Mass Theater in Post-Revolutionary Russia: The Use of Proto-Performance in Urban Contexts as a Formula for Shaping Collective Identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.9.2021.30491

Keywords:

Mass theatre; post-revolutionary Russia; proto-performance; collective identit

Abstract

After the October Revolution, Russian society faced the enormous challenge of building a socialist culture in a country with deep-rooted religious and monarchical traditions and a devastated economy. To reach this new cultural horizon and thus cement the political transformations, it was necessary to influence the construction of collective identities - bearers of renewed citizen awareness. In this article we will delve into the way in which mass theatre contributed to achieving this objective not only due to its nature as a rite linked to the heritage of the Orthodox Church, but also through new formulas of inhabiting and interacting with space public. Both the transformation of the meaning conferred on the place and the establishment of a renewed bond between the public and the space was emphasized through symbolic identification and collective action-transformation.

Downloads

Author Biographies

Anna Borisova Fedotova, Universidad de Murcia

Departamento de Bellas Artes, Profesora Asociada

Isabel Tejeda Martín, Universidad de Murcia

Departamento de Bellas Artes, Profesora Titular

References

Alcázar, Josefina: Performance: un arte del yo: autobiografía, cuerpo e identidad. México, Siglo XXI, 2014.

Anikonova, Tatiana: «Театрализированное представление как зрелищная составляющая праздника», Наука. Искусство. Культура, vol. 4, num. 8 (2015).

https://cyberleninka.ru/article/n/teatralizovannoe-predstavlenie-kak-zrelischnaya-sostavlyayuschaya-prazdnika

Anikonova, Tatiana: «Театрализированное представление в контексте культуры», Наука. Искусство. Культура, vol. 2, num. 14 (2017).

https://cyberleninka.ru/article/n/teatralizovannoe-predstavlenie-v-kontekste-kultury

Buck-Morss, Susan: Mundo soñado y catástrofe. La desaparición de la utopía de masas en el Este y el Oeste. Madrid, La balsa de la Medusa, 2004.

Cáceres Delgadillo, Carolina: «Lo ritual y lo sagrado en el teatro», Plurentes. Artes y Letras, num. 10 (2019).

https://revistas.unlp.edu.ar/PLR/article/download/8884/7769?inline=1

Capasso, Verónica: «Producir la y en la ciudad. Espacio urbano, politicidad y prácticas artísticas», Letra. Imagen. Sonido L.I.S. Ciudad mediatizada, vol. 4, num. 10 (2013), pp. 45-54.

Engels, Friedrich: La situación de la clase obrera en Inglaterra. Madrid, Akal, 1976.

Gómez García, Pedro: «El ritual como forma de adoctrinamiento», Gaceta de Antropología - Revista de Antropología Cultural, vol. 18 (2002), pp. 1-13.

Кonovich, Аskold Аrkadievich: Театрализованные праздники и обряды в CCCP. Moscú: Высшая школа, 1990.

Mansur Garda, Juan Carlos: «Habitar la ciudad», Trans-Pasando Fronteras, num. 15 (2020), pp. 173-191.

https://doi.org/10.18046/retf.i15.3999

Marx, Carl; Engels, Friendrich: El manifiesto comunista (1.a ed., 5.a reimp.). Madrid, Akal, 2010.

McNamara, Brooks; Ashley, Jessie; Boyd, F. Sumner; Dodge, Mabel; Haywood, William D.; Reed, John; Sanger, Margaret H.: «Paterson Strike Pageant», The Drama Review: TDR, vol. 15, num. 3 (1971), pp. 61-71.

https://doi.org/10.2307/1144681

Mosienko, Sergei Vladimirovich: «Понятие «театр масс» (к вопросу терминологии и типологии)», Вестник Кемеровского Государственного Университета Культуры и Искусств, vol. 48 (2019), pp. 172-177.

https://cyberleninka.ru/article/n/ponyatie-teatr-mass-k-voprosu-terminologii-i-tipologii

Murray, Natalia: «Street theatre as propaganda: Mass performances and spectacles in Petrograd in 1920», Studies in Theatre and Performance, vol. 36, num. 3 (2016), pp. 230-241.

https://doi.org/10.1080/14682761.2016.1188262

Rolf, Malte: Soviet Mass Festivals, 1917-1991. Pittsburgh, University of Pittsburgh Press, 2013.

Sarriugarte Gómez, Iñigo: «Reflexiones en torno a los procesos actuales del happening, performance, teatro y la danza contemporánea», Bidebarrieta: Revista de humanidades y ciencias sociales de Bilbao, num. 2 (1997) (Ejemplar dedicado a: Hiria, artea eta ondarea. Arte, patrimonio monumental y Ciudad), pp. 179-186.

Sennett, Richard: Carne y piedra: el cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid, Alianza, 2002.

Toriz Proenza, Martha Julia: «Discursos del arte: el teatro y el performance», en Elguea Véjar, Silvia (Coord.): La Otredad. Los discursos de la cultura hoy: 1995. México, 1997, pp. 153-162.

Tupitsyn, Victor; Burenina-Petrova, Olga; Kurchanova, Natasha; Tupitsyn, Margarita: Dadá ruso 1914-1924 (Margarita Tupitsyn, Ed.), Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2018.

Valera, Sergi; Pol, Enric: «El concepto de identidad social urbana: Una aproximación entre la psicología social y la psicología ambiental», Anuario de Psicología, vol. 62, num. 3 (1994), pp. 5-24.

Vidal Moranta, Tomeu; Pol Urrútia, Enric: «La apropiación del espacio: Una propuesta teórica para comprender la vinculación entre las personas y los lugares». Anuario de Psicología/The UB Journal of psychology, vol. 36, num. 3 (2005), pp. 281-298.

von Geldern, James: Bolshevik Festivals, 1917–1920. Berkley, University of California Press, 1993.

Ziegler Delgado, María Magdalena: «La revolución artística en Rusia ante la revolución soviética», Revista de Comunicación de la SEECI, vol. 42 (2017), pp. 26-44.

Published

2021-10-15

How to Cite

Borisova Fedotova, A., & Tejeda Martín, I. (2021). Mass Theater in Post-Revolutionary Russia: The Use of Proto-Performance in Urban Contexts as a Formula for Shaping Collective Identity. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (9), 189–210. https://doi.org/10.5944/etfvii.9.2021.30491

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.