Technical procedures used for copying paintings since the Renaissance according tothe sources of the time.
Keywords:
Copies, Painting, Tracings, Square grids, Renaissance, Artistic literatureAbstract
The copy in painting was a phenomenon widely extended and developed in the European workshops of the Modern Age. Despite being a practice that enjoyed little consideration in much of the artistic literature of the sixteenth and seventeenth centuries, some eminently practical texts collect information on the various procedures used for this purpose. The present article proposes a revision of such methods used for the duplication of paintings, attending to Renaissance artistic literature, including not only treatises but also other writings, as well as engravings. Two large groups of basic processes are distinguished: on the one hand, the ones for obtaining the model and, on the other hand, those for its subsequent fixation. The choice of a method of each of the groups supposes a wide variety of resulting combinations, which leave their characteristic imprint in the work that is duplicated or in the duplicate itself. The proper systematization of these procedures could be useful in the study of the works of the various workshops and schools, especially in those workshops where the pictorial copy became a common phenomenon.
Downloads
References
Alberti, Leon Battista (1998). Tratado de la pintura. (Ed. Pérez Infante, Carlos) México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Ambers, Janet; Higgitt, Catherine; Saunders, David (ed.) (2010). Italian Renaissance drawings: technical examination and analysis. Londres: Archetype Publications.
Armenini, Giovanni Battista (2000) [1586]. De los verdaderos preceptos de la pintura. (Bernárdez Sanchis, Ed.). Madrid: Visor libros.
Arnheim, Rudolph (2001). Arte y percepción visual. Madrid: Alianza Editorial.
Averlino, Antonio ‘Filarete’ (1972) [1464]. Trattato di Architettura Roma: Polifilo.
Bambach, Carmen (1999). Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice, 1300-1600. London: Cambridge University Press, 2 v.
Borghini, Raffaello (1584). Il Riposo, Florencia: Giorgio Marescotti.
Bruquetas Rocío (1998). ‘Reglas para pintar’. Un manuscrito anónimo del siglo XVI, PH: boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 1998, vol. 6, n. 24, pp. 33-44.
Carducho, Vicente (2011) [1633]. Diálogos de pintura. Valladolid: Maxtor.
Cerasuolo, Angela (2014). Diligenza e prestezza. La tecnica nella pittura e nella letteratura artistica del Cinquecento. Firenze: Edifir.
Cennini, Cennino (1998) [ca.1390]. El libro del arte. Madrida: Ediciones AKAL.
Clarke, Mark (2011). Medieval painter’s materials and techniques. The Montpellier Liber diversarum arcium. Londres: Archetype.
Durer, Albrecht (1528). Vier Bücher von Menslicher Proportion. Nuremberg.
Finaldi, Gabriele; Garrido, Carmen (ed.), (2006). El trazo oculto: dibujos subyacentes en pinturas de los siglos XV y XVI. Madrid: Museo del Prado.
Galassi, Maria Clelia (2013). Visual evidence for the use of ‘carta lucida’ in the Italian Renaissance workshop’. En Saunders; Spring y Meek, (Eds.) The Renaissance Workshop. Londres: Archetype Publications, pp. 130-137.
García-Mahiques, Jaime (2015). La cuadratura del círculo: calco y originalidad en la pintura del primer Velázquez”. En: Navarrete Prieto, Benito (coord.) El joven Velázquez: a propósito de La educación de la Virgen de Yale: Actas del Simposio Internacional celebrado en el Espacio Santa Clara de Sevilla del 15 al 17 de octubre de 2014. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla, Instituto de la Cultura y las Artes de Sevilla (ICAS), pp. 574-593
Herrero-Cortell, Miquel Àngel (2018). Del sacar de otras pinturas. Consideración de las copias pictóricas en los siglos XV y XVI a la luz de los tratados y otros textos del Renacimiento: reputación teórica versus repercusión práctica. Revista de Humanidades, n.35, pp. 81-106. DOI: https://doi.org/10.5944/rdh.35.2018.18970
Herrero-Cortell, Miquel Àngel; Puig, Isidro (2018). Evidencias de procesos mecánicos y semimecánicos de copia en pinturas de la edad moderna: algunos casos prácticos. Revista de História da Arte. Série W, n.7, pp. 8-18.
Japón, Rafael (ed.): Bartolomé Esteban Murillo y la copia pictórica. Granada: Universidad de Granada, 2018.
Lencker, Hans (1567). Persepctiva literaria. Nuremberg.
Lomazzo, Gian Paolo (1974) [1584]. Trattato dell’Arte della Pittura, Scoltura et Architettura. Florencia: Ciardi.
Maclehose, Louisa S.; Brown, G. Baldwin (1960). Vasari on technique. New York: Dover Publication.
Nimmo, Mara; Olivetti, Carla (1985-1986). Sulle tecniche di trasposizione dell’immagine in epoca medioevale. Rivista dell’Istituto Nazionale d’Archeologia e Storia dell’Arte, s. III, vol. VIII-IX, p. 399-411.
Pacheco, Francisco (1866) [1641]. Arte de la pintura, su antigüedad y grandezas. Madrid: Imprenta de Manuel Galiano.
Palomino, Antonio (1988) [1796]. El Museo Pictórico y Escala Óptica. El Parnaso Español Pintoresco y Laureado. Madrid: Aguilar.
Rejón de Silva Diego (Ed.) (1827). El tratado de la pintura por Leonardo Da Vinci y los tres libros que sobre el mismo arte escribió Leon Bautista Alberti. Madrid: Impenta Real.
Vasari, Giorgio (2012) [1550]. Las vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue a nuestros tiempos (Trad. Helena Aguilà y Juan Carlos Arias). Madrid: Cátedra.
Vredman De Vries, Hans (1565). Architettura, Amberes.
Wittkower, Rudolph (1997) [1980], La Escultura. Procesos y principios. Madrid: Alianza Forma.
Zapata de Chaves, Luis (1859). Miscelánea. En Memorial histórico español: colección de documentos, opúsculos y antigüedades que publica la Real Academia de la Historia. (Vol. XI) Madrid: Real Academia de la Historia, p. 356. 357.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The work was published in Revista de Humanidades licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License. The authors know and agree that the distribution of the work is done by the use of such license. You can copy, use, distribute, transmit and publicly display, provided that the original authorship and source publication (magazine, editorial and URL of the work) is acknowledged, no use for commercial purposes and the existence and specifications of this license is mentioned. For any other use not specified in the license of authors consent should be required.