ICT and special educational needs: analysis of ICT skills teachers

Authors

  • Inmaculada Tello Díaz-Maroto Universidad Autónoma de Madrid
  • Antonia Cascales Martínez Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13536

Keywords:

social justice, information technology and communication, teacher training, educational policy, special education teachers.

Abstract

Today, we must consider the initial training of teachers with ICT, and continued learning, both of them essential for teachers for the quality of their educational work. In the field of ICT applied to education, technical training and pedagogical training are both necessary. We must accompany the accessibility of these resources with their educational use. ICT opens a new way to access information and offers a great communication bridge for contact and learning. However, for teachers to make use of these tools effectively they must first know the procedure, so they must be one of the main actors involved in the process of teaching and learning. Therefore, they should be updated in the proper use of ICT. To check the level of ICT training of teachers in service, we have used a questionnaire focusing on several dimensions related to ICT in the classroom: knowledge of these resources, teaching methodology, resource selection, evaluation and training received. The study sample consists of 147 teachers from 4 Spanish regions and 9 provinces. The sample used has been a purposive sampling, selecting teachers who have attended a training course on the use of ICT. The results show several differences in understanding the use of ICT in the Spanish territory and a high demand for specific training adapted to the reality of each center.

Downloads

References

Bolivar, A. (2008). Ciudadanía y competencias básicas. Sevilla: Fundación ECOEM.

Connell, R.W. (1997). Escuelas y Justicia Social. Madrid: Morata.

De Puelles, M. (1994). Estudio teórico sobre las experiencias de descentralización educativa, Revista Iberoamericana de Educación, no 3, enero-abril. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie03a01.htm

Díaz, A. e Inclán, C. (2001). El docente en las reformas educativas: sujeto ejecutor de proyectos ajenos. Revista Iberoamericana de Educación, 25, enero-abril OeI, 17-41.

Dubet, F. (2005). La escuela de la igualdad de oportunidades. ¿Qué es una escuela justa? Barcelona: Gedisa.

Duro, E. (2007) Programa Desafío. La inclusión de adolescentes a la escuela en municipios de la provincia de Buenos Aires. Mime: UNICEF.

Ertmer, P. A. (1999). Addressing first and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational Technology Research and Development, 47(4), 47-61.

Katerina, T. (2004). Manual de derechos basado en la educación. Bangkok: UNESCO.

Murillo, F.J., y Hernández, R. (2011). Hacia un Concepto de Justicia Social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 7-23.

Nussbaum, M. (2006). Frontiers of justice: disability, nationality, species membership. Cambridge, M. A.: Harvard University Press (traducción al español, 2007). Las fronteras de la Justicia. Madrid: Paidós.

Pardo, A. y Ruiz, M.A. (2005). Análisis de datos con SPSS 13 Base. Madrid: McGraw-Hill.

Pérez, A. (2010). Escuela 2.0. Educación para el mundo digital. Recuperado de http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ92-06.pdf.

Pérez, A.I. (ed.) (2010). Reinventar la profesión docente. Nuevas perspectivas y escenarios en la era de la formación y de la incertidumbre (Tema monográfico). Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68.

Prado, A. (2011). Discursos del Secretario Ejecutivo Adjunto de CEPAL. Recuperado de

http://www.eclac.org/cgi-bin/getProd.asp?xml=/prensa/agrupadores_xml/aes729.xml&xsl=/prensa/agrupadores_xml/agrupa_listado_dis.xsl&base=/prensa/tpl/top-bottom.xsl.

Queraltó, R. (2002). Ética y sociedad tecnológica: pirámide y retícula. Sevilla. Universidad de Sevilla. Recuperado de http://institucional.us.es/revistas/argumentos/5/art_2.pdf.

Siegel, S. y Castellan, NJ. (1988). Nonparametric Statistics for the Behavioral Sciences. New York: McGraw-Hill.

Quinn, T.C.; Ayers, W.C. & Stovall, D.O. (eds.) (2009). Handbook on Social justice in education. Oxford: Taylor and Francis.

Tello, I. y Cascales, A. (2014). TIC para la Justica Social. Quaderns Digital. Net. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=11360.

Torres, J. (2010). La Justicia curricular. El Caballo de Troya de la cultura escolar. Madrid: Morata.

Viñao, A. (1994). Sistemas educativos y espacios de poder: teorías, prácticas y usos de la descentralización en España, Revista Iberoamericana de Educación, 4. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie04a02.htm.

Published

2015-07-02

How to Cite

Tello Díaz-Maroto, I., & Cascales Martínez, A. (2015). ICT and special educational needs: analysis of ICT skills teachers. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 355–383. https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13536

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.