Music as a tool for Social Education
Perceptions of Spanish teachers in training
Keywords:
Music, Primary Education, Music education, Social integration, Social and civic competenceAbstract
INTRODUCTION. The educational needs of the current student body lead to the formation of a teacher who can bring their cultural reality which means that music and its uses become an important tool (main and/or auxiliary) in the primary school classroom. In some communities thtat in others, the music is understood as a social meeting point, as cultural promotion activity that promotes social communication. METHODOLOGY. It aims to respond to the degree of importance given to cultural and artistic activities, including the music ranks high, given the historical cultural characteristics of the Valencian Community. RESULTS AND CONCLUSIONS. The students of the Faculty of Education at the University of Valencia is fully aware of the importance of music education as a socializing tool; however, the greater or lesser use of it in the classroom depends on the training being conducted at university.
Downloads
References
Andreu, María y Godall, Pere (2012). La importancia de la educación artística en la enseñanza obligatoria: la adquisición de las competencias básicas de Primaria en un centro integrado de música. Revista de Educación, n. 357, pp. 179-202.
Asensi, Elvira (2017). Les bandes de música com a patrimoni immaterial valencià: la dual experiencia a Llíria. En Patrimoni immaterial: experiències en el territorio valencià. Valencia: Universidad de Valencia, pp. 109-118.
Bermell, Mª Ángeles (1996). Estrategias de la Música y el movimiento. Música y Educación n. 28, pp. 61-68.
Bermell, Mª Ángeles (2002). Estrategias educativas de la expresión musical y movimiento en la formación del profesorado. Música y Educación, n. 52, pp. 99-116.
Bermell, Mª Ángeles (2004). Bases de la investigación musical. Música y Educación, n. 60, pp. 109-124.
Bernabé, Mª del Mar (2013). La Música como herramienta de educación ciudadana. Educación y Futuro Digital n. 6, pp. 18-28.
Blacking, John (1990). Transcultural communication and the bilogical foundations of music. En Pozzi, R. (ed.). La musica como linguaggio universale genesi e strie di un idea. Florencia: Universals, pp. 179-188.
Conejo, Pedro Alfonso (2012). El valor formativo de la música para la educación en valores. DEDiCA: Revista de Educaçao e Humanidades, n. 2, pp. 263-278.
García Serrano, Mª Ángeles (2014). Enseñanzas musicales: la música, herramienta de integración social. Melómano, n. 19 (201), pp. 56-58.
Gisbert, Vicenta (2018). La creatividad musical como herramienta educativa para el cambio social. Creatividad y sociedad, n. 27, pp. 26-46.
Jefatura del Estado (1982). Ley Orgánica 5/1982, de 1 de julio, de Estatuto de Autonomía de la Comunidad Valenciana. BOE (10/07/1982), n. 164, referencia 17235, pp. 18813-18820.
Jefatura del Estado (1994). Ley Orgánica 12/1982, de 10 de agosto, de Transferencia a la Comunidad Autónoma Valenciana de Competencias en Materia de titularidad estatal. BOE (25/03/1994), n. 72, referencia 6951, pp. 9649-9650.
Madero, María Dolores y Gallardo, Isabel María (2016). Educación para la paz y la ciudadanía desde la música como lenguaje universal de las emociones. Boletín Redipe, n. 5 (9), pp. 5-9.
Mateos, Daniel. (2013). Perfil del profesorado de música en Educación Primaria durante su etapa de formación universitaria. Revista Electrónica de LEEME, n. 31, pp. 52-78.
Oliver, José Salvador (2013). Les bandes de música. Senyal d’identitat del poble valencià. Revista valenciana d’estudis autonòmics, n. 58 (2), pp. 42-71.
Porta, Amparo (2014) Explorando los efectos de la música del cine en la infancia. Arte, individuo y sociedad, n. 26 (1), pp. 83-99.
Rubio, Noemí y Serra, Laia (2016). La música como herramienta de educación y desarrollo social: elementos de implementación del 4cordes. Eufonía, n. 66, pp. 28-31.
Touriñán, José Manuel (2008). Educación en valores, sociedad civil y desarrollo cívico. A Coruña: Netbiblo.
Touriñán, José Manuel (2010). Artes y educación. Fundamentos de pedagogía mesoaxiológica. A Coruña: Netbiblo.
Wallin, Nils, Merker, Bjorn y Brown, Steven (2000). The origins of music. Cambridge: MIT press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The work was published in Revista de Humanidades licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License. The authors know and agree that the distribution of the work is done by the use of such license. You can copy, use, distribute, transmit and publicly display, provided that the original authorship and source publication (magazine, editorial and URL of the work) is acknowledged, no use for commercial purposes and the existence and specifications of this license is mentioned. For any other use not specified in the license of authors consent should be required.