Environmental Awareness in the Sun, Sea and Sand Tourism Sector. A Study with the Delphi Technique
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvi.14.2021.29610Keywords:
Environment; Delphi method; sun, sea and sand tourism sector; sustainable tourism; Corporate Social Responsibility; awareness.Abstract
The so-called sun, sea and sand tourism continues to be the type of tourism that fosters the greatest flow of passengers on an international scale, giving rise to an economic impact and job creation. However, like any other type of economic and human activity, it generates negative externalities that manifest themselves in environmental impacts. The One Planet Sustainable Tourism Programme led by The World Tourism Organization announces its new vision for global tourism– growing better, stronger, and balancing the needs of people, planet and prosperity.
Beyond good intentions, with the Delphi technique as a tool, a first approach has been made to elucidate the environmental awareness of the sector, the commitment to develop and incorporate sustainable plans to behave in an ethical manner and contribute to economic development while the quality of the environment and local communities as a whole. 14 professionals were selected to participate in the Delphi, all from different companies worldwide focused on geographical areas intended for sun, sea and sand tourism. Obtaining as a response, still, a sector with very weak awareness that does not incorporate the environment into its operational structures, it does not take responsibility for its own actions nor future sustainable developments.
Downloads
References
Arias, M. M., Vázquez, R. G., & Valencia, Á. S. (2010). Ciudadanía y conciencia medioambiental en España. Madrid: CIS. Centro de Investigaciones Sociológicas.
Ayala, H., Ramón, M & Masiques, J. (2003). El turismo del sol y playa en el siglo XXI. Convención de turismo de Cuba, (pp. 3-6).
Azcarate, B. & Fernández, A. (2018). Geografía de los paisajes culturales. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
Brundtland, G. H. (1987). Our Common Future. Japón.
Cabrini, L. (2017). El turismo de sol y playa puede y debe ser sostenible. https://www.hosteltur.com/, Interviewer)
Calvo, H. A. (2017). Estrategia Medio Ambiental y Desarrollo Sostenible. Ed. Universitaria Ramón Areces.
Crosby, A. (2019). El turismo low-cost y su impacto ambiental y turístico. Hoteltur.
EAE Business school. (2020). Los sectores de producción y sus característica. https://retos-operaciones-logistica.eae.es/los-sectores-de-produccion-y-sus-caracteristicas/
Ecoembes. (2019). La cifras de reciclaje. España.
Franco , A. T. & García Guillén, O. (1999). Los impactos del turismo. Espacio, Tiempo y Forma, Serie VI, Geografía, 12, (43-56).
Frías, G. (2020). El FMI confirma que en 2020 viviremos la peor recesión económica en 90 años. https://cnnespanol.cnn.com/2020/04/14/el-fmi-confirma-que-en-2020-viviremos-la-peor-recesion-economica-en-90-anos/
García, L. J. I. (2018). El Pacto Mundial, Punto de Convergencia en la Línea del Tiempo del Desarrollo Sostenible y la Responsabilidad Social Empresarial y su Influencia en las Empresas.
Global University Network for Innovation (GUNI). (2006). La acreditación.
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). (2014). AR5 Synthesis Report (pp.16-26).
Leal, M. (2017). Turismo ecológico y sostenible: perfiles y tendencias. The Ostelea School of Tourism & Hospitality. http://www. aept. org/archivos/documentos/Informe_Turismo%20Ecologico.pdf
López-Gómez, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XX1, 21(1), 17-40.
Meyer, L. (2014). Quinto Informe de Evaluación del IPCC. Ginebra.
Novo, V. M. (2012). Del pensamiento global a la acción local. In M. Novo, La educación ambiental: bases éticas, conceptuales y metodológicas (pp. 180-193). Universitas.
OECD. (2008). Sustainable Development: Linking Economy,Society, environment.
Pérez-Aranda , J. (2015). La responsabilidad social corporativa en turismo. Estado de la cuestión.
Pino, J. (2006). Medio Ambiente y Sociedad. Elementos de explicación sociológica (pp. 65).
Portela, A., & Fernández, J. (2018). Paisajes y Turismo. UNED.
Questionpro. (2020). Blog sobre mejores prácticas de investigación de mercados y todo lo relacionado a encuestas online. https://www.questionpro.com/blog/es/ejemplos-de-escalas-likert/. (n.d.).
Rodríguez, P. E. A. (2011). Evolución histórica del turismo. Revista vinculando.
Rodriguez, R. J., Alcaide, A. A., Castro, G. J. F. & Rodríguez, F. P. (2012). Auditoría Ambiental. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
Stainton, H. (2021). Tourism Teacher. https://tourismteacher.com/social-impacts-of-tourism/.
Vásquez, C. N. (2016). Crecimiento económico Vs. desarrollo sostenible. Dinero.
World Tourism Organization (UNWTO). (2015). www.unwto.org/es/desarrollo-sostenible. Obtenido de https://www.unwto.org/es/desarrollo-sostenible
World Tourism Organization (UNWTO). (2018). www.unwto.org/es/market-intelligence. Obtenido de https://www.unwto.org/es/market-intelligence
World Tourism Organization (UNWTO). (Enero de 2020). www.unwto.org. Obtenido de https://www.unwto.org/es/el-turismo-mundial-consolida-su-crecimiento-en-2019
World Tourism Organization (UNWTO). (March de 2021). www.unwto.org. Obtenido de https://www.unwto.org
Zhenmin, L. (2019). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (p. 3).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Laura Sevilla Cuadrado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of the first publication with the work simultaneously licensed under a license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).