Pedagogical innovation: design and evaluation of the clinical practices of Urology in the Medical Degree
DOI:
https://doi.org/10.5944/rdh.31.2017.19080Keywords:
Urology, Teaching innovation, Reflective practices, Professional development, Teaching in MedicineAbstract
Pedagogy and Medicine come together in the field of training, from action research. The European Higher Education Area (EHEA) has been an opportunity to rethink and design the clinical practices of Urology, according to the proposed principles, and which have been tried to respond, being this the main objective of the intervention. During the process, changes in the teaching of medical professionals and action research as a methodology favor the design of instruments and spaces for training, data collection, recording and subsequent evaluation of the training process. The results are oriented towards a global, personalized and responsible learning in the future professional practice. For teachers it implies a new organization of their subject, which allows them to obtain evidence of progress and training needs, while also facilitating the evaluation of content. At institutional level, the need for reflection and strengthening of the teaching work arises again.
Downloads
References
Arráez-Aybar, L. A., Millán Núñez-Cortés, J., Carabantes-Alarcón, D., Lozano-Fernández, R., Iglesias-Peinado, I., Palacios-Alaiz, E. y Nogales-Espert, A. (2008). Adquisición de competencias transversales en alumnos de pregrado de Ciencias de la Salud en la Universidad Complutense: una experiencia positiva. Educación médica, 11(3), 169-177.
Beraza, M. A. Z. (2012). El estudio de las buenas prácticas docentes en la enseñanza universitaria. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 17.
Duarte-Quapper, C. O.y Figueroa-Valenzuela, R. (2005). Estudio buenas prácticas en orientación vocacional, laboral e intermediación laboral con jóvenes. Documento en red. Disponible en: http://cort.as/wdBV
Isenrich, L. L. (2015). Educación médica: Dilemas, retos y tareas. Acta Herediana, 54.
Mateos-Aparicio, I. Sánchez-Paniagua López, M. Rodríguez-Rodríguez, E. Hervás Pérez, J. P. y Martín-Fernández, B. (2015). Fomentando la participación efectiva. Repositorio Universidad Europea. Documento en red. Disponible en: http://hdl.handle.net/11268/4476
Millán Núñez-Cortés, J. y Gutiérrez-Fuentes, J. A. (2012). Enseñar a ser médicos": un análisis de opinión de los médicos implicados en la docencia de la clínica práctica (I). Conclusiones del análisis cualitativo y metodología para un estudio cuantitativo. Educación Médica, 15(3), 143-147.
Núñez-Cortés, J. M. (2005). SESIÓN TEMÁTICA II: Claves para una enseñanza de calidad. Educación Médica, 8(3), 132-136.
Núñez-Cortés, J. M. Fuentes, J. A. G., y del Castillo, J. A. S. (2015). Educación Médica: una nueva etapa. Educación Médica, 16(1), 1-2.
Núñez-Cortés, J.M (2010). Evaluación del alumno. Educación Médica, 13, S57-S60.
Picardo, O. y Escobar, J. (2002) Historia de las ideas pedagógicas. Documento en red. Disponible en http://cort.as/wbYW
Rodriguez Rubio- Cortadellas, F y Vargas Vergara.M. (2012). Prácticas de urología. Guía para la docencia y el aprendizaje basado en ECTS. Documento en red. Disponible en: http://hdl.handle.net/10498/14667
Sallán, J. G. y Bris, M. M. (2004). Las instituciones educativas en la encrucijada de los nuevos tiempos: retos, necesidades, principios y actuaciones. Tendencias pedagógicas, (9), 21-44.
Vargas-Vergara, M. y Rodríguez-Rubio Cortadellas, F. (2009). Guía para la docencia y el aprendizaje: aplicación a las prácticas de urología. 1ª Jornadas Andaluzas de Innovación Docente Universitaria. Comunicación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The work was published in Revista de Humanidades licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License. The authors know and agree that the distribution of the work is done by the use of such license. You can copy, use, distribute, transmit and publicly display, provided that the original authorship and source publication (magazine, editorial and URL of the work) is acknowledged, no use for commercial purposes and the existence and specifications of this license is mentioned. For any other use not specified in the license of authors consent should be required.