«Combining intelligence with heart». The affective disposition and teaching in the Argentine teaching profession during normalism (1870-1930)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.23.2026.40851

Keywords:

affective disposition, pedagogical tact, teaching, teachers, normal schools

Abstract

This article focuses on the training and performance of elementary school teachers in Argentina between the late 1870s and the 1930s, and its main objective is to highlight the affective dimension of the teaching task. From the analysis of various materials (teacher training manuals, articles and reports submitted to the Ministry of Public Instruction), the aim is to show that references to didactic-methodological aspects were accompanied by allusions to taste, enthusiasm, passion, grace and pedagogical tact, which, far from being accessory elements, were considered essential to performance. This article is situated in the field of the history of education and is nourished by the conceptual contributions of affect theory. In particular, we turn to the concept of affective disposition, which allows us to go beyond the idea of fixed affective traits of the personality, to think of potential inclinations that are actualized in relationships and that are capable of being formed. The survey of the sources consulted permit us to transcend dichotomous approaches and to suggest that the success of teaching was located «between» the heart and the intelligence, that is, at the intersection between content knowledge, didactic rules and the affective dispositions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramowski, Ana. «Por ese palpitar. La historia de la educación ante los desafíos del giro emocional o afectivo». En Latinoamérica: la educación y su historia. Nuevos enfoques para su debate y enseñanza, editado por Nicolás Arata y Pablo Pineau, 231-251. Buenos Aires: editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, 2019.

Abramowski, Ana. «La afectividad docente se hace cuerpo: los modales, la voz y la mirada en el magisterio argentino entre fines del siglo XIX y principios del siglo XX». En Los procesos corpoemocionales en los estudios de género y sexualidades, coordinado por Rocío Enríquez Rosas y Oliva López Sánchez, 121-142. México: ITESO, UNAM, 2022.

Abramowski, Ana. «Un verdadero cariño paternal. El perfil afectivo de los maestros de escuela primaria en Argentina entre fines del siglo XIX e inicios del siglo XX». Foro de Educación 22, no.1 (2024): 125-144. https://doi.org/10.14201/fde.1269

Acri, Martín. «Las asociaciones y gremios docentes de la Argentina. La situación laboral, la organización y las primeras luchas (1881–1930)». Tesis de Maestría, FLACSO, 2007.

Alliaud, Andrea. Los maestros y su historia: los orígenes del magisterio argentino. Buenos Aires: Granica, 2007.

Arata, Nicolás y Marcelo Mariño. La educación en la Argentina. Una historia en 12 lecciones. Buenos Aires: Noveduc, 2013.

Bodei, Remo. Geometría de las pasiones. Miedo, esperanza, felicidad: filosofía y uso político. México: Fondo de Cultura Económica, 1997.

Bolufer Peruga, Mónica. «En torno a la sensibilidad dieciochesca: discursos, prácticas, paradojas». En Las mujeres y las emociones en Europa y América. Siglos XVII-XIX, editado por María Luisa Candau Chacón, 29-56. Santander: editorial de la Universidad de Cantabria, 2016.

Carli, Sandra. Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina (1880-1955). Buenos Aires: Miño y Dávila, 2012.

Cucuzza, Rubén. «Desembarco de la Escuela Nueva en Buenos Aires. Heterogéneas naves atracan en puertos heterogéneos». Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica 2, no. 5 (2017): 310-329.

Fiorucci, Flavia. «Maestros para el sistema de educación pública. La fundación de escuelas normales en Argentina (1890-1930)». Revista Mexicana de Historia de la Educación II, no. 3 (2014): 25-45.

Fiorucci, Flavia y Myriam Southwell. «Normalismo». En Palabras claves en la historia de la educación argentina, editado por Flavia Fiorucci y José Bustamante Vismara, 245-248. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: UNIPE, 2019.

Frechtel, Ignacio. «La revista La Obra como elemento de análisis de las discusiones político-pedagógicas (1921-1936). Sujetos y debates entre las pedagogías triunfantes, las críticas y las alternativas». En Prensa y educación. Historias, territorios, sujetos y prácticas, coordinado por Silvia Finocchio, 385-411. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Ediciones de la FaHCE, 2024. https://doi.org/10.24215/978-950-34-2388-2

Frevert, Ute. «Defining Emotions: Concepts and Debates over Three Centuries». En Emotional Lexicons. Continuity and Change in the Vocabulary of Feeling 1700–2000, Ute Frevert et al., 1-31. Oxford: Oxford University Press, 2014.

Gergen, Kenneth. El yo saturado. Dilemas de identidad en el mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós, 2006.

Gvirtz, Silvina. «El concepto de “actividad” en la propuesta didáctica del movimiento de la Escuela Nueva en Argentina». Anuario de Historia de la Educación 1 (1997): 87-107.

Hentschke, Jens. «La Escuela Normal de Paraná en Argentina y sus discípulos: Fusiones de liberalismo, krausismo y positivismo comteano en el templo creado por Sarmiento para civilizar a la nación, de 1870 a 1916». Revista Hablemos de Historia. Cuestiones teóricas y metodológicas de la Historia 10 (2020): 38-65.

Høystad, Ole Martin. Una historia del corazón. Buenos Aires: Manantial, 2008.

Landahl, Joakim. «Emotions, Power and the Advent of Mass Schooling». Paedagogica Historica 51, no. 1-2 (2015): 104-116.

Linares, María Cristina. «Posibles itinerarios y recepciones del método intuitivo en la Argentina (1880-1910)». Del prudente saber y el máximo posible de sabor 7 (2012): 8-26. http://rct.fcedu.uner.edu.ar/index.php/prudente/article/view/20

Lionetti, Lucía. La misión política de la escuela pública. Formar a los ciudadanos de la república (1870-1916). Buenos Aires: Miño y Dávila, 2007.

Mattig, Ruprecht. «The tactful teacher: A role model for learning democracy». On Education. Journal for Research and Debate 7, no.19 (2024): s.p. https://doi.org/10.17899/on_ed.2024.19.2

Maurette, Pablo. El sentido olvidado. Ensayos sobre el tacto. Buenos Aires: Mardulce, 2015.

Mühlhoff, Rainer. «Affective disposition». En Affective Societies: Key Concepts, editado por Jan Slaby y Christian von Scheve, 119-130. New York: Routledge, 2019.

Pérez Navarro, Camila y Laura Rodríguez. «Las escuelas normales en Chile y Argentina (1821-1974). Un estudio comparado». Revista Mexicana de Historia de la Educación IX, no.18 (2021): 1-21. https://doi.org/10.29351/rmhe.v9i18.352.

Pernau, Margrit & Helge Jordheim. «Introduction». En Civilizing Emotions. Concepts in Nineteenth-Century Asia and Europe, Margrit Pernau et al., 1-62. Oxford: Oxford University Press, 2015.

Pimenta Rocha, Heloisa Helena & Pablo Toro Blanco (org.). Infância, juventude e emoções na história da educação. Belo Horizonte: Fino Traço, 2022.

Puiggrós, Adriana. «Espiritualismo, Normalismo y Educación». En Dictaduras y utopías en la historia reciente de la educación argentina, editado por Adriana Puiggrós, 27-104. Buenos Aires: Galerna, 1997.

Rodríguez, Laura. «Cien años de normalismo en Argentina (1870-1970): Apuntes sobre una burocracia destinada a la formación de docentes». Ciencia, docencia y tecnología 30, no.59 (2019): 200-235.

Schuetze, Paul. «From Affective Arrangements to Affective Milieus». Frontiers in Psychology 11 (2021): 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.611827

Slaby, Jan. «Relational affect: perspectives from philosophy and cultural studies». En How to do things with affects, editado por Ernst van Alphen and Tomáš Jirsa, 59–81. Leiden: Brill, 2019. https://doi.org/10.1163/9789004397712_005

Southwell, Myriam. Ceremonias en la tormenta: 200 años de formación y trabajo docente en Argentina. Buenos Aires: CLACSO; IUCOOP; CTERA; Facultad de Filosofía y Letras-UBA, 2021.

Stone, Lawrence. Familia, sexo y matrimonio en Inglaterra (1500-1800). México: Fondo de Cultura Económica, 1990.

Takashi, Sugiyama. «Herder’s Theory of Common Sense: The Birth of the Concept of Synesthesia». Aesthetics 13 (2009): 69-81.

Taylor, Charles. Fuentes del yo. La construcción de la identidad moderna. Barcelona: Paidós, 2006.

Tedesco, Juan Carlos. Educación y sociedad en la Argentina (1880-1945). Buenos Aires: Siglo XXI, 2003.

van Manen, Max. El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona: Paidós, 2010.

Villamil Carvajal, Ronald. «La filosofía romántica de la historia en Herder y sus aportes a La Joven Argentina del siglo XIX». Historia Crítica 30 (2005):139-161. https://doi.org/10.7440/histcrit30.2005.06

Published

2025-12-26

How to Cite

Abramowski, A. (2025). «Combining intelligence with heart». The affective disposition and teaching in the Argentine teaching profession during normalism (1870-1930). Historia y Memoria de la Educación, (23). https://doi.org/10.5944/hme.23.2026.40851

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.