Juan de Borgoña and the Beginnings of Classicism in Toledo Cathedral

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.11.2023.33495

Keywords:

Juan de Borgoña, Francisco Jiménez de Cisneros; Cathedral of Toledo; Chapter room; High altarpiece; Classicism; Spanish Renaissance; Linear Projection

Abstract

The restoration of the murals in the chapter house at Toledo Cathedral and the analysis of the two works that have passed largely unnoticed by art critics, the lower part of the high altarpiece and the designs for the «terno de Cisneros», offer us a new insight into the artistic importance of Juan de Borgoña. His commitment to introducing a new formal language, clearly distanced from the inertia of the Gothic period, as well as his interest in applying perspective to his painting, based on the architectures that so characterise his compositions, hail him as one of the key proponents of Florentine Classicism in Toledo’s Cathedral complex and its archbishopric.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angulo, Diego: Juan de Borgoña. Madrid, Instituto Diego Velázquez, 1954.

Ávila, Ana: «La perspectiva en la pintura hispánica del primer Renacimiento», Archivo Español de Arte, 252 (1990), pp. 529-533.

Blanco Mozo, Juan Luis: «La restauración como problema: El arzobispo Francisco Antonio Lorenzana y Ventura Rodríguez ante las reformas de la catedral de Toledo (1774-1775)», Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (UAM), 12 (2000), pp. 111-130.

Blanco Mozo, Juan Luis: «Gerardo Starnina en la catedral de Toledo. Una revisión historiográfica sobre la capilla de San Blas», en Teijeira, María Dolores; Herráez, María Victoria; Cosme, María Concepción (eds.): Reyes y prelados. La creación artística en los reinos de León y Castilla (1050-1500). Madrid, Sílex, 2014, pp. 309-324.

Blanco Mozo, Juan Luis: «Juan de Borgoña y las pinturas de la Sala Capitular de la Catedral de Toledo», en Restauración de la sala capitular de la Catedral de Toledo. Madrid, Fundación ACS, 2020, pp. 21-101.

Boccherini, Tamara: «Parato Passerini», en Maetzke, Anna Maria (ed.): Il Museo Diocesano di Cortona. Florencia, Cassa di Risparmio di Firenza, 1992, pp. 207-213.

Borgioli, Cristina: «Figure di seta. La produzione tessile e a ricamo a carattere figurativo nella Firenze del Quattrocento: modelli, committenze, manifatture», Revista Diálogos Mediterrânicos, 10 (2016), pp. 113-134 [en línea] http://www.dialogosmediterranicos.com.br/index.php/RevistaDM/article/view/207 [Consultado: 1 de marzo de 2022].

Borgioli, Cristina: «Wearing the Sacred Images: Space, Identity in Liturgical Vestments (13th to 16th Centuries)», Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII. Historia del Arte, 6 (2018), pp. 169-196 [en línea] http://revistas.uned.es/index.php/ETFVII/article/view/21142 [Consultado: 1 de marzo de 2022].

Carmignani, Marina: «Ricami ecclesiastici del Rinascimento», en Prà, Laura dal; Carmignani, Marina; Peri, Paolo (eds.): Fili d’oro e dipinti di seta. Velluti e ricami tra Gotico e Rinascimento. Trento, Provincia Autonoma di Trento, 2019, pp. 31-41.

Casamar, Manuel: «Dos capillos del arzobispo Carrillo», en Piedras Vivas. La Catedral de Toledo 1492. Salamanca, Catedral Primada de Toledo, 1992, p. 103.

Casamar, Manuel: «Casulla del cardenal Mendoza», en Piedras Vivas. La Catedral de Toledo 1492. Salamanca, Catedral Primada de Toledo, 1992, p. 102.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín: Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España. Madrid, 1800.

Cedillo, conde de [Jerónimo López de Ayala y Álvarez de Toledo]: Toledo. Guía artístico-práctica. Toledo, 1890.

Collar de Cáceres, Fernando: «Misa de San Gregorio. Pedro de Berruguete», en Pedro de Berruguete en Segovia. Segovia, Junta de Castilla y León y Diputación de Segovia, 2013, pp. 142-143.

Condorelli, Adele: «Il problema di Juan de Borgoña», Commentari, 11 (1960), pp. 46-59.

Devoti, Donata: «Parato Passerini», en Collareta, Marco; Devoti, Donata: Arte aurea aretina. Tesori dalle chiese di Cortona. Florencia, SPES, 1987, pp. 56-59.

Dolphin, Erika: Archbishop Francisco Jiménez de Cisneros and the Decoration of the Chapter Room and Mozarabic Chapel in Toledo Cathedral. Nueva York, New York University, 2008.

Ferretti, Massimo: «I maestri di prospettiva», en Zeri, Federico (dir.): Storia dell’arte italiana. Torino, Einaudi, 1982, v. 11, pp. 459-585.

Fili d’oro e dipinti di seta. Velluti e ricami tra Gotico e Rinascimento. Prà, Laura dal; Carmignani, Marina; Peri, Paolo (eds.). Trento, Provincia Autonoma di Trento, 2019.

Floriano Cumbreño, Antonio Cristino: El bordado. Barcelona, Alberto Marín, 1942.

Franco Mata, Ángela: Las capillas de la catedral de Toledo. Historia, Liturgia y Arte. Toledo, Cabildo Primado Catedral de Toledo, 2018.

Gaeta, Letizia: Juan de Borgoña e gli altri. Relazioni artistiche tra Italia e Spagna nel ‘400. Galatina, Mario Congedo, 2012.

García Rey, Verardo: «La capilla del rey don Sancho IV El Bravo y los cenotafios reales en la Catedral de Toledo», Boletín de la Real Academia de Bellas Artes y Ciencias Históricas de Toledo, 12 (1922), pp. 128-148.

Garriga, Joaquín: «“Diestros en el contra açer de la vista…”: la perspectiva lineal y los talleres de pintores hispanos en el siglo XVI», en Redondo Cantera, María José (coord.): El modelo italiano en las artes plásticas de la Península Ibérica durante el Renacimiento. Valladolid, Universidad, 2004, pp. 131-152.

Goldsmith, John: Early Florentine Designers and Engravers: Maso Finiguerra, Antonio Pollaiuolo, Baccio Baldini, Sandro Botticelli, Francesco Rosselli. A Comparative Analysis of Early Florentine Nielli, Intarsias, Drawings, and Copperplate Engravings. Cambridge (Mass.), Harvard University Press & The Metropolitan Museum of Art, 1955.

Gómez de Castro, Álvar: De las hazañas de Francisco Jiménez de Cisneros. José Oroz Reta (ed.), Madrid, Fundación Universitaria Española, 1984.

González Ramos, Roberto: «Memorial de Juan de Borgoña sobre la decoración del claustro de la catedral de Toledo (1498 (¿)», Archivo Español de Arte, 316 (2006), pp. 422-425.

González Ramos, Roberto: La Universidad de Alcalá de Henares y las Artes. El patronazgo artístico de un centro del saber. Siglos XVI-XIX. Alcalá de Henares, Universidad, 2007.

Gutiérrez Baños, Fernando: Las empresas artísticas de Sancho IV el Bravo. Burgos, Junta de Castilla y León, 1997.

Haines, Margaret: La Sacrestia delle Messe del Duomo di Firenze. Florencia, Cassa di Risparmio di Firenze, 1983.

Haines, Margaret: «I maestri di prospettiva», en Camerota, Filippo (ed.): Nel segno di Masaccio. L’invenzione della prospettiva. Florencia, Giunti, 2001, pp. 99-104.

Heim, Dorothee: «El retablo mayor de la catedral de Toledo: nuevos datos sobre la predela», Actas del Congreso Internacional sobre Gil Siloe y la Escultura de su época. Burgos, Institución Fernán González, Academia Burgense de Historia y Bellas Artes, 2001, pp. 521-537.

Heim, Dorothee: «Entre Mendoza y Cisneros: la gestación del retablo mayor de la Catedral de Toledo», Anales toledanos, 39 (2003), pp. 103-116.

Heim, Dorothee: «Spurensuche in Spanien. Andrea Sansovino und das Rätsel seiner Werke in Toledo», Zeitschrift für Kunstgeschichte, 69-4 (2006), pp. 489-507.

Justi, Karl: Estudios de Arte Español. Madrid, 1913.

Laínez Alcalá, Rafael: Pedro de Berruguete, pintor de Castilla. Madrid, Espasa Calpe, 1943.

López, María del Prado: «Terno del Cardenal Mendoza. Capa y Dalmática», en Cisneros. Arquetipo de Virtudes. Espejo de Prelados. Toledo, Cabildo Primado Catedral de Toledo, 2017, p. 301.

Marías, Fernando: El largo siglo XVI. Los usos artísticos del Renacimiento español. Madrid, Taurus, 1989.

Marías, Fernando; Pereda, Felipe: «Pedro Berruguete en Toledo ¿éxito o fracaso de un pintor?», Actas del Simposium Internacional Pedro Berruguete y su entorno, Palencia 24-26 abril de 2003. Palencia, Diputación, 2004, pp. 151-168.

Marías, Fernando; Pereda, Felipe: «La casa de la reina Isabel la Católica en la catedral de Toledo: pasos y miradas», Goya. Revista de Arte, 319-320 (2007), pp. 215-230.

Marín Cruzado, Olga: «Las pinturas de la sala capitular de la catedral de Toledo: aportación al estudio de la concepción del espacio», Archivo Español de Arte, 292 (2000), pp. 315-339.

Martín i Ros, Rosa M.ª: «Terno del cardenal Pedro González de Mendoza», en Ysabel la reina católica. Una mirada desde la Catedral Primada. Toledo, Arzobispado, 2005, pp. 288-291.

Martín i Ros, Rosa M.ª: «Terno del cardenal Francisco Jiménez de Cisneros», en Ysabel la reina católica. Una mirada desde la Catedral Primada. Toledo, Arzobispado, 2005, pp. 297-301.

Mateo Gómez, Isabel: Juan de Borgoña. Madrid, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2004.

Meseguer Fernández, Juan: «Cartas inéditas del Cardenal Cisneros al cabildo de la Catedral Primada», Anales Toledanos, VIII (1973), pp. 3-47.

Meseguer Fernández, Juan: «Relaciones del cardenal Cisneros con su cabildo catedral», V Simposio Toledo Renacentista. Toledo, Publicaciones del Centro Universitario de Toledo, 1980, t. I (Primera parte), pp. 25-147.

Miquel Juan, Matilde: «La capilla real de la Santa Cruz en la catedral de Toledo. Reliquias, evocaciones, uso y decoración», Anuario de Estudios Medievales, 47/2 (2017), pp. 737-768.

Monnas, Lisa: Merchants, Princes and Painters: Silks Fabrics in Italian and Northern Paintings 1300-1550. New Haven y Londres, Yale University Press, 2008.

Nicolau Castro, Juan: «Miscelánea sobre pintura toledana», Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología (BSAA), 55 (1989), pp. 431-438.

Nicolau Castro, Juan: Narciso Tomé arquitecto/escultor 1694-1742. Madrid, Editorial Arco, 2009.

Ortiz, Blas: Summi templi Toletani perquam graphica descriptio. Toledo, 1549.

Parro, Sixto Ramón: Toledo en la mano: o descripción histórico-estética de la magnífica catedral y de los demás célebres monumentos y cosas notables que encierra esta famosa ciudad. Toledo, 1857.

Pereda, Felipe: «Andrea Sansovino en España. Algunos problemas», en El Mediterráneo y el Arte Español. Actas del XI Congreso del CEHA (Valencia, 1996). Valencia, Comité Español de Historia del Arte, 1998, pp. 97-103.

Pereda, Felipe: «Leer en la Catedral: La Experiencia de la Arquitectura en 1549», en La Catedral de Toledo 1549. Según el Dr. Blas Ortiz. Descripcion Graphica y Elegantissima de la S. Iglesia de Toledo. Madrid, Antonio Pareja Editor, 1999, pp. 81-125.

Pereda, Felipe: «Sepulcro de Pedro González de Mendoza», en Ysabel la reina católica. Una mirada desde la Catedral Primada. Toledo, Arzobispado, 2005, pp. 395-398.

Pereda, Felipe: «Andrés (¿Sansovino?), florentín, en Toledo: nuevos datos documentales para su biografía», en Redondo Cantera, María José; Gimaraes Veríssimo, Vitor Manuel (eds.): O largo tempo do Renascimento. Arte, propaganda e poder. Lisboa, Centro de História da Universidade de Lisboa, 2008, pp. 357-387.

Pereda, Felipe: «Pedro González de Mendoza, de Toledo A Roma. El patronazgo de Santa Croce in Gerusalemme. Entre la arqueología y la filología», en Lemerle, Fréderique; Pauwels, Yves; Toscano, Gennaro (dirs.): Les cardinaux de la Renaissance et la modernité artistique. Villeneuve d’Ascq, Publications de l’Institut de recherches historiques du Septentrion, 2009, pp. 217-243 [en línea] https://books.openedition.org/irhis/233 [Consulta: 1 de marzo de 2022].

Pérez Higuera, Teresa: «El retablo mayor y el primer transparente de la catedral de Toledo», Anales de Historia del Arte, 4 (1994), pp. 471-480.

Pérez Higuera, Teresa: «El retablo mayor», en Ysabel la reina católica. Una mirada desde la Catedral Primada. Toledo, Arzobispado, 2005, pp. 385-391.

Pérez Sedano, Francisco: Datos documentales inéditos para la historia del arte español. Madrid, Junta para la Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas, 1914.

Peri, Paolo: «Accostamenti cromatici e tessili nella Firenze del Rinascimento», en Prà, Laura dal; Carmignani, Marina; Peri, Paolo (eds.): Fili d’oro e dipinti di seta. Velluti e ricami tra Gotico e Rinascimento. Trento: Provincia Autonoma di Trento, 2019, pp. 79-95.

Pisa, Francisco de: Descripción de la imperial ciudad de Toledo, y historia de sus antigüedades, y grandeza, y cosas memorables. Toledo, 1605.

Post, Chandler Rathfon: A History of Spanish Painting. Cambridge, Harvard University Press, 1930-1966.

Prados García, José María: «Las trazas del Transparente y otros dibujos de Narciso Tomé para la catedral de Toledo», Archivo Español de Arte, 196 (1976), pp. 387-416.

Quintanilla y Mendoza, Pedro de: Archetypo de virtudes espejo de prelados el venerable padre, y siervo de Dios F. Francisco Ximenez de Cisneros. Palermo, 1653.

Quinteiro, Francesco: Giuliano da Maiano «grandissimo domestico». Roma, Officina Edizioni, 1996.

Restauración de la sala capitular de la Catedral de Toledo. Madrid, Fundación ACS, 2020.

Revuelta Tubino, Matilde: Inventario artístico de Toledo. La catedral primada. Madrid, Ministerio de Cultura, 1989.

Romero Ortega, Francisco: «La Manga Bordada del Corpus de la Catedral de Toledo», Arte, Individuo y Sociedad, 2 (1989), pp. 107-146.

Ruiz Souza, Juan Carlos: «Capillas Reales funerarias catedralicias de Castilla y León: Nuevas hipótesis interpretativas de las catedrales de Sevilla, Córdoba y Toledo», Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (UAM), 18 (2006), Madrid, pp. 22-24.

Salazar de Mendoza, Pedro: Cronica de el gran Cardenal de España don Pedro Gonçalez de Mendoça, Arçobispo de la muy Santa Yglesia Primada de las Españas. Madrid, 1625.

Sánchez Rivera, Jesús Ángel: «Las pinturas de Juan de Borgoña en la sala capitular de la catedral de Toledo. Aproximación crítica a su historiografía», Anales toledanos, 40 (2004), Toledo, pp. 149-164.

Shearman, John: Andrea del Sarto. Oxford, Clarendon Press, 1965.

Silva Maroto, Pilar: Pedro Berruguete. Salamanca, Junta de Castilla y León, 2001.

Silva Maroto, Pilar: «Misa de san Gregorio», en Pedro Berruguete. El primer pintor renacentista de la Corona de Castilla. Madrid, Junta de Castilla y León, 2003, pp. 214-215.

Viver-Sánchez Merino-Pérez, Jesusa: Documentos sobre arte y artistas en el Archivo de Obra y Fábrica de la Catedral de Toledo: 1500-1549, (Tesis doctoral inédita), Universidad Complutense, 1990.

Zarco del Valle, Manuel R.: Datos documentales para la historia del arte español. Madrid, Junta para la Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas, 1916.

Published

2023-02-13

How to Cite

Blanco Mozo, J. L. (2023). Juan de Borgoña and the Beginnings of Classicism in Toledo Cathedral . Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (11), 3–31. https://doi.org/10.5944/etfvii.11.2023.33495