The Social Theater as a teaching tool for the development of intercultural competences
DOI:
https://doi.org/10.5944/rdh.31.2017.19078Keywords:
Social Theater, Intercultural Competences, Participatory Methodologies, UniversityAbstract
This article presents the process of implementing Social Theater as a participatory methodology for the development of intercultural competences in the University. We present the results of the evaluation carried out through the questionnaire and the discussion group, in order to determine if the proposed objectives have been achieved. The results show that Social Theater foment intercultural competences, develops in students a critical attitude to social inequalities, favors empathy, sensitivity, active listening, verbal and non-verbal communication, and at the same time creates social conscience in the actors and actresses as in the spectators. It is important to carry out teaching methodologies that foment creativity and convert students to agents of change, and Social Theater is a pedagogical tool that favors social participation based on experiences lived by students in first person.
Downloads
References
Barquero, J. (2014). Perspectiva práctica del humanismo: teatro social experimentado por estudiantes universitarios del Centro de Estudios Generales. Revista Nuevo Humanismo, Vol. 2 (1), Enero-junio, 107-117, http://dx.doi.org/10.15359/rnh.2-1.8
Boal, A. (2002). Juego para actores y no actores. Barcelona: Alba.
Boal, A. (2009). A Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Garamond y Funarte.
Calvo, A; Haya, I y Ceballos, N. (2015). El Teatro Foro como estrategia pedagógica promotora de la justicia social. Una experiencia de formación inicial del profesorado en la Universidad de Cantabria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 82 (29.1), 89-107.
Camino, I.; Zelaieta, E., Alvarez, A. y Tresserras, A. (2015). Un reto innovador en la formación inicial del profesorado de Educación Infantil: la obra teatral Kubik. Profesorado: Revista de Currículum y formación del profesorado, vol 19, (2), 429-440, http://www.ugr.es/local/recfpro/rev192COL11.pdf
DíazAguado, M. J. (2003). Educación Intercultural y aprendizaje cooperativo. Madrid: Pirámide.
Fundació La Roda (10 de enero de 2017). El teatro como herramienta de reflexión y transformación social. [Entrevista Anna Caubet y Silvia De Toro. Impactat Intervencions Teatrals]. Recuperado de http://www.fundaciolaroda.cat/es/node/175
Motos, T. y Navarro, A. (2003). El papel de la dramatización en el currículo. Revista Articles, (nº 29), 10-28.
Motos, T.; y Navarro, A. (2011). Máscaras educativas detrás de la tiza. Experimentando estrategias del Teatro del Oprimido en la formación permanente del Profesorado para la reflexión sobre la práctica educativa. Ricerche di Pedagogia e Didattica, 6, (1), 1-14. Doi: 10.6092/issn.1970-2221/2180.
Puga, I. (2012). Teatro del Oprimido: dispositivo crítico para la Psicología Social Comunitaria. Revista Sociedad & Equidad, (nº 3), Enero, 195-210, http://www.sye.uchile.cl/index.php/RSE/article/viewFile/18251/19200
Trujillo, P. (10 de enero de 2017). En el teatro social jugamos a transformar la realidad. El nuevo destino es un estado de equidad, de equilibrio en constante movimiento [Mensaje de un blog]. Recuperado de http://teatrosocialycomunitario.blogspot.com.es/p/teatro-social.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The work was published in Revista de Humanidades licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License. The authors know and agree that the distribution of the work is done by the use of such license. You can copy, use, distribute, transmit and publicly display, provided that the original authorship and source publication (magazine, editorial and URL of the work) is acknowledged, no use for commercial purposes and the existence and specifications of this license is mentioned. For any other use not specified in the license of authors consent should be required.