Digital Transformation in Higher Education: The UOC Case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.26.1.33998

Keywords:

digital transformation, university, digital maturity, teaching method, management

Abstract

The global pandemic caused by COVID-19, has boosted the integration of online learning in Higher Education settings (HE), and traditional universities have been forced to adapt to hybrid learning systems. Digital Transformation is a process that must be carried out by universities and requires substantial and strategic changes in all of its processes. This work presents the case of a university created and developed fully online. The experiences of this university can be useful for other institutions that need to follow a similar path. The presented research was developed in the framework of a European project: "Empower Competences for Onlife Learning in HE'' (ECOLHE), developed by a consortium of institutions from several European countries. This research applies several data gathering tools such as in-depth interviews with academic government, focus groups involving teachers-researchers, teachers-tutors and administrative staff and an online survey administered to students. In this work, visions on the elements and difficulties of a digital university are presented: technology must be a way for the improvement of teaching, research, and knowledge sharing, and the change from a traditional face-to-face setting to an online or hybrid system doesn’t consist in only applying digital technologies. In addition, we present some lessons learnt that are useful for the implementation of digital transformation in HE institutions.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/33998/26880

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marc Romero, Universitat Oberta de Catalunya, UOC (Spain)

Doctor en pedagogía, especialidad en Tecnología Educativa por la URV (2008). Profesor agregado de los Estudios de Psicología y Ciencias de la Educación y director del Ámbito TIC – Competencias digitales. Miembro del grupo de investigación consolidado (SGR1174) Edul@b de educación y TIC. Sus principales áreas de investigación son la competencia digital, el aprendizaje colaborativo en línea y las ecologías de aprendizaje.

Teresa Romeu, Universitat Oberta de Catalunya, UOC (Spain)

Doctora en Sociedad de la Información y el Conocimiento por la UOC. Profesora agregada de los Estudios de Psicología y Ciencias de la Educación en el Ámbito Competencia Digital. Coordina la formación inicial del nuevo profesorado que se incorpora a la UOC. Coordina también la especialización del itinerario de Docencia en línea del Máster de Educación y TIC. Miembro del grupo de investigación Edul@b de la UOC. Sus principales áreas de investigación son la formación del docente en línea, la competencia digital, el aprendizaje colaborativo en línea, las analíticas del aprendizaje y las ecologías del aprendizaje. Reconocida como EDEN Fellow por el European Distance Education Network.

Montse Guitert, Universitat Oberta de Catalunya, UOC (Spain)

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Barcelona (1995). Investigadora principal del grupo de investigación consolidado (SGR1174) Edul@b de educación y TIC de los Estudios de Psicología y Ciencias de la Educación. de la UOC de la que forma parte desde sus orígenes (1995) Investiga sobre los usos de las TIC en la educación y la formación y, en particular, sobre el aprendizaje y  trabajo colaborativo en red entre docentes y estudiantes, en la  educación en línea y el desarrollo profesional docente así como las competencias digitales. Ha sido galardonada con la distinción Jaume Vicens Vives 2016 de la Generalidad de Cataluña por el liderazgo en la formación de competencias digitales.y también ha sido reconocida como EDEN Senior Fellow per l'European Distance and E-Learning Network.

Pablo Baztán, Universitat Oberta de Catalunya, UOC (Spain)

Doctor en Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona. Máster en Investigación en Educación (UAB) y Licenciado en Física Teórica (UB) con una larga experiencia como docente de secundaria y universidad. Miembro del grupo de investigación Edul@b de la UOC. Sus principales áreas de investigación son la competencia digital y el aprendizaje colaborativo en línea. Miembro de la ONG Marine Sciences For Sociaty (MSFS) desde donde investiga y promueve el trabajo y la transferencia de conocimiento en temáticas medioambientales entre los diferentes actores vinculados a la educación.

References

Abu Talib, M., Bettayeb, A. M., y Omer, R. I. (2021). Analytical study on the impact of technology in higher education during the age of COVID-19: Systematic literature review. Education and Information Technologies, 26(6), 6719-6746. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10507-1

Arango Serna, M.D., Branch, J. W., Castro Benavides, M., y Burgos, D. (2018). Un modelo conceptual de transformación digital. Openergy y el caso de la Universidad Nacional de Colombia. Education in the Knowledge Society: EKS, 19(4), 95-107. https://doi.org/10.14201/eks201819495107

Artino, A. R., la Rochelle, J. S., Dezee, K. J., y Gehlbach, H. (2014). Developing questionnaires for educational research: AMEE Guide No. 87. Medical Teacher, 36(6), 463-474. https://doi.org/10.3109/0142159X.2014.889814

Babatunde Adedoyin, O., y Soykan, E. (2020). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1813180

Cabero-Almenara, J., y Llorente-Cejudo, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus virtuales, 9(2), 25-34.

Chinkes, E., y Julien, D. (2019). Las instituciones de educación superior y su rol en la era digital. La transformación digital de la universidad: ¿transformadas o transformadoras? Ciencia y Educación, 3(1), 21-33. https://doi.org/10.22206/cyed.2019.v3i1.pp21-33

Choudhury, S., y Pattnaik, S. (2020). Emerging themes in e-learning: A review from the stakeholders’ perspective. Computers & Education, 144, 103657. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103657

Creamer, E. G. (2018). An introduction to fully integrated mixed methods research. SAGE publications. https://doi.org/10.4135/9781071802823

Duart, J. M., Salomón. L., y Lara, P. (2006). La Universitat Oberta de Catalunya (UOC): innovación educativa y tecnológica en educación superior. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 9(1-2), 315-344. https://doi.org/10.5944/ried.1.9.1039

Đurek, V., Ređep, N. B., y Kadoić, N. (2019). Methodology for Developing Digital Maturity Model of Higher Education Institutions. Journal of Computers, 14(4), 247-256. https://doi.org/10.17706/jcp.14.4.247-256

Espinosa, M. P. P., Porlán, I. G., y Sánchez, F. M. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED. Revista de Educación a Distancia, (56), 1-22. https://bit.ly/3DDoMAA

Flick, U. (2018). An introduction to qualitative research. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781529716641

García-Peñalvo, F. J. (2021). Transformación digital en las universidades: Implicaciones de la pandemia de la COVID-19. Education in the Knowledge Society: EKS, 22, 1-6. https://doi.org/10.14201/eks.25465

Gebayew, C., Hardini, I. R., Panjaitan, G. H. A., Kurniawan, N. B., y Suhardi, A. (2018). A Systematic Literature Review on Digital Transformation. International Conference on Information Technology Systems and Innovation (ICITSI), 2018, pp. 260-265, https://doi.org/10.1109/ICITSI.2018.8695912

Gobble, M. M. (2018). Digital strategy and digital transformation. Research-Technology Management, 61(5), 66–71. https://doi.org/10.1080/08956308.2018.1495969

Gómez, J. (Ed.). (2021). UNIVERSITIC 2020. Análisis de la madurez digital de las universidades españolas. Crue Universidades Españolas. https://bit.ly/3dmQcQB

Gong, C., y Ribiere, V. (2021). Developing a unified definition of digital transformation. Technovation, 102, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2020.102217

Hinings, B., Gegenhuber, T., y Greenwood, R. (2018). Digital innovation and transformation: An institutional perspective. Information and Organization, 28(1), 52-61. https://doi.org/10.1016/j.infoandorg.2018.02.004

Kuzu, Ö. h. (2020). Digital Transformation in higher Education: A Case Study on Strategic Plans. Высшее образование в России, 29(3), 9-23. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2019-29-3-9-23

McCrudden, M. T., Marchand, G., y Schutz, P. (2019). Mixed methods in educational psychology inquiry. Contemporary Educational Psychology, 57, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.01.008

Prendes, M. P., Gutiérrez, I., y Martínez, F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado en el siglo XXI. RED. Revista de Educación a Distancia, 56, 1-22. https://doi.org/10.6018/red/56/7

Quinton, S., y Reynolds, N. (2018). Understanding research in the digital age. Sage. https://doi.org/10.4135/9781529716573

Rikkerink, M., Verbeeten, H., Simons, R. J., y Ritzen, H. (2015). A new model of educational innovation: Exploring the nexus of organizational learning, distributed leadership, and digital technologies. Journal of Educational Change, 17(2), 223-249. https://doi.org/10.1007/s10833-015-9253-5

Sangrà, A., Badia, A., Cabrera Lanzo, N., Espasa Roca, A., Fernández Ferrer, M., Guàrdia, L., Guasch Pascual, T., Guitert, M., Maina, M. F., Raffaghelli, J. E., Romero Carbonell, M., y Romeu Fontanillas, T. (2020). Decálogo para la mejora de la docencia online. Editorial UOC. http://hdl.handle.net/10609/122307

Schettini, P., y Cortazzo, I. (2015). Análisis de datos cualitativos en la investigación social. Editorial de la Universidad de la Plata. https://doi.org/10.35537/10915/49017

Schophuizen, M., y Kalz, M. (2020). Educational innovation projects in Dutch higher education: bottom-up contextual coping to deal with organizational challenges. Int J Educ Technol High Educ., 17, 36. https://doi.org/10.1186/s41239-020-00197-z

Shannon-Baker, P. (2015). Making Paradigms Meaningful in Mixed Methods Research. Journal of Mixed Methods Research, 10(4), 319-334. https://doi.org/10.1177/1558689815575861

Stake, R. (2013). Estudios de casos cualitativos. En N. Denzin, y E. Lincoln (coords.), Las estrategias de investigación cualitativa, 154-197. Gedisa.

Stevens, G. J., Bienz, T., Wali, N., Condie, J., y Schismenos, S. (2021). Online university education is the new normal: but is face-to-face better? Interactive Technology and Smart Education, 18(3), 278-297. https://doi.org/10.1108/ITSE-08-2020-0181

Stupnisky, R. H., Weaver-Hightower, M. B., y Kartoshkina, Y. (2014). Exploring and testing the predictors of new faculty success: a mixed methods study. Studies in Higher Education, 40(2), 368-390. https://doi.org/10.1080/03075079.2013.842220

Tobi, H., y Kampen, J. K. (2018). Research design: the methodology for interdisciplinary research framework. Quality and Quantity, 52(3), 1209-1225. https://doi.org/10.1007/s11135-017-0513-8

Vogelsang, K., Brink, H., y Packmohr, S. (2020). Measuring the Barriers to the Digital Transformation in Management Courses – A Mixed Methods Study. Lecture Notes in Business Information Processing, 398 LNBIP, 19-34. https://doi.org/10.1007/978-3-030-61140-8_2

Wynants, S., y Dennis, J. (2018). Professional development in an online context: opportunities and challenges from the voices of college faculty. Journal of Educators Online, 15(1). https://doi.org/10.9743/JEO2018.15.1.2

Published

2023-01-01

How to Cite

Romero, M., Romeu, T., Guitert, M., & Baztán, P. (2023). Digital Transformation in Higher Education: The UOC Case. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 163–179. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.33998