Educational Inclusion in Times of COVID-19: Use of Social Media for People with Intellectual Disabilities

Authors

  • Mónica Bonilla-del-Río Universidad de Huelva, UHU (Spain)
  • Mª Luisa Sánchez-Calero Universidad Complutense de Madrid, UCM (Spain)

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30875

Keywords:

inclusive education, social media, diversity, inclusion, special education, media competence

Abstract

Teaching-learning processes have been suddenly and irremediably transformed by the consequences of COVID-19. Both educators and learners have been forced to adapt to unforeseen contextual and pedagogical needs, using virtual devices and environments to develop their didactic practices. These challenges have sometimes led to certain difficulties, but also to new opportunities for communication and access to information and knowledge. This research analyses the uses of digital platforms by both young people with disabilities as well as the specialists and families of a centre in the Region of Madrid to deal with this new reality. To this end, a questionnaire was applied and semi-structured interviews were conducted with different educational agents. The results highlight the benefits and barriers encountered during the process of adapting to the virtual modality abruptly imposed by the pandemic, as well as the changes that confinement has brought about in the use of digital devices and platforms. The conclusions point to the fact that today more than ever, digital inclusion implies social and educational inclusion. However, if we do not support it, we would be facing new forms of exclusion that are pronounced in this context of health emergency and social distancing. Therefore, media education is established as a key factor to avoid an increase in the digital gap among this group.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/30875/24352

Downloads

Author Biographies

Mónica Bonilla-del-Río, Universidad de Huelva, UHU (Spain)

Investigadora Predoctoral (FPU) y Doctoranda en el programa Interuniversitario de Comunicación en la línea de Educomunicación y Alfabetización Mediática (UHU). Máster Interuniversitario en Comunicación y Educación Audiovisual por la Universidad Internacional de Andalucía y la Universidad de Huelva. Máster en Educación Emocional, Social y de la Creatividad por la Universidad de Cantabria. Graduada en Magisterio en Educación Infantil por la Universidad de Cantabria.

Mª Luisa Sánchez-Calero, Universidad Complutense de Madrid, UCM (Spain)

Titular de Universidad en la Facultad de Ciencias de la Información de la UCM. Docente universitaria de Grado y Máster en el área de Redacción Periodística. Su línea de investigación se centra en el Discurso del Mensaje Periodístico. Pertenece al Grupo de Investigación de la Universidad Pompeu Fabra: Comunicación Política, Medios, y Democracia. Y es Codirectora del proyecto I+D+I Convocatoria 2019-MINECO. “Comunicación de crisis y emergencias en Social Media. Estudio de su uso en España y diseño de protocolos informativos para instituciones y medios de comunicación (COMCRISIS)” PID2019-109064GB-I00.

References

Acosta, M., Betún, A., Delgado, J., e Íñiguez, M. (2020). Las TIC como oportunidad para fortalecer el PEA en los estudiantes con discapacidad visual. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(1), 42-48. https://doi.org/10.37843/rted.v9i1.97

Aguaded, I., Jaramillo-Dent, D., y Delgado-Ponce, Á. (Coords.) (2021). Currículum Alfamed de formación de profesores en educación mediática: MIL (Media and Information Literacy) en la era pos-COVID-19. Ediciones Octaedro.

Albalá-Genol, M. Á., y Guido, J. I. (2020). La brecha socioeducativa derivada del Covid-19: posibles abordajes desde el marco de la justicia social. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 173-194. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.101

Alfredsson-Ågren, K., Kjellberg, A., y Hemmingsson, H. (2020). Digital participation? Internet use among adolescents with and without intellectual disabilities: A comparative study. New Media & Society, 22(12), 2128-2145. https://doi.org/10.1177/1461444819888398

Álvarez-Álvarez, C., y San-Fabián-Maroto, J. L. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28(1), 1-12. https://doi.org/10.30827/Digibug.20644

Arce-Peralta, F. J. (2020). La transición del paradigma educativo hacia nuevos escenarios: COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 115-119. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.285

Arrieta-Casasola, A. (2019). TIC dirigidas a la superación de barreras educativas de las personas con discapacidad. Innovaciones Educativas, 21(31), 115-130. https://doi.org/10.22458/ie.v21i31.2698

Bonilla-del-Río, M., Valor-Rodríguez, L., y García-Ruiz, R. (2018). Alfabetización mediática y discapacidad: Análisis documental de literatura científica en Web of Science (WoS) y Scopus. Prisma Social, 20, 1-20. https://bit.ly/33Anz9G

Cáceres-Piñaloza, K. F. (2020). Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 38-44. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.284

Corral-Ollero, D., y de-Juan-Fernández, J. (2021). La educación al descubierto tras la pandemia del COVID-19. Carencias y retos. Aularia, 10(1), 21-28. https://bit.ly/2QXvhs5

De-Souza-Godino, S. (2021). Revisión sistemática sobre la tecnología de prendas y accesorios inteligentes para las personas con discapacidad. Perspectivas Metodológicas, 21, 1-17. https://doi.org/10.18294/pm.2021.3433

Delgado-Ramírez, J. C., Valarezo-Castro, J. W., Acosta-Yela, M. T., y Samaniego-Ocampo, R. D. L. (2021). Educación Inclusiva y TIC: Tecnologías de Apoyo para Personas con Discapacidad Sensorial. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 11(1), 146-153. https://doi.org/10.37843/rted.v11i1.204

Down España (2021, 29 de julio). Un estudio arroja importantes conclusiones sobre las consecuencias psicosociales de la pandemia entre los jóvenes con síndrome de Down. Down España. https://bit.ly/3zRMLGP

El-Homrani, M., Ávalos, I., y García-Martínez, I. (2017). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) para atender a la diversidad: Una respuesta educativa. En J. Ruiz-Palmero, J. Sánchez-Rodríguez y E. Sánchez-Rivas (Eds.), Innovación docente y uso de las TIC en educación (1-12). UMA Editorial. https://bit.ly/3bJXVUL

Expósito, C. D., y Marsollier, R. G. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo 22(39), 1-22. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214

García-Aretio, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

Gómez-Puerta, M., y Chiner, E. (2018). Comparación de las percepciones de los estudiantes de magisterio sobre los riesgos de internet para personas con y sin discapacidad intelectual y del desarrollo. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(Esp.1), 189-198. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v3.1253

Karasel, N., Bastas, M., Altinay, F., Altinay, Z., y Dagli, G. (2020). Distance Education for Students with Special Needs in Primary Schools in the Period of CoVid-19 Epidemic. Propósitos y Representaciones, 8(3), e587. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.587

Leal-Filho, W., Wall, T., Rayman-Bacchus, L., Mifsud, M., Pritchard, D. J., Lovren, V. O., Farinha, C., Petrovic, D. S., y Balogun, A. L. (2021). Impacts of COVID-19 and social isolation on academic staff and students at universities: A cross-sectional study. BMC Public Health, 21(1213), 1-19. https://doi.org/10.1186/s12889-021-11040-z

Martín-Blanco, J. (2021). El impacto de la pandemia de la COVID19 en los derechos humanos de las personas con discapacidad. Revista Latinoamericana en Discapacidad, Sociedad y Derechos Humanos, 4(2), 71-92. https://bit.ly/3f62Pw1

Martínez-Garcés, J., y Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114

Moreno-Rodríguez, R., Tejada-Cruz, A., y Díaz-Vega, M. (Coords.) (2020). COVID-19. Educación Inclusiva y Personas con Discapacidad: Fortalezas y Debilidades de la Teleeducación. La Ciudad Accesible. https://bit.ly/3ezASxG

Murillo, F. J., y Duk, C. (2020). El covid-19 y las brechas educativas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), 11-13. https://doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011

Peña-Estrada, C., Vaillant-Delis,M., Soler-Nariño, O., Bring-Pérez, Y., y Domínguez-Ruiz, Y. (2020). Personas con Discapacidad y Aprendizaje Virtual: Retos para las TIC en Tiempo de Covid-19. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 204-211. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.165

Puentes-Sánchez, I. Y. (2020). Uso de las TIC como herramienta de inclusión social: una mirada desde la psicología [Doctoral dissertation, a Universidad de Cundinamarca] Dictum. https://bit.ly/3ubzGVR

Šucha, V., y Gamme, J. F. (2021). Humans and societies in the age of artificial intelligence. https://bit.ly/3io4I8R

Tang, Y. M., Chen, P. C., Law, K. M. Y., Wu, C. H., Lau, Y., Guan, J., He, D., y Ho, G.T.S. (2021). Comparative analysis of student’s live online learning readiness during the coronavirus (COVID-19) pandemic in the higher education sector. Computers & Education, 168, 104211. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104211

Tejada-Ríos, J. (2021). Accesibilidad de las personas con discapacidad en España y Portugal: Perspectiva jurídica. REJIE, 24, 93-114. https://doi.org/10.24310/REJIE.2021.vi24.12140

UNESCO (2020). Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond. United Nations. https://bit.ly/3f9tdFh

Viñarás-Abad, M., Sánchez-Valle, M., y Vázquez-Barrio, T. (2021). Situación de las personas con discapacidad en el sector de la Comunicación en España: aspectos laborales, profesionales y académicos. Profesional de la información (EPI), 30(2), 1-15. https://doi.org/10.3145/epi.2021.mar.02

Wright, M. F., Wachs, S., y Gámez-Guadix, M. (2021). Youths’ coping with cyberhate: Roles of parental mediation and family support. [Jóvenes ante el ciberodio: El rol de la mediación parental y el apoyo familiar]. Comunicar, 67, 21-33. https://doi.org/10.3916/C67-2021-02

Published

2022-01-03

How to Cite

Bonilla-del-Río, M., & Sánchez-Calero, M. L. (2022). Educational Inclusion in Times of COVID-19: Use of Social Media for People with Intellectual Disabilities. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 141–161. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30875

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.