Roser Calafs collection of textual educational resources for museums and heritage places
DOI:
https://doi.org/10.5944/rdh.28.2016.16495Keywords:
Heritage Education, Evaluation tools, Museum education, Teaching resources developmentAbstract
In this paper we expose an investigation into the analysis and evaluation of a collection of museum-learning resources, all textual and hardware ones, but with different formats: teaching unit, worksheets, guides, workbooks, etc. This analysis is done from an educational point of view and more specifically from the heritage dimension of education. To reach this aim we have chosen the tool develop by Suárez, Calaf and San Fabián (2013), to evaluate good workcustoms, adapted to the content of this research. The main results highlight the lack of heritage ap.roach (justified in the birth of the concept in Spain in 2003) and the lack of consistency in educational designs.
Downloads
References
Asensio, M. Asenjo, E. y Rodríguez- Moneo, M. (2011). De la discusión teórica de los tipos de aprendizaje informal y motivado, dos etiquetas distintas y un solo aprendizaje verdadero. En M. Asensio y E. Asenjo (Eds.). Lazos de Luz Azul. Museos y tecnologías 1, 2 y 3.0 (49-79). Barcelona: UOC.
Cáceres, M., Cuenca, J.M. y Estepa, J. (2010). La didáctica del patrimonio. Metodología y resultados de investigación en el ámbito educativo formal, no formal e informal. En (R.M. Ávila, Rivero, P. y P. Domínguez (Coords.) Metodología de investigación en didáctica de las ciencias sociales (641-645). Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
Calaf, R. (2009). Didáctica del Patrimonio: Epistemología, metodología y estudio de casos. Gijón: Trea.
Calaf, R. y Gutiérrez, S. (2013). La evaluación pedagógica: una realidad en el museo. Pulso: Revista de Educación, (36), p. 37-53.
Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Fontal, O. (2015). The Spanish Heritage Education Observatory/El Observatorio de Educación Patrimonial en España. Cultura y Educación, p.1-13. DOI: 10.1080/11356405.2015.1110374
Fontal, O. (2008). La importancia de la dimensión humana en la didáctica del patrimonio. En S. Mateo (Coord.). La comunicación global del patrimonio cultural. Gijón: Trea.
Fontal, O. (2003). La educación patrimonial. Teoría y práctica en el aula, el museo e Internet. Gijón: Trea.
Fontal, O. y Gómez-Redondo, C. (2015). Heritage Education and Heritagization Processes: SHEO Metodology for Educational Programs Evaluation. Interchange. DOI: 10.1007/s10780-015-9269-z
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
Gómez-Redondo, C. (2012). Identización: la construcción discursiva del individuo. Arte, Individuo y Sociedad, 24(1), p. 21-37. DOI: 10.5209/rev_ARIS.2012.v24.n1.38041
San Fabián, J. L. (2014). Evaluar programas socioeducativos en tiempos de crisis. Oviedo: Trave.
Suárez, M. Á., Calaf, R., y San Fabián, J. L. (2014). Aprender historia a través del patrimonio. Los casos del Museo del Ferrocarril de Asturias y del Museo de la Inmigración de Cataluña. Revista de educación, (365), p.38-66. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2014-365-264
Suárez, M.A., Gutiérrez, S., Calaf, R. y San Fabián J. L. (2013). La evaluación de la acción educativa museal: una herramienta para el análisis cualitativo. Clío: History and History Teaching, (39), p.1-45.
Tejedor, J. (2000). El diseño y los diseños en evaluación de programas. Revista de Investigación Educativa, 18, 2, 319-339. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/121021/113711
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The work was published in Revista de Humanidades licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License. The authors know and agree that the distribution of the work is done by the use of such license. You can copy, use, distribute, transmit and publicly display, provided that the original authorship and source publication (magazine, editorial and URL of the work) is acknowledged, no use for commercial purposes and the existence and specifications of this license is mentioned. For any other use not specified in the license of authors consent should be required.