Introduction: 50 years after the General Education Act of 1970

Authors

  • Juan Manuel Fernández Soria Universitat de València
  • Diego Sevilla Merino Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.14.2021.30313

Keywords:

General Education Act, Modernization, International influences, Memory

Abstract

The commemorative opportunity is only a circumstance that prompts to investigate the General Education Act (LGE) of 1970 fifty years after its approval. Another more essential reason invites its study: to investigate with new analyzes and new perspectives on what the LGE meant for the modernization of the country and for the transition between Franco's education and constitutional education. This requires examining the precedents of the 1970 Law and paying attention to the place that the LGE has occupied in educational historiography, in which an evolution towards current historiographic trends is visible. In these highlights the study of international influences in the process of educational modernization, the different iconographic discourses with which the LGE is represented, the protagonism of some of its traditional actors, the rereading of timeless themes present in the Law, and the debates that this generates in the collective memory. These questions are addressed here from the historian's workshop, which are enriched on this occasion with testimonies of individual memories, protagonists in the gestation, development and application of the 1970 Law.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Manuel Fernández Soria, Universitat de València

Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación. Catedrático de Universidad.

Diego Sevilla Merino, Universidad de Granada

Departamento de Pedagogía. Catedrático de Universidad

References

Cabrera Montoya, Blas. «Políticas educativas en clave histórica: La LOGSE de 1990 frente a la LGE de 1970». Tempora 10 (2007): 147-181.

Chamorro Fernández, M. Inés. «Bibliografía sobre la Ley General de Educación de 1970». Revista de Educación nº extraordinario: La Ley General de Educación veinte años después (1992): 377-438.

Díez Hochleitner, Ricardo. «Ante la nueva reforma de la Educación». Entrevista. Plantel. Revista de la Escuela Universitaria del Profesorado de Ciudad Real 1 (1989): 22-27.

Fernández de Castro, Ignacio. Reforma educativa y desarrollo capitalista. Informe crítico de la Ley de Educación. Madrid: EDICUSA, 1973.

Gimeno Sacristán, José. La educación que he vivido, por la que trabajo y sigo comprometido. Discurso del nuevo Doctor Honoris Causa Don José Gimeno Sacristán. Málaga: Universidad de Málaga, 2011.

González Gómez, Sara y Xavier Motilla Salas. «Iconografía de la modernización educativa en España en el contexto de la Ley General de Educación de 1970». Historia y Memoria de la Educación 8 (2018): 449-487.

Ministerio de Educación y Ciencia. Libro Blanco para la Reforma del Sistema Educativo. Madrid: MEC, 1989.

Sánchez Tortosa, José. El culto pedagógico. Crítica del populismo educativo. Madrid: Ediciones Akal, 2018.

Tiana Ferrer, Alejandro. «La Ley General de Educación, veinte años después. Elementos para una revisión». Revista de Educación Número extraordinario: La Ley General de Educación veinte años después (1992): 7-10.

Tröhler, Daniel. «School Legislation, Mass Schooling, and Historiography». En School Acts and the Rise of Mass Schooling, editado por J. Westberg, L. Boser y I. Brühwiler, 349-372. Palgrave: Macmillan, Cham, 2019.

Villar Palasí, José Luis. «Discurso del ministro de Educación y Ciencia informando a la Comisión de Educación de las Cortes sobre la aplicación de la Ley General de Educación». Boletín oficial de las Cortes Españolas. Diario de las sesiones de comisiones. Comisión de Educación y Ciencia. Apéndice núm. 10 (14 febrero 1972): 2-12.

Published

2021-05-26

How to Cite

Fernández Soria, J. M., & Sevilla Merino, D. (2021). Introduction: 50 years after the General Education Act of 1970. Historia y Memoria de la Educación, (14), 11–21. https://doi.org/10.5944/hme.14.2021.30313