Social representations of peace, violence and conflict in a university classroom

Authors

Keywords:

Lecture on Peace, Social Representations, Culture of Peace, Education for Peace

Abstract

This article presents research results in which the transformations in the social representations of peace of a group of university students who participated in a Cátedra de Paz were analyzed. To identify the changes in the representations, interrogative and associative techniques were used at the beginning and at the end of the experience. The results were organized into three categories of representations: conflict, violence, and peace. The findings show a transition between the idea of ​​negative peace, towards a positive peace and a holistic peace, developed with active, dialogical and creative methodologies. It is concluded that: i) the Cátedra de Paz favors the development of a culture of peace, an essential element to fulfillment the Peace Agreement. ii) Social representations around conflict, violence and peace can be transformed through the training spaces offered by the Cátedra de Paz, therefore, all higher education institutions should implement it.

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Author Biographies

Eliezer Diez, Universidad de Santander

Magíster en Derechos Humanos y Cultura de Paz. Profesor Asistente de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Santander, Colombia. Integrante del grupo de investigación Guane. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7105-9195

Karen López-Gil, Universidad del Valle

Doctora en Educación. Magíster en Innovación e Investigación en Educación. Magíster en Lingüística y Español. Profesora Asistente de la Facultad de Humanidades de la Universidad del Valle, Colombia. Integrante del grupo de investigación Literacidad y Educación. Publicaciones: Promoción de literatura infantil en línea: prácticas de una niña booktuber (Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 2021); Enseñar a leer y escribir en pandemia (Textos. Didáctica de la Lengua y la Literatura, 2021); Escribir para convencer: experiencia de diseño instruccional en contextos digitales de autoaprendizaje (Apertura. Revista de Innovación Educativa, 2020). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9826-0799

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Published

2022-05-01

How to Cite

Sandoval, A., Diez Becerra, E., & López GIl, K. S. (2022). Social representations of peace, violence and conflict in a university classroom. Revista De Humanidades, (46), 189–216. Retrieved from https://revistas.uned.es/index.php/rdh/article/view/33962

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