Validation of a Platform for Formative Assessment of Teacher Digital Competence in Times of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29102

Keywords:

teacher digital competence, higher education, teacher training, educational assessment

Abstract

The progressive incorporation of digital technologies in higher education has highlighted the need for teacher digital competence (TDC). A competence that not only implies technical knowledge, but also pedagogical knowledge and student empowerment. Over the last decade, some universities have revised their digitalisation or digital transformation plans, aligning their training strategies and policies with the development of this competence, something which has become even more necessary, if possible, during the health crisis resulting from Covid-19. This article, which is part of a research project based on the design of a self-assessment and training platform in TDC, teacher digital competence, delves qualitatively into teachers' assessment of this competence, the usefulness of this assessment and training platform, and the perception of the effect of the pandemic in this area. Semi-structured-in-depth-interviews with university teachers, university managers and educational technology technicians (n=15), the main source of information, allow for an in-depth analysis of the TDC and generate a series of design principles useful for the development of this type of platforms and for the design of strategies and policies for the digital teacher training.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/29102/23177

Downloads

Author Biographies

Virginia Viñoles-Cosentino, Universitat Jaume I, UJI (Spain)

Virginia Viñoles-Cosentino es doctoranda en Educación por la Universitat Jaume I, desarrolla su investigación en el grupo GREAT (Enseñanza, Aprendizaje y Tecnología) y Grupo EDUBOT (Innovación en Robótica Educativa y Pensamiento Computacional). Licenciada en Psicología, Postgrado en Digital Learning y Máster en Psicología de las Organizaciones. Experiencia en gestión de cambio en proyectos de transformación digital en el sector público y privado. Sus intereses de investigación se centran en: competencias digitales, formación docente, tecnología educativa.

Francesc M. Esteve-Mon, Universitat Jaume I, UJI (Spain)

Francesc M. Esteve-Mon es comisionado de la rectora para la coordinación del gabinete y el impulse digital, y profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Pedagogía de la Universitat Jaume I, España. Centra principalmente su docencia en el grado de Educación Infantil. Diplomado en Magisterio, Licenciado en Psicopedagogía, y Máster y Doctor en Tecnología Educativa. Miembro del grupo de investigación en Enseñanza, Aprendizaje y Tecnología (GREAT), desarrolla su investigación en competencia digital, formación docente, e investigación-basada en el diseño.

María Ángeles Llopis-Nebot, Universitat Jaume I, UJI (Spain))

María Ángeles Llopis Nebot es profesora Asociada en el Departamento de Pedagogía de la Universitat Jaume I, España. Centra su docencia en el grado de Educación Infantil. Doctora en Educación por la Universitat Jaume I, desarrolla su investigación en el grupo GREAT (Enseñanza, Aprendizaje y Tecnología) y EDUBOT (Grupo de Innovación en Robótica Educativa y Pensamiento Computacional). Sus intereses de investigación se centran en el pensamiento reflexivo y computacional, y en la competencia digital.

Jordi Adell-Segura, Universitat Jaume I, UJI (Spain)

Jordi Adell-Segura es director del Centro de Educación y Nuevas Tecnologías (CENT) y profesor Titular en el Departamento de Pedagogía de la Universitat Jaume I, España. Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación, es el coordinador del grupo de investigación en Enseñanza, Aprendizaje y Tecnología (GREAT). Centra su docencia e investigación en tecnología educativa. Ha participado en diferentes paneles y comités asesores en Tecnología y Educación.

References

Aalborg University. (2018). Knowledge for the World. https://www.strategi.aau.dk/digitalAssets/602/602501_040718_digitalstrategy.pdf

Alarcón, R., del Pilar-Jiménez, E., y Vicente-Yagüe, M. (2020). Development and validation of the DIGIGLO, a tool for assessing the digital competence of educators. British Journal of Educational Technology. http://doi.org/10.1111/bjet.12919

Athabasca University. (2018). RISE: Athabasca University's Digital Transformation. https://www.athabascau.ca/vice-president-information-technology/_documents/rise.pdf

Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J., Palacios-Rodríguez, A., y Barroso-Osuna, J. (2020). Development of the Teacher Digital Competence Validation of DigCompEdu Check-In Questionnaire in the University Context of Andalusia (Spain). Sustainability, 12(15), 6094. https://doi.org/10.3390/su12156094

Caena, F., y Redecker, C. (2019). Aligning teacher competence frameworks to 21st century challenges: The case for the European Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu). European Journal of Education, 54(3), 1-14. https://doi.org/10.1111/ejed.12345

Castaño, C. (2008). La segunda brecha digital. Cátedra.

Cátedra de Brecha Digital y Buen Uso de las TICs. (2020). Análisis de las capacidades digitales del estudiantado universitario valenciano. https://bit.ly/37YBWGW

Corbin, J., y Strauss, A. (2015). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. SAGE Publications, Inc.

Drennan, J. (2003). Cognitive interviewing: Verbal data in the design and pretesting of questionnaires. Journal of Advanced Nursing, 42(1), 57-63. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02579.x

Durán, M., Gutiérrez, I., y Prendes, M. (2016). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(1), 97-114.

Esteve, F., Cela, J., y Gisbert, M. (2016). ETeach3D: designing a 3D virtual environment for evaluating the digital competence of pre-service teachers. Journal of Educational Computing Research, 54(6), 816-839. https://doi.org/10.1177/0735633116637191

Esteve, F., Llopis, M., y Adell, J. (2020a). Digital teaching competence of university teachers: A systematic review of the literature. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje, 15(4), 399-406. https://doi.org/10.1109/RITA.2020.3033225

Esteve, F., Llopis, M., Viñoles, V., y Adell, J. (2020b). El profesorado universitario en la sociedad digital. Diseño de una plataforma de autoevaluación diagnóstica de su competencia digital docente. In XXIII Congreso Internacional EDUTEC 2020. Universidad de Málaga. https://hdl.handle.net/10630/20345

Fernández, J. C., Fernández, M., y Cebreiro, B. (2016). Competencias en TIC del profesorado en Galicia: Variables que inciden en las necesidades formativas. Innovación educativa, 26. https://doi.org/10.15304/ie.26.3256

Fernández-Batanero, J., Montenegro-Rueda, M., Fernández-Cerero, J., y García-Martínez, I. (2020). Digital competences for teacher professional development. Systematic review. European Journal of Teacher Education, 1-19. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1827389

Gisbert, M., González, J., y Esteve, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631

Halász, G. (2019). Designing and implementing teacher policies using competence frameworks as an integrative policy tool. European Journal of Education, ejed.12349. https://doi.org/10.1111/ejed.12349

Hall, R., Atkins, L., y Fraser, J. (2014). Defining a self-evaluation digital literacy framework for secondary educators: The Digilit Leicester project. Research in Learning Technology, 22. http://dx.doi.org/10.3402/rlt.v22.21440

Ion, G., y Cano, E. (2012). La formación del profesorado universitario para la implementación de la evaluación por competencias. Educación XX1, 15(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.141

Krumsvik, R. (2012). Teacher educators’ digital competence. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(3), 269-280. https://doi.org/10.1080/00313831.2012.726273

López, C., Benedito, V., y León, M. (2016). El Enfoque de Competencias en la Formación Universitaria y su Impacto en la Evaluación. La Perspectiva de un Grupo de Profesionales Expertos en Pedagogía. Formación Universitaria, 9(4), 11-22. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000400003

Llopis, M., Herrera, M., y Esteve, F. (2020). El profesorado universitario en la sociedad digital. Evaluación de su competencia digital docente. En Congreso Internacional Virtual USATIC, Aprendizaje con TIC. Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/95693

Marín, V., Vázquez, A., Llorente, M., y Cabero, J. (2012). La alfabetización digital del docente universitario en el espacio europeo de educación superior. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 39. https://doi.org/10.21556/edutec.2012.39.377

Marinoni, G., Land H., y Jensen, T. (2020). The Impact of Covid-19 on Higher Education around the world: IAU Global Survey Report. International Association of Universities https://www.iauaiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf

Marshall, S. (2018). Shaping the University of the Future. Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-7620-6

Mercader, C., y Gairín, J. (2020). University teachers’ perception of barriers to the use of digital technologies: the importance of academic discipline. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(4), 1-14. https://doi.org/10.1186/s41239-020-0182-x

Orozco, G., Cabezas, M., Martínez, F., Delgado, J., y Solís, M. (2016). Determining factors in acceptance of ICT by the University faculty in their teaching practice. ACM International Conference Proceeding Series, 02-04-November-2016 (pp. 139-146). https://doi.org/10.1145/3012430.3012509

Pettersson, F. (2018). On the issues of digital competence in educational contexts a review of literature. Education and Information Technologies, 23(3), 1005-1021. https://doi.org/10.1007/s10639-017-9649-3

Plomp, T., y Nieveen, N. (2009). An introduction to educational design research. Netherlands Institute for curriculum development (SLO).

Pozos, K., y Tejada, J. (2018). Competencias Digitales en Docentes de Educación Superior: Niveles de Dominio y Necesidades Formativas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 59-87. https://doi.org/10.19083/ridu.2018.712

Rangel, A., y Peñalosa, E. A. (2013). Alfabetización digital en docentes de Educación Superior. Construcción y prueba empírica de un instrumento de evaluación. Pixel-Bit-Revista de Medios y Educación, 43, 9-23. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.01

Redecker, C., y Punie, Y. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators. DigCompEdu. European Commission, Joint Research Centre (JRC).

Rodríguez-Gómez, G., Gil-Flores, J., y García-Jiménez, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.

Ruè, D. (2015). El desarrollo profesional docente en Educación Superior: agenda, referentes y propuestas para su adopción. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 2015, 13, 217-236. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5461

Saldaña, J. (2015). The Coding Manual for Qualitative Researchers. Third Edition. SAGE Publications Ltd.

Published

2021-02-19

How to Cite

Viñoles-Cosentino, V., Esteve-Mon, F. M., Llopis-Nebot, M. Ángeles, & Adell-Segura, J. (2021). Validation of a Platform for Formative Assessment of Teacher Digital Competence in Times of COVID-19. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 87–106. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29102

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.