Multimedia Learning and Knowledge Transfer on a Digital Platform. Entremedios Case Study

Authors

  • Carmen Marta-Lazo Universidad de Zaragoza, UNIZAR (Spain) http://orcid.org/0000-0002-0004-1094
  • José Antonio Gabelas-Barroso Universidad de Zaragoza, UNIZAR (Spain)
  • Antonia Nogales-Bocio Universidad de Zaragoza, UNIZAR (Spain)
  • Miguel Ezequiel Badillo-Mendoza Universidad Nacional Abierta y a Distancia, UNAD (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30846

Keywords:

ICRT, transfer, digital platform, multimedia learning, entremedios

Abstract

In the digital society, connected sociability occurs through “platforms”, which combine the technical and symbolic dimensions. These social media allow the opportunity to communicate, interact or exchange products and services. The so-called ICRT (Relationship, Information and Communication Technologies), value the Relational Factor that occurs in any educommunicative process, in which the interactions allow the development of analysis, reflection and critical thinking, among the co-authors, through horizontal communication and collaborative construction. In the last decade, several activities have been carried out that have aimed to implement, in various undergraduate and graduate courses, learning from a holistic perspective using a multimedia dimension. As an analysis methodology, we propose the case study of the digital platform Entremedios, through the triangulation of discussion groups with graduates and in-depth interviews with managers. We were able to verify the aspects that could be improved through the results obtained, such as the expansion of the contents, greater frequency and greater professionalization, for the purpose of knowledge transfer of those who are preparing to become journalists at the University of Zaragoza. In conclusion, it is proposed to finish structuring the interaction with users in order to apply the relational philosophy of the medium to a greater extent. 

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/30846/24345

Downloads

Author Biographies

Carmen Marta-Lazo, Universidad de Zaragoza, UNIZAR (Spain)

Catedrática de Periodismo de la Universidad de Zaragoza. Investigadora Principal del Grupo de Investigación en Comunicación e Información Digital (GICID). Directora de Radio.Unizar y de la plataforma digital Entremedios. Presidenta de Investigación de la Asociación de Radios Universitarias de España (ARU). Co-editora de Revista Mediterránea de Comunicación. Ha escrito más de doscientas publicaciones, entre libros, capítulos y artículos relacionados con sus líneas de investigación: educación mediática, competencias digitales y usos e interacciones en redes sociales. En Google Scholar cuenta con un índice H de 25: https://scholar.google.es/citations?user=vxisuH0AAAAJ&hl=es. Y en ORCID con 207 publicaciones: https://orcid.org/0000-0002-0004-1094. En ResearchGate con 889 citaciones: https://www.researchgate.net/profile/Carmen-Lazo-2. Y en Dialnet es la autora mujer más citada en el área de Periodismo: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=2308979. https://orcid.org/0000-0002-0004-1094

José Antonio Gabelas-Barroso, Universidad de Zaragoza, UNIZAR (Spain)

Profesor Titular de la Unidad Predepartamental de Periodismo y Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Zaragoza. Doctor en Ciencias de la Información. Licenciado en Historia del Arte. Diplomado en Cinematografía. Diplomado en Profesorado de Educación General Básica. Director de la colección “Comunicación y Medios” 1998-2008 en Prensa Diaria Aragonesa. Miembro fundador del grupo GICID (Grupo Investigación en Comunicación e Información Digital), Universidad de Zaragoza. Director de la plataforma multimedia “Entremedios” del Grado de Periodismo de la Universidad de Zaragoza. Miembro del Consejo de Redacción del medio de opinión Disidentia.com. @jgabelas.

Antonia Nogales-Bocio, Universidad de Zaragoza, UNIZAR (Spain)

Profesora Contratada Doctora de la Unidad Predepartamental de Periodismo y Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Zaragoza. Doctora y Licenciada en Periodismo por la Universidad de Sevilla. Máster en Filosofía y Cultura Moderna por la Universidad de Sevilla. Presidenta del Laboratorio de Estudios en Comunicación: https://ladecom.es Miembro de los grupos de investigación GICID (Grupo Investigación en Comunicación e Información Digital) de la Universidad de Zaragoza, GREHCCO (Grupo Investigación en Estructura, Historia y Contenidos de la Comunicación) en la Universidad de Sevilla, y SMEMIU, adscrito a la UNED.

Miguel Ezequiel Badillo-Mendoza, Universidad Nacional Abierta y a Distancia, UNAD (Colombia)

Doctor en Comunicación y educación en entornos digitales, docente asistente de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia, UNAD, Colombia. Fue Secretario Académico de la Asociación Colombiana de Investigadores, ACICOM, (2016-2020) co-director del grupo de investigación FISURA, investigador del GICID Universidad de Zaragoza, e Investigador Junior en Colciencias. Fue Líder Nacional de la Cadena de Formación en Comunicación Social de la UNAD (2014-2019),  coordinador de la Cátedra de Comunicación UNAD (2014, 2016, 2017 y 2018) e integrante de la   comisión nacional intersectorial de aseguramiento de la calidad se la educación superior -CONACES-.

References

Álvarez, C., y San Fabián, J. L. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28(1). https://doi.org/10.30827/Digibug.20644

Angulo, J. F., y Vázquez, R. (2003). Introducción a los estudios de casos. Aljibe.

Bidarra, J., y Rusman, E. (2017). Towards a pedagogical model for science education: bridging educational contexts through a blended learning approach. Open Learning: The Journal of Open Distance and e-Learning, 32(1), 6-20. https://doi.org/10.1080/02680513.2016.1265442

Bullen, M., y Morgan, T. (2015). Digital Learners in Higher Education: Implications for Teaching, Learning & Technology. En M. Gisbert y M. Bullen (Eds.), Teaching and Learning in Digital Worlds: Strategies and Issues in Higher Education (pp. 11-19). Mercè Gisbert y Mark Bullen.

Castells, M. (2006). La Sociedad Red. Una visión global. Alianza Editorial.

Cebreiro López, B., y Fernández Morante, M. C. (2004). Estudio de casos. En F. Salvador Mata, J. L. Rodríguez Diéguez y A. Bolívar Botía. Diccionario enciclopédico de didáctica. Aljibe.

Cerdeño-Romero, E. (2019). Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(1), 119-127. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.1845

Coller, X. (2005). Estudio de casos. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Dziuban, Ch., Grahan, Ch. R., Moskal, P., Norberg, A., y Sicilia, N. (2018). Blended learning: the new normal and emerging technologies. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(3), 1-16. https://doi.org/10.1186/s41239-017-0087-5

Gabelas-Barroso, J. A, Marta-Lazo, C., y Hergueta Covacho, E. (2013). El Factor R-elacional como epicentro de las prácticas culturales digitales. En D. Aranda, J. Sánchez Navarro (Eds). Educación, Medios y Cultura de la participación (pp. 351-374). Editorial UOC.

Gabelas-Barroso, J. A., y Marta-Lazo, C. (2017). Habitaciones de Cristal. Blog Educar en Comunicación. http://educarencomunicacion.com/

Gillespie, T. (2010). The politics of plataforms. New Media Society. https://doi.org/10.1177/1461444809342738

Gisbert, M., y Johnson, L. (2015). Educación y tecnología: nuevos escenarios de aprendizaje desde una visión transformadora. Universities and Knowledge Society Journal, 12(2), 1-14. https://doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2570

Hurlbut, A. R. (2018) Online vs. traditional learning in teacher education: a comparison of student progress. American Journal of Distance Education, 32(4), 248-266. https://doi.org/10.1080/08923647.2018.1509265

Jenkins, H. (2007). Convergence Culture; Where Old a New Media Collide. UOC.

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Ediciones De la Torre.

Marta-Lazo, C., y Gabelas, J. (2016). Comunicación Digital. Un modelo basado en el Factor R-elacional. UOC.

Marta-Lazo, C., Hergueta-Covacho, E., y Gabelas-Barroso, J. A. (2016). Applying Inter-methodological Concepts for Enhancing Media Literacy Competences. Journal of Universal Computer Science, 22(1), 37-54. https://bit.ly/3dkJ94L

Mayer, R. E. (2018). Thirty years of research on online learning. Applied Cognitive Psychology, 33(2), 152-159. https://doi.org/10.1002/acp.3482

Murray, D. (2020). La masa enfurecida. Península.

Nennig, H. T., Idárraga, K. L., Salzer, L. D., Bleske-Rechek, A., y Theisen, R. M. (2020). Comparison of student attitudes and performance in an online and a face-to-face inorganic chemistry course. Chemistry Education Research and Practice. https://doi.org/10.1039/C9RP00112C

Ossorio-Vega, M. A. (2014). Application of Transmedia Storytelling in Spanish Universities:Collaborative Learning, Multi platform and Multi format. Internacional Technology, Science and Society Review, 3(2), 25-38. https://doi.org/10.37467/gka-revtechno.v3.1186

Saavedra-Bautista, C., Cuervo-Gómez, W. O., y Mejía-Ortega, I. D. (2017). Producción de contenidos transmedia, una estrategia innovadora. Revista Científica, 28(1), 6–16. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2017.28.a1

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza Universitaria. Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1). https://doi.org/10.7238/rusc.v1i1.228

Silva, J. (2017). Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. Revista de Educación a Distancia, 17(53), 1-20. https://doi.org/10.6018/red/53/10

Van Dijk, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia de las redes sociales. Siglo Veintiuno Editores.

Published

2022-01-03

How to Cite

Marta-Lazo, C., Gabelas-Barroso, J. A., Nogales-Bocio, A., & Badillo-Mendoza, M. E. (2022). Multimedia Learning and Knowledge Transfer on a Digital Platform. Entremedios Case Study. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 101–120. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30846

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.