33 West, 67 Street. Duchamp’s Atelier: Total Work of Art and Installation
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.9.2021.31202Keywords:
Duchamp; installation art; total work of art; autonomy of art; ocularcentrismAbstract
This paper explores the presence of the idea of total work of art along Marcel Duchamp’s career, starting with its most ambitious creations, following with the conception of the whole of his works as a unity, to finish presenting the artist’s studio in New York during the 1916-1918 years as a true case of installation art.
Downloads
References
Alaminos López, Eduardo: Los talleres del arte, Almería, Confluencias, 2021.
Bachelard, Gaston: La poétique de l’espace, París, PUF, 2004.
Barbanti, Roberto: Francesco d’Assisi e Marcel Duchamp. Rudimenti per un’est-etica, Ravena, Danilo Montanari Editore, 2001.
Baricco, Alessandro: Barnum. Cronache dal Grande Show, Milán, Feltrinelli, 1995.
Benjamin, Walter, La obra de arte en la época de su reproducción mecánica, Buenos Aires, Amorrortu, 2013.
Buck-Morss, Susan: Walter Benjamin, escritor revolucionario, Buenos Aires, Interzona, 2005.
Cabanne, Pierre: Conversaciones con Marcel Duchamp, Madrid, This Side Up, 2014.
Cabañas Moreno, Pilar: «Marcel Duchamp, John Cage, Juan Hidalgo. Una línea genealógica del budismo en el arte contemporáneo», Ars Longa, 26 (2017), pp. 231-246.
Clair, Jean: Sur Marcel Duchamp et la fin de l’art, París, Gallimard, 2000.
Crary, Jonathan: Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX, Murcia, Cendeac, 2008.
Cruz Sánchez, Pedro A.: Marcel Duchamp. La sombra y lo femenino, Barcelona, Bellaterra, 2016.
Cruz Sánchez, Pedro A.: Duchamp y la literatura. Laforgue, Jarry, Roussel, Murcia, Micromegas, 2018.
Duchamp, Marcel: Duchamp du signe, París, Ed. Flammarion, 1994.
Faxeda, M. Lluïsa: Del simbolismo a la abstracción. La unidad de las artes en los orígenes del arte moderno, Gijón, Trea, 2018.
Filipovic, Elena: «A Museum that is not», en e-flux Journal #04, (2009). En línea: https://www.e-flux.com/journal/04/68554/a-museum-that-is-not/ [fecha de consulta: 21 de julio de 2021]
Ghitti, Jean-Marc: La parole et le lieu. Topique de l’inspiration, París, Ed. du Minuit, 1998.
Hernández Barbosa, Sonsoles: Sinestesias. Arte, literatura y música en el París de fin de siglo (1880-1900), Madrid, Abada, 2013.
Hernández-Navarro, Miguel A.: El archivo escotómico de la modernidad [Pequeños pasos para una cartografia de la visión], s. l., Ayuntamiento de Alcobendas, 2007.
Lamarche, Bernard: «L’atelier Duchamp / Duchamp’s Studio», Espace Sculpture, 57 (2001), pp.15-18.
Marchán Fiz, Simón: «La obra de arte total: génesis de una categoría estético-artística y sus transformaciones» en VVAA: Arte moderno. Ideas y conceptos, Madrid, Instituto de Cultura fundación mapfre, 2008, pp. 127-165.
Martin-Fugier, Anne: La vie d’artiste au XIX siècle, París, Hachette, 2007.
Naegele, Daniel: «Las puertas y ventanas de Duchamp. Fresh widow, Bagarre d’Austerlitz, Puerta: 11, rue Larrey, la Puerta Gradiva, Etant donnés», RA. Revista de Arquitectura, v. 9 (2007), pp. 43-60.
Rebentisch, Juliane: Estética de la instalación, Buenos Aires, Caja Negra, 2018.
Rousseau, Pascal: «Música coloreada. Luces y sonidos en los inicios de la abstracción» en AAVV: El arte abstracto. Los dominios de lo invisible, Madrid, Fundación Cultural mapfre vida, 2005, pp. 53-78.
Sloterdijk, Peter: Esferas. vol. II Globos. Macroesferología, Madrid, Siruela, 2004.
Tomkins, Calvin: Duchamp, Barcelona, Anagrama, 2019.
VVAA: Cabañas para pensar, Madrid, Maia, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EDUARDO CAIROL CARABI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of the first publication with the work simultaneously licensed under a license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).