A school for young ladies and a school for poor nursery schoolchildren. School architecture as a note on religious school diversity in provinces at the beginning of the 20th century
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.16.2022.29822Keywords:
Daughters of Charity of St. Vincent de Paul, Patronato de San Vicente de Paúl, Colegio Medalla Milagrosa, Primary education, ZamoraAbstract
In this paper we examine the educational work carried out in the city of Zamora from the beginning of the 20th century by the Company of the Daughters of Charity of St. Vincent de Paul in two schools run by the Order. They were opened precisely 40 years after the religious society’s arrival in the capital in 1860, in response to as request by the Provincial Charity Board to run the Nuestra Señora del Tránsito hospice. Four decades later, their initial welfare work took on an explicitly educational character with the management of two schools. Managed by the same religious institution, the school of the Patronato de San Vicente de Paúl started up in 1904, continuing the work of a school located in a city slum and poorly supported by the City Council with municipal funds after the elderly teacher who attended it ceased her work. Only a year earlier, in 1903, the Company also opened the Colegio Medalla Milagrosa, moved by the impulse of the provincial deputies, who wanted their daughters to receive an education at a level comparable to that given by the nuns to orphan girls in their orphanage. In this research, we focus on the analysis of their respective school architecture as an example of the diversity of the educational attention of the Company in Zamora.
Downloads
References
Ávila de la Torre, Álvaro. Arquitectura y urbanismo en Zamora (1850-1950). Zamora: IEZFO, 2009.
Berdote Alonso, Esther. «Mujer y educación. El caso de las Vedrunas en el País Vasco, siglos XIX y XX», Historia y Memoria de la Educación, 4 (2016): 107-139. Doi: 10.5944/hme.4.2016.15733
Berlinches Acín, Amparo (dir.). Arquitectura de Madrid, 2 Ensanches. Madrid: Fundación COAM, 2003.
Cieza García, José Antonio. «Mentalidad y educación en España durante el Primer tercio del siglo XX», Historia de la educación: Revista interuniversitaria, 5 (1986): 299-316.
Cipolla, Carlo. Educación y desarrollo en Occidente. (Barcelona: Ariel, 1970), 116, 145 y 158, y María Dolores Samaniego, «El problema del analfabetismo en España (1900-1930)», Hispania, 124 (1973), 375-400.
Dávila Balsera, Paulí y Luis María Naya Garmendia. «Casos y causas de la educación religiosa católica en Europa», Historia y Memoria de la Educación, 4 (2016): 7-18. Doi: 10.5944/hme.4.2016.16655
Diego Pérez, Carmen y Montserrat González Fernández, «Los boletines eclesiásticos como fuente para la historia de la enseñanza primaria en España (1851-1931)», Historia y Memoria de la Educación, 10 (2019): 237-269. Doi: 10.5944/hme.10.2019.22374
Fernández Duro, Cesáreo. Memorias históricas de la ciudad de Zamora, su provincia y obispado, III. Madrid: Est. Tip. Sucesores de Rivadeneyra, 1883.
Galicia Pinto, María Isabel. La Real Casa Hospicio de Zamora. Asistencia social a marginados (1798-1850). Zamora: IEZFO, 1985.
García Hoz, Víctor. «La educación en la España del siglo XX», Revista española de pedagogía, 150 (1980), 99-120.
García-Lozano, Rafael Ángel. «En el centenario del Claudio Moyano. El espacio religioso y la evolución arquitectónica de un instituto de provincias», Studia Zamorensia, 18 (2019) 33-49.
Gómez Molleda, María Dolores y Mercedes Samaniego Boneu. «La Institución Libre de Enseñanza, una obra de reforma educativa y social: su proyección en Zamora», Primer Congreso de Historia de Zamora. Tomo IV: Moderna y Contemporánea. Zamora: IEZFO, 1993, 205-35.
Hernández Fuentes, Miguel Ángel. «“Educar cristianamente a los obreros”. Actividad educativa en la Diócesis de Zamora durante la Restauración: las Escuelas de Adultos y el Círculo Católico de Obreros», Historia de la Educación, 36 (2017), 253-276.
Hernández Fuentes, Miguel Ángel. «El Círculo Católico de San Martín Cid. Primeros pasos de la acción social católica en Zamora e implicación de los líderes carlistas en ella (1891-1912)», Anuario de Historia de la Iglesia, 27 (2018) 405-435. Doi: 10.15581/007.27.405-435
Lorenzo Pinar, Francisco Javier. La educación en Zamora y Toro durante la Edad Moderna. Primeras letras y estudios de gramática. Zamora: Semuret, 1997.
Melchor Zataraín Fernández, Apuntes y noticias curiosas para formalizar la historia eclesiástica de Zamora y su diócesis. Zamora: Est. Tip. San José, 1898.
Morente Valero, Francisco. La escuela y el Estado Nuevo. La depuración del Magisterio Nacional (1936-1943). Valladolid: Ámbito, 1997.
Murillo Pérez, María Guadalupe. Pobreza y beneficencifa en Zamora: Los hospitales de Sotelo y de la Encarnación (1834-1874). Zamora: IEZFO, 2000.
Nieto, Ponciano. «Las Hijas de la Caridad en Zamora», Anales de la Congregación de la Misión y de las Hijas de la Caridad (1922), 226-36.
Perona Larraz, José Luis (dir.). Historia hospitalaria de la Vía de la Plata. Salamanca: Club Rotario, 2009).
Ramos de Castro, Guadalupe. El Hospital de la Encarnación. Zamora: Fundación Ramos de Castro, 1986.
Ramos Ruiz, María Isabel. Escolarización y sociedad en la provincia de Zamora en la segunda mitad del siglo XIX. Zamora: IEZFO, 1986.
Rodríguez Méndez, Francisco Javier y José María Hernández Díaz (dir.). El edificio de la Escuela Normal de Zamora. Zamora: IEZFO, 2008.
Ruíz de Azua y Martínez de Ezquerecocha, Estibaliz. «Un primer balance de la educación en España en el siglo XX», Cuadernos de Historia Contemporánea, 22 (2000): 159-182.
Ruiz Rodrigo, Cándido. «Maestro, escuela y sociedad (de la Restauración a la II República)», Historia de la Educación, 16 (1997) 155-176.
Sánchez Muñoz, Aurora. Primera enseñanza y analfabetismo en la provincia de Zamora (1900-1930). Zamora: IEZFO, 1987.
Sani, Roberto. «Religious congregations, education and school in Italy in the Nineteenth century», Historia y Memoria de la Educación, 4 (2016): 85-106. Doi: 10.5944/hme.4.2016.15443
Turin, Yvonne. La educación y la escuela en España de 1874 a 1902. Madrid: Aguilar, 1967.
Vasallo Toranzo, Luis, María de las Mercedes Almaraz Vázquez y José Blanco Sánchez, «Antonio de Tomé en el retablo de los Trinitarios de Zamora», Boletín del Seminario de Estudios de Arte, 71 (2005) 215-40.
Vega Gil, Leoncio y Laura Martín Nogueras, «Sociedad, cultura y formación de maestros en Zamora en el siglo XIX», Anuario del Instituto de Estudios Zamoranos Florián de Ocampo, 4 (1987) 175-229.
Vega Gil, Leoncio. «Educación y sociedad en Zamora (1778-1936)», en Miguel Ángel Mateos Rodríguez, Historia de Zamora. La Edad Contemporánea, III. Zamora: IEZFO, 2001, 239-88.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.