collecting and delivering progress feedback: A meta-analysis of routine outcome monitoring [Recopilación y entrega de comentarios sobre el progreso: un metanálisis del seguimiento de resultados de rutina]. Psychotherapy, 55(4), 520–537. https://doi.org/10.1037/pst0000167

López-González, M. Á. (2016). Evaluación de la actividad científica de la técnica psicológica de rejilla a través de indicadores bibliométricos [Tesis Doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)] https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarRef.do?ref=1500537

Lucock, M., Halstead, J., Leach, C., Barkham, M., Tucker, S., Randal, C., Middleton, J., Khan, W., Catlow, H., Waters, E. y Saxon, D. (2015). A mixed-method investigation of patient monitoring and enhanced feedback in routine practice: Barriers and facilitators [Una investigación de métodos mixtos sobre el seguimiento de los pacientes y la retroalimentación mejorada en la práctica habitual: barreras y facilitadores]. Psychotherapy Research, 25(6), 633-646. https://doi.org/10.1080/10503307.2015.1051163

Matthews, S. y Treacher, A. (2004). Therapy models and supervision in clinical psychology [Modelos de terapia y supervisión en psicología clínica]. En I. Fleming y L. Steen (Eds.), Supervision and Clinical Psychology: Theory, Practice and Perspectives (pp. 187-210). Routledge.

Meier, S. T. (2003). Bridging case conceptualization, assessment, and intervention [Uniendo la conceptualización, evaluación e intervención de casos]. Sage.

Novak, J. D. y Musonda, D. (1991). A twelve-year longitudinal study of science concept learning [Estudio longitudinal de doce años sobre el aprendizaje de conceptos científicos]. American Educational Research Journal, 28(1), 117-153. https://doi.org/10.3102%2F00028312028001117

Sanfeliciano, A. y Saúl, L. A. (2022). GridFCM: A tool for creating fuzzy cognitive maps [GridFCM: una herramienta para crear mapas cognitivos difusos] (0.1.0-alpha). Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.6476591

Prochaska, J. O. (1999). How do people change, and how can we change to help many more people? [¿Cómo cambian las personas y cómo podemos cambiar para ayudar a muchas más personas?]. En M. A. Hubble, B. L. Duncan y S. D. Miller (Eds.), The heart and soul of change: What works in therapy (pp. 227–255). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/11132-007

Saúl, L. A., López-González, M. A., Moreno-Pulido, A., Corbella, S., Compañ, V. y Feixas, G. (2012). Bibliometric review of the Repertory Grid Technique: 1998-2007 [Revisión bibliométrica de la Técnica de Cuadrícula de Repertorio: 1998-2007]. Journal of Constructivist Psychology, 25, 112-131. https://doi.org/10.1080/10720537.2012.651065

Saúl, L. A., Sanfeliciano, A., Botella, L., Perea, R. y Gonzalez-Puerto, J. A. (2022). Fuzzy Cognitive Maps as a tool for identifying cognitive conflicts that hinder the adoption of healthy habits [Mapas Cognitivos Difusos como herramienta para identificar conflictos cognitivos que dificultan la adopción de hábitos saludables]. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3). https://doi.org/10.3390/ijerph19031411

Stiles, W. B. (2001). Assimilation of problematic experiences [Asimilación de experiencias problemáticas]. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 38(4), 462-465. https://doi.org/10.1037/0033-3204.38.4.462

Vera-Mora, G., Leyva-Vásquez, M., León-Acurio, J. y Botto-Tobar, M. (2018). Mapas cognitivos borrosos para el análisis de modelos mentales. Espacios, 39(15). https://www.revistaespacios.com/a18v39n15/a18v39n15p22.pdf

Wampold, B. e Imel, Z. (2021). El gran debate de la psicoterapia. Eleftheria.

Wasserman, S. y Faust, K. (2013). Análisis de redes sociales. Métodos y aplicaciones (Vol.10). CIS-Centro de Investigaciones Sociológicas.

Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy sets [Conjuntos borrosos]. Information and Control, 8(3), 338-353. https://doi.org/10.1016/S0019-9958(65)90241-X

Published

2023-11-01

How to Cite

Saúl, L. A., Botella, L., & Sanfeliciano, A. (2023). Use of Fuzzy Cognitive Maps in Clinical Supervision in Psychotherapy. Revista de Psicoterapia, 34(126), 133–148. https://doi.org/10.5944/rdp.v34i126.38710

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>