33 West, 67 Street. Duchamp’s Atelier: Total Work of Art and Installation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.9.2021.31202

Keywords:

Duchamp; installation art; total work of art; autonomy of art; ocularcentrism

Abstract

This paper explores the presence of the idea of total work of art along Marcel Duchamp’s career, starting with its most ambitious creations, following with the conception of the whole of his works as a unity, to finish presenting the artist’s studio in New York during the 1916-1918 years as a true case of installation art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alaminos López, Eduardo: Los talleres del arte, Almería, Confluencias, 2021.

Bachelard, Gaston: La poétique de l’espace, París, PUF, 2004.

Barbanti, Roberto: Francesco d’Assisi e Marcel Duchamp. Rudimenti per un’est-etica, Ravena, Danilo Montanari Editore, 2001.

Baricco, Alessandro: Barnum. Cronache dal Grande Show, Milán, Feltrinelli, 1995.

Benjamin, Walter, La obra de arte en la época de su reproducción mecánica, Buenos Aires, Amorrortu, 2013.

Buck-Morss, Susan: Walter Benjamin, escritor revolucionario, Buenos Aires, Interzona, 2005.

Cabanne, Pierre: Conversaciones con Marcel Duchamp, Madrid, This Side Up, 2014.

Cabañas Moreno, Pilar: «Marcel Duchamp, John Cage, Juan Hidalgo. Una línea genealógica del budismo en el arte contemporáneo», Ars Longa, 26 (2017), pp. 231-246.

Clair, Jean: Sur Marcel Duchamp et la fin de l’art, París, Gallimard, 2000.

Crary, Jonathan: Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX, Murcia, Cendeac, 2008.

Cruz Sánchez, Pedro A.: Marcel Duchamp. La sombra y lo femenino, Barcelona, Bellaterra, 2016.

Cruz Sánchez, Pedro A.: Duchamp y la literatura. Laforgue, Jarry, Roussel, Murcia, Micromegas, 2018.

Duchamp, Marcel: Duchamp du signe, París, Ed. Flammarion, 1994.

Faxeda, M. Lluïsa: Del simbolismo a la abstracción. La unidad de las artes en los orígenes del arte moderno, Gijón, Trea, 2018.

Filipovic, Elena: «A Museum that is not», en e-flux Journal #04, (2009). En línea: https://www.e-flux.com/journal/04/68554/a-museum-that-is-not/ [fecha de consulta: 21 de julio de 2021]

Ghitti, Jean-Marc: La parole et le lieu. Topique de l’inspiration, París, Ed. du Minuit, 1998.

Hernández Barbosa, Sonsoles: Sinestesias. Arte, literatura y música en el París de fin de siglo (1880-1900), Madrid, Abada, 2013.

Hernández-Navarro, Miguel A.: El archivo escotómico de la modernidad [Pequeños pasos para una cartografia de la visión], s. l., Ayuntamiento de Alcobendas, 2007.

Lamarche, Bernard: «L’atelier Duchamp / Duchamp’s Studio», Espace Sculpture, 57 (2001), pp.15-18.

Marchán Fiz, Simón: «La obra de arte total: génesis de una categoría estético-artística y sus transformaciones» en VVAA: Arte moderno. Ideas y conceptos, Madrid, Instituto de Cultura fundación mapfre, 2008, pp. 127-165.

Martin-Fugier, Anne: La vie d’artiste au XIX siècle, París, Hachette, 2007.

Naegele, Daniel: «Las puertas y ventanas de Duchamp. Fresh widow, Bagarre d’Austerlitz, Puerta: 11, rue Larrey, la Puerta Gradiva, Etant donnés», RA. Revista de Arquitectura, v. 9 (2007), pp. 43-60.

Rebentisch, Juliane: Estética de la instalación, Buenos Aires, Caja Negra, 2018.

Rousseau, Pascal: «Música coloreada. Luces y sonidos en los inicios de la abstracción» en AAVV: El arte abstracto. Los dominios de lo invisible, Madrid, Fundación Cultural mapfre vida, 2005, pp. 53-78.

Sloterdijk, Peter: Esferas. vol. II Globos. Macroesferología, Madrid, Siruela, 2004.

Tomkins, Calvin: Duchamp, Barcelona, Anagrama, 2019.

VVAA: Cabañas para pensar, Madrid, Maia, 2015.

Published

2021-10-15

How to Cite

Cairol, E. (2021). 33 West, 67 Street. Duchamp’s Atelier: Total Work of Art and Installation. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (9), 237–256. https://doi.org/10.5944/etfvii.9.2021.31202