Case formulation using Fuzzy Cognitive Maps
Conceptual and methodological basis and case example
DOI:
https://doi.org/10.33898/rdp.v33i123.35946Keywords:
Practice-oriented research, case formulation, Fuzzy Cognitive Map, Fuzzy Logic, Grid Technique, Implication Grid, psychotherapeutic process, constructivismAbstract
This study shows the use of Fuzzy Cognitive Maps for case formulation and as a tool to facilitate the process of change in psychotherapy. The case of a 55-year-old man (Henry) who shows difficulties in socio-affective relationships, avoids all kinds of conflict and whose rigidity in family life causes outbursts of anger is presented from a constructivist standpoint. A single case design was used following the case conceptualization format according to the Fuzzy Cognitive Map of Human Problems Formation and Resolution. In the methodological basis, the Grid Technique, the Implications Grid and the GridFCM software are used as a procedure for obtaining the Fuzzy Cognitive Map. The results show that including Fuzzy Cognitive Maps in the case formulation facilitates that the patient has a more active role in the process of change, create simulation scenarios offering a dynamic and causal image of their System of Personal Meanings, provides feedback on the pattern of both synchronous and diachronic change and facilitates the monitoring of the dynamics of change.
Downloads
References
Asay, T. P. y Lambert, M. J. (1999). The empirical case for the common factors in therapy: Quantitative findings [El caso empírico de los factores comunes en la terapia: Hallazgos cuantitativos]. En M. A. Hubble, B. L. Duncan y S. D. Miller (Eds.), The heart and soul of change: What works in therapy (pp. 23–55). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/11132-001
Boswell, J. F., Thompson-Brenner, H., Oswald, J. M., Brooks, G. E. y Lowe, M. (2018). La intersección de la implementación de la psicoterapia basada en la evidencia y la investigación orientada por la práctica. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 27(2), 136-156.
Botella, L. (2021). Mapping psychological spaces: psychotherapeutic applications of system dynamics in fuzzy cognitive maps of personal constructs [La cartografía de los espacios psicológicos: aplicaciones psicoterapéuticas de las dinámicas sistémicas de mapas cognitivos borrosos de constructos personales]. Revista de Psicoterapia, 32(118), 235-251. https://doi.org/10.33898/rdp.v32i118.474
Botella, L. (2020). La construcción del cambio terapéutico. Terapia Constructivista Integradora en la Práctica Clínica. Desclée De Brouwer.
Botella, L. y Feixas, G. (1998). Teoría de los constructos personales: Aplicaciones a la práctica psicológica. Laertes.
Botella, L. (2007). Usos potenciales de la lógica borrosa. Aplicación de mapas cognitivos borrosos (MCBs) para el manejo de los casos clínicos en psicoterapia. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 16(2), 103-119.
Case, N. (2022). LOOPY: a tool for thinking in systems [LOOPY: una herramienta para pensar en sistemas] (V1.1). https://ncase.me/loopy/
Csardi, G. y Nepusz, T. (2006). The igraph software package for complex network research [El paquete de software igraph para la investigación de redes complejas] (v0.10.2). InterJournal, Complex Systems, 1695. http://necsi.org/events/iccs6/papers/c1602a3c126ba822d0bc4293371c.pdf
Feixas, G., Saúl, L. A. y Ávila, A. (2009). Viewing cognitive conflicts as dilemmas: Implications for mental health [Viendo los conflictos cognitivos como dilemas: implicaciones para la salud mental]. Journal of Constructivist Psychology, 22(2), 141-169. https://doi.org/10.1080/10720530802675755
Fernández Liria, A. y Rodríguez Vega, B. (2001). La práctica de psicoterapia. Desclée De Brouwer
Fernández-Álvarez, H. y Castonguay, L. G. (2018). Investigación orientada por la práctica: avances en colaboraciones entre clínicos e investigadores. Introducción. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 27(12), 107-114.
Frances, A. (2013). Saving normal: An insider’s revolt against out-of-control psychiatric diagnosis, DSM-5, big pharma and the medicalization of ordinary life [Salvar la normalidad: la revuelta de un iniciado contra el diagnóstico psiquiátrico fuera de control, el DSM-5, las grandes farmacéuticas y la medicalización de la vida ordinaria]. Psychotherapy in Australia, 19(3), 14–18. https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.464019439257830
Fransella F., Bell, R. y Bannister, D. (2004). A manual for repertory grid technique [Un manual para la técnica de rejilla]. Wiley.
Gutiérrez, E., González, M. C. y Salmerón, J. L. (2012). Análisis del impacto de las decisiones en el ámbito de la dependencia mediante mapas cognitivos borrosos. Revista Española de Salud Pública, 6(86), 565-574. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272012000600003
Heckmann, M. (2016). OpenRepGrid: An R package for the analysis of repertory grids. R package version 0.1.10 [OpenRepGrid: Un paquete de R para el análisis de técnica de rejilla. Paquete R versión 0.1.10]. https://cran.r-project.org/package=OpenRepGrid
Hinkle, D. N. (1965). The change of personal constructs from the viewpoint of a theory of construct implications [El cambio de los constructos personales desde la perspectiva de una teoría de las implicaciones de los constructos] [Tesis doctoral, Universidad de Ohio]. The Ohio State University.
Kelly, G. A. (1955). The psychology of personal constructs [La psicología de los constructos personales] (Vol. 1 y 2). Norton.
Kosko, B. (1986). Fuzzy cognitive maps [Mapas cognitivos borrosos]. International Journal of Man-Machine Studies, 24(1), 65–75. https://doi.org/10.1016/S0020-7373(86)80040-2
Neimeyer, R. A. y Raskin, J. D. (2000). Constructions of disorder meaning-making frameworks for psychotherapy [Construcciones de marcos conceptuales de creación de significado de trastornos para la psicoterapia]. APA.
Orlinsky, D. y Howard, K. (1986). Process and outcome in psychotherapy [Proceso y resultado en psicoterapia]. En S. L. Garfield y A. E. Bergin (Eds.), Handbook of psychotherapy and behavior change (3ª ed., pp. 311-381). Wiley.
Prochaska, J. O. (1999). How do people change, and how can we change to help many more people? [¿Cómo cambia la gente y cómo podemos cambiar para ayudar a muchas más personas?]. En M. A. Hubble, B. L. Duncan y S. D. Miller (Eds.), The heart and soul of change: What works in therapy (pp. 227–255). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/11132-007
R Core Team (2022). R: A language and environment for statistical computing [R: un lenguaje y un entorno para la computación estadística] [Software computacional]. R Foundation for Statistical Computing. https://www.R-project.org/.
Sanfeliciano, A. y Saúl, L. A. (2022). GridFCM: A tool for creating fuzzy cognitive maps [GridFCM: una herramienta para crear mapas cognitivos borrosos] (0.1.0-alpha). Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.6476591
Saúl, L. A., Sanfeliciano, A., Botella, L., Perea, R. y Gonzalez-Puerto, J. A. (2022). Fuzzy cognitive maps as a tool for identifying cognitive conflicts that hinder the adoption of healthy habits [Los mapas cognitivos borrosos como herramienta para la identificación de conflictos cognitivos que dificultan la adopción de hábitos saludables]. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3), 1411. https://doi.org/10.3390/ijerph19031411
Sievert, C. (2020). Interactive web-based data visualization with R, Plotly, and Shiny [Visualización interactiva de datos basada en la web con R, Plotly y Shiny]. Taylor & Francis. https://plotly-r.com
Valdés, N., Gómez, D. y Reinel, M. (2018). Momentos de ruptura y resolución de la alianza terapéutica en el caso de una adolescente diagnosticada con difusión de identidad: su impacto en el resultado terapéutico. Psykhe, 27(2), 1-20. https://doi.org/10.7764/psykhe.27.2.1136
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Psicoterapia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.